רשות ני"ע קנסה שני בכירים לשעבר בטלדור ב-300 אלף שקלים

ועדת האכיפה המנהלית של הרשות אישרה הסדרים שהושגו עם סמנכ"ל הכספים לשעבר בטלדור ועם רואה החשבון המבקר של החברה, בגין הפרות דיווח ● מדובר בעוד מהלך שקשור לפרשת ניפוח ספרי טלדור ב-49 מיליון שקלים

נרכשת. טלדור

ועדת האכיפה המנהלית ברשות ניירות ערך אישרה ביום ב' השבוע את הסדרי האכיפה המנהליים שהושגו עם סמנכ"ל הכספים לשעבר של טלדור, אייל טוכמן, ועם רואה החשבון המבקר, עופר ארז, בגין הפרות דיווח. במסגרת האישור, שפורסם היום, נקנסו השניים ב-300 אלף שקלים – 150 אלף שקלים כל אחד. בראש הוועדה עמדה השופטת בדימוס ברכה אופיר-תום, והחברות בה היו עו"ד רוני טלמור ועו"ד שלי אודוין.

במאי השנה אישרה ועדת האכיפה המנהלית ברשות את ההסדר עם טלדור עצמה, שבמסגרתו נקנסה החברה בסכום של 1.15 מיליון שקלים, בגין הכללה ברשלנות של פרטים מטעים בדו"חות הכספיים שהגישה. ההפרות מתייחסות לתקופה שבין הדו"ח השנתי של 2010 לזה של הרבעון השלישי של 2013. טלדור הודתה במרבית העובדות שצוינו בהסדר האכיפה והסכימה להטלת הקנס, אך לא הודתה בכך שעובדות אלה יוצרות הפרות דיווח. יצוין כי האירועים שבגינן טלדור נקנסה קרו בעת שבראש החברה עמד אריה רימיני ולא המנכ"ל הנוכחי, נתי אברהמי.

טלדור IT היא חברה בת בבעלות מלאה של טלדור. מממצאי רשות ניירות ערך עולה כי בשנים 2010-2013 הכלילה רו"ח מרב גת, מנהלת הכספים בחטיבת השירותים המנוהלים בטלדור IT, פרטים מטעים בדו"חות הכספיים. הפרטים המטעים התגלו רק בתחילת 2014 והיקף הטעויות בנתוני הדו"ח הסתכם בכ-49 מיליון שקלים.

גת, שפעלה ללא שותפים למעשיה, הורשעה בשש עבירות פליליות ונגזרו עליה – בשל נסיבות אישיות וחלוף זמן – שישה חודשי מאסר שהומרו בעבודות שירות וקנס בסך 250 אלף שקלים.

מתיק פלילי לתיק מנהלי

בהמשך נסגר התיק הפלילי נגד טלדור, הדרגים הניהוליים בה שהיו מעל לגת ורואה החשבון המבקר, ועניינם הועבר לטיפול במישור המנהלי. בחינת התיק במישור זה העלתה, על פי הרשות, כי "החברה וגורמים נוספים פעלו ברשלנות, לא פיקחו על מעשי גת, לא קבעו נהלים מספקים ולא בחנו את יישום הנהלים הקיימים, ואף התעלמו מנורות אזהרה". כתוצאה ממעשיהם, נכתב, הוכללו פרטים מטעים בדו"חות הכספיים של החברה. טלדור בחרה שלא לנהל הליך מנהלי אלא להגיע מיד להסדר אכיפה.

במרץ 2014 פיטרה טלדור את גת, כמו גם את יוסי פחימה, עד אז ראש חטיבת שירותים מנוהלים בחברה. זאת, לאחר שחודש לפני כן הודיעה החברה כי גילתה "אי התאמה מהותית" בסך של 20 מיליון שקלים. בהודעה שפרסמה טלדור על פיטוריו של פחימה היא ציינה כי המהלך נעשה "על רקע ליקויים מהותיים שהתגלו בפעילות של חטיבת השירותים המנוהלים". מאז תחילת הפרשה ועד לפיטורים הוצאו פחימה וגת לחופשה כפויה. שלושה שבועות אחרי ההודעה הראשונה שלה הוציאה טלדור הודעה נוספת לבורסה, שבה היא מסרה שכלל התיקון בדו"חות שלה יעמוד על 49 מיליון שקלים ברוטו ובהתאם, סכום הגירעון הכולל יעמוד על 37 מיליון.

איזו רשלנות ביצעו השניים, לדעת הרשות?

לצד הקנס הכספי, הוועדה הטילה על טוכמן מניעת כהונה כנושא משרה בכירה בגוף מפוקח על תנאי למשך שנה ועל רו"ח ארז קנס כספי נוסף על תנאי, גם הוא בסך של 150 אלף שקלים. השניים הודו במרבית העובדות שמצוינות בהסדר האכיפה והסכימו ליטול על עצמם סנקציות, אך לא הודו בכך שעובדות אלה יוצרות הפרות.

"לדעת הרשות", נכתב, "טוכמן התרשל בכך שלא זיהה מאפיינים במבנה הבקרות בחברה כחולשה בבקרה הפנימית… מערכת הנהלת החשבונות של חטיבת שירותים מנוהלים הייתה מערכת מידע נפרדת ממערכת המידע שכללה את מטה הקבוצה וכל יתר חברות הקבוצה. טוכמן לא דאג לנהלים מספקים ואפקטיביים שיתמודדו עם הסיכונים העולים ממאפיינים אלה. טוכמן התרשל בכך שלא ביצע בדיקות מספקות לווידוא נכונות הנתונים שהעבירה רו"ח גת מן החטיבה למטה והיה עליו לבצע בקרות בפועל לתקינות הנתונים שניהלה רו"ח גת".

עוד קבעה הרשות כי "רו"ח ארז התרשל בהכללת פרט מטעה בחוות דעתו, בכך שלא פעל להשיג ראיות ביקורת מספקות ולא וידא דיוק המידע ושלמותו, כנדרש בתקני הביקורת החשבונאית. רו"ח ארז וצוותו לא ביצעו בדיקות מספקות לבדיקת נכונות הנתונים באקסל ההרכבה ולא נקטו בגישת הספקנות המקצועית המתבקשת לאור קיומן של נורות אדומות בדו"חות שהעבירה רו"ח גת".

הוועדה קיבלה את עמדת הרשות וציינה כי "אין הכרח לקבוע פוזיטיבית בהסדר קיומה של רשלנות בפעולות המשיבים (הכוונה היא לטוכמן ולרו"ח ארז – י"ה). די בעובדות המוסכמות, בבחירתם מרצון של המשיבים להתקשר בהסדר ולוותר על טענות הגנה ביחס לאחריותם ובהינתן החוק המאפשר כריתת, בהסכמת הצדדים, הסדרים ללא הודאה מלאה העולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי כדי לגרום לאישור ההסדרים על ידי הוועדה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים