פייסבוק תמנה מועצה מפקחת עצמאית ובינלאומית לתוכן

חברי המועצה - שעתידים להתמנות עד סוף 2020 - יהיו אחראים על השיקולים בנוגע לתכנים המתפרסמים בפלטפורמה, ויוכלו אפילו לשנות החלטה של מארק צוקרברג, המנכ"ל, אם יחשבו אחרת

פייסבוק. אילוסטרציה: Pe3check, Bigstock

פייסבוק פרסמה אתמול (ג') אמנה של מועצה מפקחת ייחודית, שהיא מקימה בכדי לבחון את החלטותיה בנושאי תוכן, או נכון יותר – בנוגע לתכנים שנויים במחלוקת. המועצה תעסוק ככל הנראה בעיקר בתכנים טעונים מבחינה פוליטית וחברתית, ובהבלטה בעניין 'דיבור שנאה' (hate speech) והפצתו על פלטפורמת הליבה שלה.

המועצה המוקמת תהיה רב-לאומית ותכלול בסופו של דבר 40 חברים, שיחליטו יחד לגבי כמה עשרות סוגיות תוכן סבוכות בשנה, כך אמרו בכירי החברה לכתבים בשיחת ועידה. היא תחל את פעולתה הלכה למעשה ברגע שימונו לה 11 חברים, ובתחילה אמורה להיות מעורבת רק מקרים שיזמה פייסבוק. המועצה תתחיל לשמוע ערעורים שיזמו משתמשים, מהמחצית הראשונה של 2020, לפי דברים שמסרה החברה.

מקרים שבהם תעסוק מועצת התוכן בעדיפות גבוהה יהיו כאלו שמעורבים בהם תכנים "המאיימים על קולו, ביטחונו, פרטיותו, כבודו או שוויונו של מישהו אחר" ומשפיעים על מספר גדול של אנשים, כך פורט בפוסט שפורסם בבלוג של פייסבוק.

צוקרברג – רצה עזרה

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, למעשה הודיע לראשונה על התכניות להשקת מועצת תוכן עצמאית בשנה שעברה, לאחר שפייסבוק עמדה בבחינה אינטנסיבית, עקב כשלים בהגנה על פרטיות המשתמשים ובגין חוסר יכולתה להסיר במהירות וביעילות פייק ניוז ומידע מוליך שולל, דיבור שנאה וקמפיינים שלהם השפעה "ממאירה" על הפלטפורמה ועל משתמשיה. "פייסבוק לא צריכה לקבל בעצמה כל כך הרבה החלטות חשובות בנוגע לביטוי חופשי ולבטיחות", כתב אז צוקרברג.

ביום ג' פרסם המנכ"ל מכתב פתוח ובו ציין כי הגוף החדש נועד להעניק למשתמשים ביטחון שקיים תהליך שכל מהותו להגן על זכות הביטוי החופשי שלהם. 

מועצת התוכן תהיה כאמור עצמאית ומוסמכת לקבל החלטות מחייבות בשאלה אם פוסטים או מודעות מפרים את תקני החברה. כל החלטה שהיא תכריע בעניינה תחשב כ"קו מנחה" של פייסבוק. בנוסף המועצה תוכל להפוך החלטות של בכירים בנוגע לשיקולי תוכן ברשת החברתית הדומיננטית, אפילו כאלו שקיבל צוקרברג עצמו.

הנושא החם ביותר - שליטה על תכני שנאה. אילוסטרציה: BigStock

הנושא החם ביותר – שליטה על תכני שנאה. אילוסטרציה: BigStock צילום: אילוסטרציה - BigStock

דרך להשתיק מבקרים או צורך אמיתי לפיקוח חיצוני?

מבקריה הרבים של פייסבוק עוסקים רבות בעניין איכות ניהול התוכן שלה, ואף אופן החלתו – כמו למשל במקרה הרציחות במסגדים בקנדה, שהתרחשו במרץ האחרון, אז אפשרה החברה לתיעוד המחריד בלייב שעשה הרוצח למסעו השנאה שלו להיות מופץ בה ולהפוך לוויראלי. המבקרים כמו גם מחוקקים של מדינות הם שקראו להקמת מועצה לפיקוח על תוכן, לרגולציה נוקשה יותר או אפילו לפירוקה.

החברה עומדת כיום בפני חקירות שונות, שחלק מעניינן הוא הפרת אמון המשתמשים. אחת מהחקירות, שאותה השיקה נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC כבר הסתיימה והנציבות אישרה באמצע יולי קנס בסדר גודל של כחמישה מיליארד דולר שהיא משיתה על פייסבוק, ושהוא תוצר של "פשרה" מול הענקית ממאנלו פארק וכענישה על אופן הטיפול של החברה בנתוני המשתמשים בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה, שנחשפה, ובענק, לציבור בשלהי 2017. הסכום שנקבע כקנס הוא הגדול ביותר שהטילה ה-FTC אי פעם, והגיע לאחר יותר משנה של בדיקה מעמיקה. כעת, עם סיום חקירה זו והסדרתה, פייסבוק שרויה בעוד בדיקות, הפעם בעיקר בעניין כוחה הרב והחשש שהיא מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, גם בקונגרס וגם מטעם קבוצה של תובעים כלליים ממדינות ארה"ב.

לא ברור אם הבחירה להקים את מועצת התוכן העצמאית היא תוצר של לחץ ציבורי ורגולטורי, או צורך אותנטי של פייסבוק בסיוע חיצוני בשיקולי התוכן הכה מורכבים שמולם היא ניצבת חדשות לבקרים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים