HP דוחה את ההצעה לרכישתה על ידי זירוקס – ב-33 מיליארד דולר

הדירקטוריון דחה את ההצעה פה אחד, בטענה שהיא "משקפת ערך חסר ל-HP" ● האם זירוקס תציע הצעה גבוהה יותר? ואם כן, האם הדירקטוריון של HP ייענה לה?

דירקטוריון HP בחן את ההצעה והחליט שהיא לא מספיקה לו. האם הוא ייענה להצעה גבוהה יותר, אם תהיה כזו? צילום אילוסטרציה: BigStock

דירקטוריון .HP Inc דחה פה אחד את הצעתה של זירוקס לרכישת החברה, מכיוון שהיא "לא לטובת בעלי המניות ומשקפת ערך חסר ל-HP" – כך פורסם אמש (א'). עם זאת, מומחים מעריכים שייתכן שלא מדובר בסוף פסוק ושאם זירוקס תציע הצעה גבוהה יותר, HP עשויה להיענות לה.

זירוקס הציעה לרכוש את HP לפי ערך של 22 דולר למניה, המשקף שווי שוק של 33 מיליארד דולר. HP גדולה ביותר מפי שלושה מזירוקס: ערכה של הנרכשת עומד על 27 מיליארד דולר וזה של הרוכשת – על שמונה מיליארד. בעבר דווח שזירוקס קיבלה התחייבות לא רשמית למימון הרכישה מבנק גדול.

במכתב שנשלח לג'ון ויזנטין, מנכ"ל זירוקס, כתבו חברי הנהלת HP כי "בדקנו את ההצעה. היא נתונה בתוך סד של הגבלות, ויש בה חוסר ודאות גבוה והשפעה פוטנציאלית של רמות החוב הגדולות על מניות החברה המשולבת".

"יש לציין את ירידת הכנסותיה של זירוקס, מ-10.2 מיליארד דולר ל-9.2 מיליארד דולר מאז יוני 2018", כתבו חברי הדירקטוריון, "מה שמעלה אצלנו שאלות משמעותיות לגבי מפת הדרכים העסקית העתידית של החברה והסיכויים העתידיים שלה".

"בנוסף", ציינו, "אנחנו מאמינים שחיוני לנתח בצורה קפדנית את הסינרגיות שיתקבלו מהמיזוג. עם מעורבות מהותית מצד הנהלת זירוקס וקבלת גישה למידע עליה, לצורך ביצוע בדיקת נאותות". הם ציינו כי במקרה שכזה, "אנחנו מאמינים שנוכל להעריך במהירות את יתרונות העסקה".

המצב בשוק לא מאיר פנים ל-HP ולזירוקס כאחד

HP, מיצרניות המדפסות הגדולות בעולם, וזירוקס, מהספקיות הגדולות של מכונות צילום, נאבקות כל אחת על עתידה הכלכלי, בשל פגיעה בליבה העסקית של השתיים: התעניינות הולכת וקטנה של ארגונים בהדפסות משרדיות. גם עסקי המחשבים של HP לא צומחים.

שתי החברות הגיבו לשינויים בשוק על ידי קיצוץ בעלויות. HP החלה בארגון מחדש, גדול, תחת המנכ"ל החדש שלה, אנריקה לורס, שהחל בתפקידו בראשית החודש שעבר.

השנה הודיע לורס ש-HP תפטר 7,000 עד 9,000 מעובדיה. מדובר בצעד דרמטי של פיטורי ענק, בסדר גודל של בין 13% ל-16% מכוח האדם בחברה, שעומד על 55 אלף עובדים. HP מסרה כי הצעד, שעלותו מוערכת בכמיליארד דולר, יביא לחיסכון של סכום דומה עד 2022. בשנה החולפת, החברה הפסידה כמעט שליש מערכה – מנייתה ירדה ב-29% ושווי השוק שלה עומד כיום, כאמור, על 27 מיליארד דולר.

זירוקס, מצדה, אמרה שתקצץ השנה בהוצאותיה 640 מיליון דולר. היא צפתה כי המיזוג בין השתיים יניב חיסכון של לפחות שני מיליארד דולר. לדבריה, לחברה ממוזגת שכזו יהיה מספיק נתח שוק בעולמות המדפסות ומכונות הצילום ותהיה נקודה טובה יותר להתמודדות עם המתחרות, ובראשן קאנון ו-ריקו.

פוג'י פילם נפרדת מזירוקס – וקונה את האחזקות שלה במיזם המשותף

ברקע הפרסום על עסקת הענק האפשרית, פוג'י פילם הודיעה באחרונה כי תרכוש את יתרת הבעלות של זירוקס במיזם המשותף פוג'י-זירוקס, תמורת 2.3 מיליארד דולר. פוג'י הודיעה בנוסף כי הסירה תביעה שלה נגד HP בגין הפרת חוזה, בסכום של מיליארד דולר.

המיזם המשותף עם פוג'י גרם לכך שזירוקס איבדה ערוץ הפצה מרכזי באסיה. ל-HP יש נוכחות גדולה ביבשת זו והמיזוג, אם יקרה, יעניק לזירוקס מערך מכירות בכל האזור. החברה אף מעריכה שצוות המכירות שלה, הממוקד בעסקים קטנים ובינוניים בארצות הברית, יוכל לסייע בהגדלת ההכנסות ממכירת מוצרי HP. כך, ניתן יהיה להציע ללקוחות הארגוניים שילובים שונים, שיכילו מכונות צילום של זירוקס עם מדפסות ומחשבים אישיים של HP.

קארל אייקן, מיליארדר יהודי-אמריקני ומשקיע אקטיביסט, מחזיק 10.6% ממניות זירוקס. במאי אשתקד, מנכ"ל זירוקס ושישה דירקטורים התפטרו מהחברה, במהלך שנראה כניצחון לאייקן, שהתנגד למיזוג החברה עם פוג'י פילם. אייקן מינה את מקורביו לתפקידים בכירים בזירוקס: קית קוזה, מנכ"ל אייקן אנטרפרייז, מונה לתפקיד היו"ר, ו-ויזנטין, ששימש יועץ לאייקן בסכסוך עם זירוקס, מונה למנכ"ל החברה.

אייקן קנה באחרונה נתח של 1.2 מיליארד דולר ב-HP. הוא דחף למיזוג של שתי החברות, מאחר שהאמין שחברה משולבת תהיה מהלך חיובי לטובת בעלי המניות שלהן, עם פוטנציאל לחיסכון בעלויות והיצע נרחב בעולמות ההדפסה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים