חוזה הפנטגון: אמזון עשויה להיאבק על הבחירה במיקרוסופט

משרד ההגנה האמריקני הודיע כי בחר בענקית מרדמונד לחוזה שירותי הענן ● AWS לא צפויה לוותר בקלות חוזה 10 מיליארד הדולרים, ובפניה עומדות כמה דרכי פעולה ● קבוצת עובדים של מיקרוסופט מתקוממת גם היא - על מעורבות החברה בעסקים עם הצבא

אמזון. צילום: BigStock

חברת מיקרוסופט רשמה ניצחון גדול וציון דרך משמעותי כשזכתה בחוזה הפנטגון השווה 10 מיליארד דולר בעבור שירותי מחשוב ענן, בחירה עליה הודיע משרד ההגנה האמריקני ביום ו' האחרון. ואולם אמזון, עם זרוע AWS שלה – מובילת שוק שירותי ענן – שוקלת מאבק על הבחירה של המדינה במיקרוסופט וב-Azure שלה – החולשים על נתח שוק קטן בהרבה. הערעור קשור להתערבותו של הנשיא, דונלד טראמפ, בתהליך המכרז, כך אמר גורם שמכיר את הנושא לרויטרס.

על פי הדיווח, מומחים משפטיים, אנליסטים ויועצים צופים מהלכים של אמזון לקרוא תיגר על הבחירה במתחרה שלה ולא בה, ואלו אמורים להתחיל כבר בשבוע הבא. 

אין זה סוד כי טראמפ מסוכסך עם מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, שהוא גם האיש העשיר בעולם, וגם הבעלים של הוושינגטון פוסט. לטענת טראמפ, העיתון – מהחשובים בארה"ב ומגדולי העיתונים המותחים ביקורת על הנשיא ועל התנהלותו – התייחס אליו בצורה בלתי הוגנת בסיקורו. בנוסף, בעבר דווח כי טראמפ אמר לגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס, שהיה מזכיר ההגנה, "שאמזון יזXXXנו". בהזדמנויות אחרות טען טראמפ כי אמזון אינה משלמת את חלקה ההוגן במסים ופוגעת בדואר האמריקני.

JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure) של הפנטגון, הוא מכרז שהוציא משרד ההגנה לאספקת שירותי ענן למגזר הביטחוני-ציבורי בארצות הברית. לשלב הסופי במכרז עתיר המיליארדים הגיעו AWS ומיקרוסופט. מתמודדות נוספות, ובהן יבמ, גוגל ואורקל, נשרו במהלך השלבים השונים של התהליך, שכלל גם תביעות ושלל תככים ותלונות לאי-סדרים מצד מרבית המשתתפות.

אמזון נחשבה בעיניי רבים כחברה שהחוזה ממש "נתפר" בעבורה, וכפייבוריטית ברורה, גם משום גודלה ויכולותיה המוכחות לספק את חוזה הענן, שאותן הפגינה בחוזה משמעותי אחר והקודם עם סוכנות הביון המרכזית, ה-CIA, ב-2013.

אמזון – לא פירטה מהלכיה העתידיים אבל צפויה להלין על הבחירה

בהצהרה משלה אמרה AWS כי היא "מופתעת מהמסקנה הזו", לאחר הבחירה במיקרוסופט. החברה לא הגיבה לבקשות לתגובה על הצעדים הבאים שלה, אולם סוכנות רויטרס, שוחחה עם מספר מומחים משפטיים, שאמרו כי לחברה יש כמה אפשרויות פעולה – ראשית יש לאמזון שלושה ימים קלנדריים לבקש תחקיר בנדון: תהליך בו הממשלה מסבירה לחברה מדוע לא הצליחה, וחולקת פרטים על תהליך ההערכה, כך הסביר מייקל הורדל, עורך דין מפירמת Barnes and Thornburg LLP מאינדיאנה.

התחקיר הזה יכול להימשך מספר ימים, במיוחד אם משרד ההגנה יאפשר שאלות נוספות לאחר שיספק את הסבר – מה שכבר קרה בעבר במקרים דומים, כך אמרו כמה עורכי דין. לאחר שהפנטגון יענה על שאלות אמזון, לחברה יש חמישה ימים קלנדריים להגיש את תלונתה למשרד הממשלתי הפדרלי לביקורת בארה"ב, ה-GAO, הסביר הורדל. מדובר בגוף האמריקני המקביל למוסד מבקר המדינה בישראל.

אם החברה לא תהיה מרוצה מהחלטת GAO, אמזון תוכל לפנות גם לבית המשפט לתביעות פדרליות של ארצות הברית. היא אפילו יכולה לדלג על הפנייה ל-GAO ולגשת מיד למשפט מלא בנדון. אפשרות נוספת בעבור אמזון היא להגיש תלונה ישירות למשרד ההגנה, אך כל עורכי הדין שדיברו עם רויטרס אמרו כי זה אינו תסריט סביר במיוחד.

הפנטגון. צילום: BigStock

הפנטגון. צילום: BigStock

הזכייה – תקדם את העסקים אבל יש בצידה גם בעיות למיקרוסופט

אם כן, החוזה – שאת הסברה כי דווקא הענקית מרדמונד תאסוף לחיקה היה קשה אפילו להעלות על הדעת לפני מספר חודשים – יגיע ככל הנראה עם מחיר בעבור מיקרוסופט, הן משפטי מצד אמזון, והן פנימי, וזאת משום שיש עובדי מיקרוסופט שלא מתלהבים, בלשון המעטה, ממעורבותה בחוזה JEDI, שנועד לקדם את הצבא האמריקני אל העידן המודרני.


"אנו מיואשים מכך שמיקרוסופט קיבלה את חוזה JEDI", כתבה קבוצת עובדי החברה בטוויטר, "כעובדי מיקרוסופט, אנו כרגע מסתבכים ב'הגברת הקטלניות' של משרד ההגנה האמריקני", כתבו אנשי הקבוצה, המכנה את עצמה Microsoft Workers 4 Good, שציטטו למעשה את תיאורו של גורם במשרד ההגנה את מטרת החוזה – מה שבעיני קבוצת העובדים לא מהווה נקודת זכות, אלא להיפך.

עם זאת מיקרוסופט אמרה כי היא תמשיך להתמודד על פרויקטים ממשלתיים וצבאיים, למרות ההתנגדויות מצד עובדים מסוימים. החברה עתידה גם להיכנס למכרז על חוזה ביטחון גדול שני, הכולל אימייל ותוכנת שיתוף פעולה מבוססי ענן. ענקית התוכנה מרדמונד אומרת שהעובדים המתנגדים לכך יכולים לבקש לעבור לפרויקטים אחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים