משרד המשפטים האמריקני בוחן לעומק את עסקת גוגל-לוקר
ענקית החיפוש סיכמה על רכישת חברת ניתוח הנתונים ב-2.6 מיליארד דולר בקיץ, וכעת, במסגרת חקירת ההגבלים העסקיים בעניינה, העסקה נכנסת מתחת למיקרוסקופ של הרשויות
משרד המשפטים האמריקני, ה-DOJ, בוחן את עסקת גוגל–לוקר, וביקש מענקית הטכנולוגיה והחיפוש מידע נוסף על הרכישה המתוכננת שלה, כך דיווח בלומברג. לוקר מפתחת תוכנת בינה עסקית וניתוח נתונים, המאפשרת ללקוחות להריץ עומסי עבודה על עננים מרובים ולהפיק תובנות מהדטה שלהם. על פי הדיווח, חוקרים כבר בגישו בקשה שנייה למידע מגוגל ומלוקר, בכדי להעריך האם העסקה תפגע בתחרות.
גוגל הודיעה ביוני כי תרכוש את לוקר תמורת 2.6 מיליארד דולר במזומן, ותוסיף אותה לעסקי מחשוב הענן שלה. עם זאת, גוגל ולוקר זקוקות לאישור הרשמי של משרד המשפטים לפני שיוכלו לסיים את המיזוג ביניהן. עוד פורסם כי הרכישה עתידה לבסס שותפויות קיימות של שתי החברות, שחולקות יותר מ-350 לקוחות, ביניהם נכללים למשל: יאהו, באזפיד, ו-Hearst. גוגל אמרה כי Google Cloud תמשיך להרחיב את ההשקעות שללוקרr בפיתוח מוצרים, בשיווק ובלקוחות. אבל כעת מתברר שה-DOJ מבקש לבחון לעומק את הפרטים נוספים על העסקה, בכדי לקבוע אם היא עלולה לפגוע בתחרות בשוק האמריקני, וזאת בטרם אישורו אותה.
פתיחת חקירת ההגבלים העסקיים של הענקית ממאונטיין וויו מטעם משרד המשפטים האמריקני נודעה בתחילת יוני, על ידי הוול סטריט ג'ורנל, ובהתבסס על שני מקורות אנונימיים שמכירים היטב את העניין. מהדיווח עלה כי מחלקת ההגבלים העסקיים עתידה לבחון את שיטות העבודה של גוגל הקשורות לחיפוש ול"עסקים אחרים", כך הרחיבו המקורות. ב-23 ביולי הושקה החקירה רשמית, והיא כוללת את כל ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות, משמע גם את פייסבוק, אמזון וייתכן שגם את אפל.
בנוסף לחקירה הממשלתית – בספטמבר נודע כי מרבית המדינות בארה"ב משיקות חקירת הגבלים עסקיים לגוגל. תובעים כלליים של 50 מדינות הכריזו על החקירה שתהיה בדגש על הפרות פרטיות ונתונים מכוונות, וחבלה בפוטנציה בתחרות במשק.
"כשאין עוד שוק חופשי או תחרות, הדבר מעלה את המחירים, גם כאשר משהו משווק כחופשי ופוגע בצרכנים", אמרה התובעת הכללית של פלורידה, אשלי מודי, הרפובליקנית, כך דיווח CNBC. "האם דבר מה הוא באמת בחינם אם אנחנו מוסרים יותר ויותר מהמידע הפרטי שלנו? האם דבר מה באמת בחינם אם מחירי המודעות אונליין עולים על בסיס שליטה של חברה אחת?" הקשתה ושאלה מודי.
הענן – שוק מתפתח שגוגל חייבת לנצח
נכון לעכשיו, גוגל מחזיקה בשיעור של 8% משוק הענן העולמי, מה שהופך אותה לחברת הענן השלישית בגודלה בעולם. AWS של אמזון מובילה עם 33% מהשוק, ואחריה מיקרוסופט עם 16%. גוגל מקווה שיכולותיה של Looker יגדילו את הנתח שלה בשוק העננים.
הבשורה על הבדיקה היסודית של העסקה בטרם אישורה מגיעה אחרי שברבעון השני המשיך ועלה שיעור ההכנסות השנתי של עסקי הענן בגוגל והגיע לשמונה מיליארד דולר. לא ברור מה יהיו ממצאי הבחינה, או כיצד עצם קיומה ישפיע על נתון זה. בנוסף לא ידוע האם העסקה בסכנה.
שוק הענן העולמי מציג הזדמנות הכנסה אדירה עבור גוגל. חברת המחקר גרטנר מעריכה שהשוק יצמח ליותר מ-330 מיליארד דולר עד שנת 2022, לעומת 182.4 מיליארד דולר בשנת 2018.
גם עסקי הפרסום שעל הכוונת מסיטים המיקוד לענן
סקירת משרד המשפטים בודקת גם את עסקי המודעות של גוגל, בשל חשד להפרה של כללי ההגבלים העסקיים.
נכון לעכשיו, גוגל מפיקה את מרבית הכנסותיה מפרסום. ברבעון השני, מכירות המודעות שלה היוו 84% מסך ההכנסות של החברה האם, אלפבית. עם זאת, ככל שהתחרות על רווחי הפרסום מתעצמת, למשל מול פייסבוק, מגוונת ענקית החיפוש את מקורות ההכנסות שלה, ומנסה להעביר את המיקוד שלה למחשוב ענן.
החברה משקיעה רבות בעסקי הענן שלה. בנוסף לכ-2.6 מיליארד הדולרים שהיא עומדת להוציא על רכישת לוקר, החברה עתידה להשקיע 3.3 מיליארד דולר בשנים הקרובות כדי להרחיב את כושר מחשוב הענן שלה באירופה. בחודש שעבר אמר מנכ"ל Google Cloud, תומאס קוריאן, ל-CNBC כי אירופה היא שוק הענן אשר צומח במהירות הגבוהה ביותר של גוגל, מבחינת הכנסות.
תגובות
(0)