אמנסטי: כלי NSO עקבו אחר פעילי זכויות אדם במרוקו

"משרד הביטחון חייב לבטל את אישור הייצוא הביטחוני של החברה", קוראים בארגון זכויות האדם ● NSO בתגובה: "נחקור ואם נגלה שימוש אסור, ננקוט בצעדים החמורים ביותר"

NSO

שני פעילי זכויות אדם בולטים ממרוקו הותקפו באמצעות טכנולוגיות מעקב של NSO הישראלית – כך לפי מחקר חדש שפורסם היום (ה') על ידי אמנסטי-טק, זרוע של אמנסטי אינטרנשיונל שעוסקת בהיי-טק ובזכויות אדם. באמנסטי מציינים כי אין להם הוכחה חד משמעית לדברים, אולם הם מסיקים שמדובר בכלי של NSO, לאור "הדמיון הטכני" בין מקרה זה למקרים אחרים שבהם פעלה תוכנת פגסוס.

על פי ארגון זכויות האדם, מעטי מונג'ב, פעיל זכויות אדם ואקדמאי, ועבד אלצאדק אלבושתאוי, עורך דין לזכויות אדם שייצג מפגינים מתנועת המחאה החברתית בחיראק א-ריף, הותקפו בסייבר כמה פעמים מאז 2017. שניהם קיבלו הודעות SMS שהכילו קישורים זדוניים להתקנת פגסוס ואילו היו מקישים עליהם – הדבר היה מאפשר לשולחי ההודעה להשתלט באופן כמעט מוחלט על הטלפונים שלהם. ביוני 2018 נעשה שימוש באותה הטכנולוגיה בדיוק לתקיפת אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל ולתקיפה של פעיל זכויות אדם מערב הסעודית, מציינים בארגון.

באמנסטי אומרים ש-"ידוע ש-NSO מוכרת את תוכנות הריגול שלה אך ורק לסוכנויות מודיעין ממשלתיות ולגופי אכיפת חוק, והדבר מעורר דאגה רבה שסוכנויות הביטחון של מרוקו הן אלה שעומדות מאחורי פעולות המעקב והריגול הללו". עם זאת, נכתב בהודעת הארגון, "כעת, אין ברשותנו מידע מספק כדי לייחס באופן חד משמעי את המתקפות הללו למוצרים או לשירותים של קבוצת NSO. עם זאת, בהתחשב בדמיון הטכני לזיהומי פגסוס, יחד עם העובדה שמונג'ב כבר היווה מטרה למתקפות בתוכנות של NSO והעובדה ש-NSO עצמה מפרסמת שיש בידה את יכולת ההזרקה שאנחנו חושדים שנעשה בה שימוש במתקפה, יש סיבה מספקת להאמין שכלים מתוצרתה היו בשימוש גם במתקפה זו".

במאי האחרון הגיש אמנסטי אינטרנשיונל עתירה לבית המשפט בישראל נגד משרד הביטחון, בדרישה לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של NSO.

"חלק מדפוס נרחב יותר של מתקפות נגד מגיני זכויות אדם במרוקו"

לדברי הארגון, "המתקפות שבמחקר הן רק חלק מדפוס נרחב יותר של מתקפת נגד כלפי מגיני זכויות האדם במרוקו שמובילות הרשויות במדינה בשנים האחרונות, במיוחד לאור המתקפה המתגברת והולכת נגד מפגינים באזור ריף הצפוני מאז 2016. מגיני זכויות האדם במרוקו מתמודדים כיום עם הטרדות, איומים וכליאה, והרשויות משתמשות יותר ויותר בחוקים דכאניים כדי לעצור את עבודתם, אך ורק בשל יישום זכויותיהם לחופש הביטוי, חופש ההתאגדות והחופש להתאסף באופן בלתי אלים במרוקו ובסהרה המערבית (שטח במחלוקת, שנמצא בשליטת מרוקו – י"ה)".

בית הדין הפלילי המרוקני דן את אלבושתאוי לשנתיים מאסר באפריל 2018 בשל דברים שפרסם באינטרנט. הוא מתח ביקורת על השימוש המופרז בכוח על ידי הרשויות בימי המחאה בחיראק א-ריף ואמר לאמנסטי שגורמים שונים עקבו אחריו, איימו עליו ברצח והטרידו את בני משפחתו ואת לקוחותיו. אלבושתאוי ביקש באחרונה מקלט בצרפת.

ב-2015 האשימו הרשויות במרוקו את מונג'ב וארבעה פעילים אחרים ב-"איומים על ביטחון הפנים של המדינה" באמצעות "תעמולה", שלטענת הרשויות עשויה להוות איום "על הנאמנות שהאזרחים חייבים למדינה ולמוסדות העם המרוקני", לפי סעיף 206 בחוק העונשין שם. אם יימצא אשם, מונג'ב עלול להיות נידון לחמש שנות מאסר. האישומים הללו הוגשו כי הוא קידם רישום סלולרי לגוף עיתונאי אזרחי, ששמר על פרטיות המשתמשים.

בעוד הדיונים בתיק נמשכים, גם מונג'ב, ככל הנראה, הותקף באמצעות "מתקפות הזרקה" על הטלפון הסלולרי שלו, שאפשרו גישה לחיבור הרשת שלו, לפקח עליו, לנתב מחדש בקשות רשת ולהוריד נוזקות. מתקפות שכאלה מבוצעות באופן בלתי נראה ברשת וכמעט שלא מותירות עקבות. גם פה הארגון מטיל את האשמה על NSO.

מולי מלקאר, מנכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אמרה כי "המחקר החדש מחזק עוד יותר את עמדתנו שעל משרד הביטחון לבטל לאלתר את אישור הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO, שמצהירה הצהרות יח"צניות נוצצות על מנגנון פנימי בתוך החברה, שנועד למנוע שימוש לרעה של מוצריה, אך בפועל ממשיכה להוות סכנה לזכויות האדם בכל העולם".

"תוכנות הריגול הזדוניות של NSO מאפשרות למדינות לדכא את זכויות האדם ואת הפעילים למענן", אמרה דנה אינגלטון, סגנית מנהלת אמנסטי-טק. "הראיות האחרונות מבהירות שהיא לא מסוגלת למנוע מממשלות להשתמש באופן בלתי חוקי בטכנולוגיות המעקב והריגול שלה ככלי להפרת זכויות אדם. על החברה לפעול בדחיפות כדי להקים מנגנון יותר יעיל לשיקול דעת ראוי על מנת לעצור את השימוש לרעה בתוכנות הריגול שלה".

NSO: "אנחנו מתייחסים לטענות ברצינות רבה"

מ-NSO נמסר בתגובה כי "בהתאם למדיניותנו, אנחנו חוקרים ובודקים לעומק כל דיווח על שימוש לא ראוי לכאורה במוצרינו. אם בתום הבדיקה נזהה שימוש שלא בהתאם להסכמים, או שימוש שעלול לפגוע בזכויות אדם, נפעל פרו-אקטיבית ובמהירות כדי לטפל בו, לרבות השעיה או עצירה מידית של השימוש במוצר שלנו על ידי הלקוח, כפי שעשינו בעבר. אנחנו מתייחסים לטענות אלה ברצינות רבה ונחקור את הנושא בהתאם למדיניותנו".

בחברה הוסיפו כי "המוצרים שלנו מסייעים מדי יום לגופי מודיעין ואכיפת חוק להציל חיים ולמנוע פשיעה וטרור. כל שימוש אחר במוצרי החברה הוא אסור ופסול. אם נגלה שמוצרינו נוצלו לרעה תוך הפרת החוזה, ננקוט בצעדים הקשים ביותר כנגד הלקוח וכנגד מי שביצע את ההפרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים