על תחבורה, טכנולוגיה, פקקים ונשים

אובר ותחבורה שיתופית בכלל, ווייז ואפליקציות שמדווחות לנו מתי יגיע האוטובוס - לכאורה, הטכנולוגיה יכולה לסייע להוציא אותנו מהכאוס בדרכים ● פאנל של מנהלות בכירות בתחום דנו בשאלה האם זה אמנם קורה ובמקומן החסר של נשים בעולם התחבורה החכמה

אולי גם בכל הנוגע לפקקים, הטכנולוגיה יכולה לבוא לעזר. צילום אילוסטרציה: BigStock

תחום התחבורה הוא גברי, אפילו מאוד. הכוונה כאן היא לא לנהגים על הכביש, אלא למנהלים של התחום, לרבות התחבורה החכמה. רוב המנהלים של חברות ההיי-טק שעוסקות בתחבורה החכמה, או נוגעות לכך בצורה כלשהי, באים ממין אחד – ועל כך יש להצטער.

Lime – החברה שאם אתם נמצאים הרבה בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, אתם יכולים להיתקל בקורקינטים שלה בכל פינה – לא יכולה לתקן את המצב הזה לבדה, אבל היא בחרה לעשות משהו: לקיים פאנל תחבורה חכמה בהשתתפות נשים בלבד – כולן בכירות בתחום. כך, עלו אתמול (א') לבמה במרכז פרס לשלום ולחדשנות מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והאחראית על תחום התחבורה בעירייה; דנה בורגר, מנהלת ישראל בווייז; עירית זינגר, מנהלת השיווק של הסטארט-אפ היר מוביליטי; גבריאלה אדירים, ראשת צוות התפעול במוביט; ושני חסון, סמנכ"לית התפעול של החברה המארחת. המשתתפות דיברו על החוסר בנשים בדרגים הבכירים של חברות התחבורה, ואלה שמפתחות טכנולוגיות לתחום – שיעורן עומד על רבע בלבד, כמו גם על האתגרים הכלליים של עולם זה. או, במילים אחרות, על הכאוס ששמו כבישי ישראל – והדרכים לפתור את המצב.

לדברי בורגר, "אם פעם, הפקקים היו בשעות השיא, כיום כבר אין שעות שיא ובכל רגע נתון יש פקקים באיילון ובמוקדי הפקקים האחרים. זה מחייב שינוי. אני צופה ומקווה שתהיה מהפכה של ממש בתחום התחבורה".

זינגר ציינה שהפתרון לכאוס התחבורתי יכול להגיע מהתחבורה החכמה – שוק צעיר, שצפוי לנסוק בעשור הקרוב מחצי טריליון דולר ל-1.5 טריליון. אחת הדרכים לכך היא שילובה המתבקש בערים החכמות: "ערים יהיו צריכות להיות חכמות יותר וניידות היא אחד התחומים החשובים ביותר להפוך עיר לחכמה, בשביל זה, היא צריכה להיות אג'ילית ולייצר אופטימיזציה. יש לניידות תפקיד מרכזי באיך החברה שלנו תיראה ויש לנו כיום חלון הזדמנויות לבנות אותו", אמרה.

לדברי אדירים, הגישה למידע היא נקודת מפתח כדי לגרום לשינוי, לרבות למעבר של אנשים מהרכבים הפרטיים לשימוש בתחבורה הציבורית. "כיום אפשר, דרך האמצעים הדיגיטליים, לדעת מתי האוטובוס מגיע לתחנה, ואפשר לדעת בזמן אמת על כל אפשרויות התחבורה בערים. זאת נקודת התחלה, שאם יפתחו אותה – זה יגרום לאנשים להבין את היתרונות שבשימוש בתחבורה הציבורית", ציינה.

חשבתם שהתחבורה השיתופית מפחיתה את הפקקים? מסתבר שלא תמיד

ניתן לחשוב שאמצעי תחבורה שיתופית כמו אובר מקלים על הפקקים: במקום ששניים או שלושה אנשים ייסעו כל אחד ברכבו, אחד מהם ייקח את האחרים למחוזות חפצם – תמורת תשלום. אלא שחברות הפאנל ציינו שבמקומות מסוימים יש מונופולים בתחום, שגורמים למצב ההפוך. "הכניסה של שחקנים מאוד גדולים בצורה אגרסיבית הביאה לעלייה של עשרות אחוזים בפקקים. אובר הודתה שהיא העלתה את כמות הפקקים בניו-יורק", אמרה זינגר. "זאת, משום שאחוז ניכר מאלה שמעדיפים לנסוע באובר התניידו לפני כן באמצעות האוטובוסים והרכבת התחתית. מגוון רחב של אופציות תחבורתיות יאפשר לאנשים להתנייד בצורה נוחה וטובה יותר".

בורגר אמרה ש-"צריך לשנות את המודל של אדם יחיד ברכב, וכדי שזה יקרה נדרש שינוי תרבותי וחינוכי. אין שום סיבה שזה לא יקרה בישראל, כמו בערים הגדולות האחרות בעולם".

מימין: שני חסון, סמנכ"לית השיווק של Lime; דנה בורגר, מנהלת ישראל בווייז; עירית זינגר, מנהלת השיווק של היר מוביליטי; וגבריאלה אדירים, ראשת צוות התפעול במוביט. צילום: תמיר רוגבסקי

מימין: שני חסון, סמנכ"לית התפעול של Lime; דנה בורגר, מנהלת ישראל בווייז; עירית זינגר, מנהלת השיווק של היר מוביליטי; וגבריאלה אדירים, ראשת צוות התפעול במוביט. צילום: תמיר רוגבסקי

תחבורה והעצמה נשית

התחום העיקרי השני שבו עסק הפאנל היה, כאמור, השפעת מצב התחבורה על נשים, ומקומן בעולם התחבורה החכמה. משתתפות הדיון ציינו שהעדר תחבורה טובה ומספקת גורם להעמקת אי השוויון בין גברים לנשים ומאידך, התפתחותם של אמצעי תחבורה חדשים ופיתוח הקיימים סייעו להעמקת מקומן בעולם התעסוקה, ולמתן זכויות רבות יותר- עוד מהאופניים, שהלכו וצברו פופולריות עוד במאה ה-19.

נושא אחר שעלה הוא העדר הביטחון שנשים חשות לעתים בהתניידות, בפרט בלילה. אדירים ציינה פיילוט שמתקיים בימים אלה בפיטסבורג, ארצות הברית, ונועד לשפר את הביטחון של נשים שעובדות משמרות לילה וצריכות להגיע לעבודה או ממנה.

להבי אמרה ש-"אנחנו עדים לשינוי – יותר נשים משתלבות במקצועות הטכנולוגיים ובתחבורה. שילוב נשים בתחבורה בכלל, ובזו החכמה בפרט, יסייע הן לעולמות האלה והן לנשים".

חסון סיכמה את הדיון באמרה כי "תחום התחבורה לא אמור להיות מוטה מגדרית, ולכל אחד.ת צריכה להיות תחושת ביטחון כשהוא.היא משתמש.ת באמצעי תחבורה זה או אחר. התניידות טובה יותר שווה חופש, ביטחון והעצמה, וזה חלק מהאימפקט שעל עולם התחבורה להביא לעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים