בית המשפט: מדינות בארה"ב יקבעו בעצמן את כללי ניטרליות הרשת

הפסיקה מהווה מפלה לרשות התקשורת הפדרלית, ה-FCC, שבגלגולה הנוכחי מאז כניסת שלטון טראמפ לבית הלבן העבירה פסיקה לביטול מוחלט של הכללים, המיועדים בעקרון להסדרת מהירויות הגלישה כך שאף גורם לא יקופח על ידי ספקיות הרשת

ניטרליות הרשת. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

פסק הדין של בית הדין האמריקני לערעורים אישר למדינות ארה"ב לקבוע באופן עצמאי את כללי ניטרליות הרשת שיחולו בהן. בית המשפט פסק בתיק שהגיש ארגון מוזילה נגד הצעד של רשות התקשורת הפדרלית, ה-FCC, לביטול חקיקת ניטרליות הרשת, שהונהגה בעבר על ידי ממשל אובמה.

למעשה בכך נפסל הביטול של הכללים, שעליו הכריזה ה-FCC  זמן לא רב לאחר שבראשה ובתוכה התמקמו נציגי ממשל טראמפ, אחרי היבחרו לנשיאות ב-2016. כעת, כאמור, פתוחה ההחלטה והבחירה בידי המדינות האם לאמץ את הכללים אם לאו.

בביטול של התקנות ה-FCC ניסתה להגדיר מחדש את דרישות הניטרליות ברשת שתבעו כי ספקיות האינטרנט האמריקניות – כמו קומקסט, וריזון ו-AT&T – יחשפו בפני המשתמשים שלהן מה בדיוק הן עושות לתעבורת האינטרנט. המהלך של ה-FCC העביר את האכיפה בנדון לוועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, שמטפלת בהפרות בלא להגדיר תקנות מגבילות מבעוד מועד.

מכל צדי המתרס הפוליטי בירכו על הקביעה – כל אחד מנקודת מבטו

באופן מפתיע, הקביעה החדשה דווקא התקבלה בברכה על ידי נציבים משני צידי המתרס, כשכל צד מאמץ את הנרטיב הקרוב ללבו.

יו"ר ה-FCC, אג'יט פאי, איש טראמפ שהיה ממובילי הביטל, בירך על החלטת בית המשפט ואמר: "ההחלטה של היום היא ניצחון עבור הצרכנים, לפריסת הפס הרחב והאינטרנט החופשי והפתוח. בית המשפט אישר את החלטת ה-FCC לבטל את הרגולציה המיושנת בסגנון שנות השלושים שהטיל הממשל הקודם. בית המשפט גם אישר את פסיקת השקיפות החזקה שלנו, כך שניתן יהיה לקבל מידע מלא על הצרכנים ואודות אפשרויותיהם המקוונות. מאז שאימצנו את צו החזרת החופש לאינטרנט (Restoring Internet Freedom Order), הצרכנים רואים מהירות גדולה ב-40% ומיליוני אמריקאים נוספים קיבלו גישה לאינטרנט. אינטרנט חופשי ופתוח הוא מה שיש לנו היום, ומה שנמשיך להתקדם אליו. אנו מצפים להתייחס לפי דרישה לנושאים המצומצמים שבית המשפט זיהה".

אג'יט פאי, יו"ר ה-FCC. צילום: טוויטר

אג'יט פאי, יו"ר ה-FCC. צילום: טוויטר

כאשר ה-FCC הצביעה על חיסול הגנות ניטרליות הרשת היא גם קבעה כלל שלפיו מדינות בארצות הברית אינן יכולות לחוקק גרסאות משלהן של תקנות אלה. אבל מדינות שונות, ובראשן קליפורניה, מצאו דרך לעקוף את הקביעה הזו, ולמורת רוחה של ועדת התקשורת הפדרלית החלו לאמץ חקיקות עצמאיות בנושא הנפיץ. למען הדיוק, כ-30 מדינות בארצות הברית התייחסו לנושא וחפצו לבטל את הביטול. בחלוקה גסה ניתן לומר שמחוזות שבהם שולטים הרפובליקנים משכו לכיוון הפסקת התקנות, כפי שרצתה ה-FCC, ומאידך מקומות שבהם הדמוקרטים הם נותני הטון משכו לכיוון ההפוך בדיוק.

הרשות עצמה נחלקה אף היא למצדדים ומתנגדים, כאמור. אבל עם זאת הרפובליקני ברנדן קאר שיושב בה בירך גם הוא על פסק הדין, ושוב בהתייחסו למדינות שיותירו את הביטול על כנו דווקא, וזאת בטענה כי "ביטול כללי ניטרליות הרשת יצר סביבה בה ארה"ב "קפצה מעל מתחרותינו העולמיות והבטיחה את הקמת ה-5G הגדולה בעולם".

הנציבים הדמוקרטים ברשות בירכו על כך שהרגולציה ברמת המדינה נותרה אפשרית לאחר פסק הדין. "החלטת בית המשפט של היום מפנה את המאמץ הבלתי חוקי של ה-FCC לחסום מדינות ויישובים מפני הגנה על אינטרנט פתוח לאזרחיהם. מעיירות קטנות לערים גדולות, מבתי מדינה וכלה בפעולות הביצוע של מושלים, מדינות ויישובים נכנסו לעניין מכיוון שה-FCC התנערה מחובותיה", אמרה הנציבה ג'סיקה רוזנווארסל.

הנציב ג'פרי סטארקס אמר כי ההחלטה "מאשרת שמדינות יכולות להמשיך לצלול לתוך הריק שהשאירה ה-FCC".

חברת מוזילה, שהייתה בחזית המאמץ של תומכי ניטרליות הרשת לבטל את ביטול ה-FCC, אמרה כי היא "מעודדת" מהפסיקה שתאפשר למדינות לקבוע תקנות משלהן, וכי היא שוקלת את צעדיה הבאים במאבק לבטל כליל את פסיקת ה-FCC מ-2017.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים