מייסד סיילספורס קורא למנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה להפוך לאקטיביסטים

בניוף מעוניין שעמיתיו ינקטו עמדה ביחס לנושאים חברתיים, כמו הומלסים בארה"ב, זכויות להט"ב, שינויי האקלים ובקרת הנשק במדינה, בכדי למלא חלל מנהיגותי, ולהפיכת העולם לטוב יותר ● בנוסף, לדבריו פייסבוק חייבת רגולציה הדוקה, והמדינה - חקיקה בנדון

מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס. צילום: יח"צ

ביום ה' האחרון, בסן פרנסיסקו, ערכה TechCrunch את אירוע Disrupt SF 2019 שלה. אחד הנואמים הבולטים באירוע היה מארק בניוף, מייסד, יו"ר ומנכ"ל חברת סיילספורס.

לדבריו בכנס, "הקפיטליזם, כידוע, מת", וזה הזמן לצורה חדשה של קפיטליזם שמתמקדת יותר בטובת החברה. המנכ"ל המיליארדר של סיילספורס, שהוא גם הבעלים של המגזין טיים, התייחס בכנס Disrupt לשיבוש הגדול ביותר של ימינו, לתפישתו. לדבריו: "הסוג החדש של הקפיטליזם שעומד להתעורר הוא לא הקפיטליזם של מילטון פרידמן, שעוסק רק בלהרוויח כסף. אם האוריינטציה שלך היא פשוט להרוויח כסף, אני לא חושב שאתה עומד להישאר זמן רב כמנכ"ל או כמייסד חברה. אתה צריך להיות יותר מזה בעולם של ימינו".

בניוף קורא לחבריו לעמק הסיליקון לנקוט בעמדה ביחס לחסרי בית, כמו גם לנושאים מקטבים אחרים כגון זכויות ההומואים, שינויי האקלים ובקרת הנשק האזרחי בארצות הברית. לדבריו, מהלכים אקטיביסטיים שכאלו מטעם בכירי ענקיות הטכנולוגיה יסייעו לתפוס את הריק המנהיגותי שנוצר משום שהממשלה לא מספיק דומיננטית בטיפול בבעיות החברתיות הללו.

מייסד Salesforce, שמפקח על אימפריית תוכנה בשווי עתק של כ-130 מיליארד דולר, ושעושה זאת מגורד שחקים בן 62 קומות המשקיף על סן פרנסיסקו מלמעלה, מוטרד ממצב העולם. לכן הוא מזעיק את המנכ"לים העמיתים שלו לעזור לתקן את "תאונת השרשרת" של אי השוויון החברתי, שיש כבר מי שציינו שהיא למעשה אחת מהתופעות שהתעשייה שלו עצמה סייעה להיווצרותן. 

וגם בניוף עצמו תולה ללא היסוס את האשם בחלק גדול מהצרות הקיימות בחברה כיום ב"מנכ"לים שנרדמו על ההגה". למעשה בספר שלו שיצא בקרוב, ששמו "חלוץ" (Trailblazer), קורא בניוף למנכ"לים של ימינו להוביל מהפכה שמעמידה את רווחתם של האנשים ואת הפלנטה שלנו לפני הרווחים.

"אנו נמצאים בנקודה בה המנכ"לים מכירים בכך שהם פשוט לא יכולים להיות נוכחים רק למען בעלי המניות שלהם", אמר בניוף, שהדגיש כי הם חייבים להיות שם בעבור הסביבה, למשל "בין אם זה לבתי הספר שלהם, בין אם זה לאיכות הסביבה, ובין אם זה למען השוויון הבסיסי של כל בן אנוש".

פייסבוק היא "הסיגריות החדשות"

חייבת רגולציה בגלל פרטיות המידע המופרת. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם משתמשי פייסבוק מכורים לרשת החברתית כמו שהמעשנים מכורים לסיגריות? צילום אילוסטרציה: BigStock

במהלך דבריו לא הסתיר בניוף את רגשותיו כלפי פייסבוק, ואמר כי החברה "היא הסיגריות החדשות. יש להסדיר אותה". וזו אינה הפעם הראשונה שבניוף מעלה את אותה הנקודה. לפני שנה וחצי הוא שיתף לראשונה את אמונתו כי פייסבוק מהווה סכנה, הן למשתמשים שלה, והן לציבור. אולם בכנס הוא פירט מדוע, בציינו את פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, ההתערבות בבחירות, פייק ניוז, דליפות סיסמא ונתונים, קבלנים שמאזינים להקלטות של השיחות האישיות של כולנו ועוד. בניוף גם ציין את תנאי העבודה של קבלני סקירת התכנים. ומכל אלו הדגיש שלתפישתו הרעיון הכללי הוא שהחברה קיימת בכדי להרוויח מהמידע האישי של המשתמשים.

"כשמדובר ברגולציה, הממשלה עושה מעט מדי, מאוחר מדי", אמר בניוף בנאומו והוסיף: "הממשלה צריכה להתערב".

יצוין כי אכן נראה כי ההתערבות של הממשלה, בארצות המערב בכלל ובארה"ב בפרט, במה שעושות ענקיות עמק הסיליקון אכן מתרחשת כיום וביתר שאת. פייסבוק הודיעה לאחרונה על הסדר שאליו הגיעה עם ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, קנס בגובה 5 מיליארד דולר בגין הפרות הפרטיות שלה. בהמשך נודע כי יותר חקירות ובדיקות הגבלים עסקיים רבות מתרחשות כעת במקביל הן מטעם הרגולטורים והן מטעם המחוקקים הפדרליים. למעשה, לפי פרשנים, בנקודה זו, זה נראה כמעט בלתי נמנע כי ענף הטכנולוגיה יתמודד עם רגולציה, במיוחד ביחס לאופן שבו הוא מטפל בפרטיות ובמידע אישי.

"אנחנו צריכים חוק פרטיות לאומי", קבע בניוף בנאומו בכנס.

יש לבניוף אוהדים רבים שמאמינים לו שהוא באמת מעוניין לתקן את העולם, כמו גם להניע עשייה מטעם עמיתיו לטובת העניין, אבל יש גם מבקרים ספקנים יותר שתוהים אם קריאתו הנמרצת של בניוף לפעולה, ואולי גם התקיפה הישירה של פייסבוק, אינן אלא אקט של קידום עצמי, ושל קידום מכירות סיפרו בחדש, שיצא לאור ב-15 באוקטובר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים