חדש-ישן: הלירה חוזרת – בעולם פיתוח התוכנה

אי-טורו פיתחה שפת תכנות חדשה ופשוטה יותר, וקראה לה על שם המטבע הוותיק ● מדובר באחת ההכרזות וההתפתחויות שהוצגו בכנס Ethereal Summit, שהתקיים אתמול (א') בתל אביב

שפת פיתוח שקרויה על שם המטבע הישראלי הישן. צילום: BigStock

טכנולוגיית הבלוקצ'יין – אחד הנושאים המדוברים בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות – עמדה במרכז כנס Ethereal Summit, שהתקיים אתמול (א') בתל אביב. מאות מומחים, אנשי מקצוע ומתעניינים בתחום הלוהט התכנסו כדי לשמוע על ההתפתחויות בו, מוצרים חדשים ולאן העולם הזה הולך.

אחד המרצים המסקרנים באירוע היה תומר בראל, סמנכ"ל התפעול של פייסבוק, שעסק במטבע הליברה המדובר של החברה. אלא שהוא לא חידש הרבה, וציין את ההשפעה הרבה שצפויה להיות למטבע על עולם הפיננסים ואת השיחות שמנהלת החברה עם רגולטורים ברחבי העולם, ובעיקר בארצות הברית.

במוקד האירוע עמדו דבריו של ויטליק בוטרין, ממציא האת'ריום – המטבע השני בפופולריות שלו בשוק מטבעות הקריפטו. שווי השוק של האת'ריום עומד היום על קרוב ל-20 מיליארד דולר – הרבה מאחורי הביטקוין, עם 181.5 מיליארד.

אחת הסוגיות המרכזיות שמטרידות את המשתמשים בכל הנוגע לעולם הבלוקצ'יין והחוזים החכמים היא אבטחה. בוטרין ציין כי האת'ריום עובר כיום בדיקות אבטחה, לאחר שתוקנו כמה פגיעויות שהתגלו. סוגיה מטרידה נוספת היא השוחד, שהקריפטו משמש כר פורה לביצועו. "אם רבים יתנו או יקבלו שוחד באמצעות החוזים החכמים, העולם הזה ילך למקום שאף אחד מהמשתתפים בו לא רוצה", אמר. "יש שתי דרכים לפתור את הבעיה: האחת היא להניח שזה לא יקרה, ושניתן לצאת ולקחת את הכסף אם זה יקרה. אלא שכדי שהגישה הזאת תהיה יעילה, צריך לארגן יציאות קולקטיביות. הגישה האחרת היא להשתמש במדעי הנתונים כדי לעורר התנגדות לכך".

מה כולל האת'ריום 2.0?

לדברי בוטרין, הצעד הבא בכל הקשור לאת'ריום – או, אם תרצו, את'ריום 2.0 – הוא לכונן רשת ציבורית, שתאפשר פיתוח קל יותר. בוטרין אמר כי "יש בכך קשיים, אבל המורכבות הזאת הכרחית". הוא ציין ש-"יש הרבה תפיסות שגויות בנוגע לאת'ריום 2.0, בעיקר בכל הנוגע לרווח, שהוא גבוה יותר ממה שחושבים, ולעלויות, שהולכות ויורדות".

נושא שמעורר עניין בקהילת הבלוקצ'יין בחודשים האחרונים הוא ה-DeFi – כלים המאפשרים פיתוח מוצרים פיננסיים על גבי הבלוקצ'יין. "אני נרגש מהפוטנציאל של זה", אמר בוטרין. "הרעיון שלכל אחד בעולם יש גישה למערכת שמאפשרת לו לבצע פעולות פיננסיות ולפתח הוא מצוין. במקום פרויקטים עם ICO's, שאנשים שולחים כסף ויוצאים, כאן הם שמים את הטוקנים שלהם בחוזים חכמים – והעניין עובר למפתחים. הם שמים את הכסף ובוחרים לאיזה פרויקט הוא הולך – רווחי או לא".

"אלא שהחזרת השליטה למפתחים יוצרת מרכוז (סנטרליזציה), מה שיוצר בעיות, כי העניין בבלוקצ'יין הוא לבצע דה-סנטרליזציה, פירוק ריכוזיות", ציין בוטרין.

התפתחויות בשרשרת. בלוקצ'יין. אילוסטרציה: BigStock

התפתחויות בשרשרת. בלוקצ'יין. אילוסטרציה: BigStock

לירה חכמה

ד"ר עומרי רוס, מדען בלוקצ'יין ראשי באי-טורו ועוזר מחקר באוניברסיטת קופנהגן, הציג את לירה – שפת פיתוח חדשה לעולם ה-DeFi, המבוססת על קוד פתוח. מדובר בשפה שמצריכה לפיתוחה מעט שורות קוד, לעומת מאות ואלפי שורות בשפות פיתוח אחרות. היא נקראה על שם מטבע הלירה, שהיה המטבע הישראלי עד 1980 והוא עדיין משמש במדינות אחרות, כגון טורקיה ומצרים.

"השפה הזאת תומכת בבלוקצ'יינים שונים, ניתנת להעברה לתשתיות שונות, ומאפשרת לפתח בצורה בטוחה יותר ועם DSL שנוצר במיוחד בשבילה", אמר ד"ר רוס.

מדוע יש תחושה שהפינטק לא שינה הרבה בעולם הפיננסי?

לקס סוקולין, מנהל משותף של מחלקת הפינטק בקונסנסיס, דיבר על ההתפתחויות בעולם זה עד כה – והתחזיות לעתיד. הוא ציין שהפינטק מהווה בין 20% ל-30% מהתמ"ג בעולם הפיננסי. לדבריו, השקעות ההון-סיכון בעולם הפינטק משתנות עם השנים מציבוריות לפרטיות, והנתח של הענף מכלל ההשקעות הללו זינק מ-5% ב-2007 ל-15% ב-2018. "יש לפינטק עוד הרבה מאוד פוטנציאל – הן עקב הביקוש והן כי מיוצרים בו מוצרים רבים ושונים. חברות ענק כמו אמזון, אפל ופייסבוק מבינות את זה וכבר נכנסו לעולם הפינטק", ציין.

"אולם", אמר סוקולין, "למרות הנתונים המעודדים, ההרגשה בקרב מפתחים, אנשי מקצוע ומשתמשים רבים בעולם הפינטק היא שלא נעשתה עד כה מספיק עבודה בתחום. אין הרגשה שמשהו השתנה בעולם הפיננסי. החברות הגדולות עדיין שולטות ויש להן את רוב הלקוחות. השאלה היא למה, בהתחשב בעובדה שיש כל כך הרבה הון וחדשנות בשוק הזה. התשובה לכך פשוטה: רוב הפינטק מתרכז בהפצה ובתוכנה – אבל מה עם הייצור? כדי שזה יקרה, צריך לפתח עוד ועוד מוצרים ושירותים מסחריים בבלוקצ'יין. כבר בוצעו דמוקרטיזציה של השירותים הפיננסיים המסורתיים, ייעול של התעשייה והורדה של מחירי הייצור, אבל דרך הייצור לא השתנתה".

"כדאי לחפש איך ליצור פעילות מסחרית בבלוקצ'יין. קהילת הבלוקצ'יין כוללת אלפי אנשים, שלמעשה עושים דברים בחינם בשבילך – ואין נקודת פתיחה טובה מזו", ציין.

סוקולין הוסיף ש-"העולם הולך לריכוז של שירותים שונים במקום אחד". כדוגמאות הוא נתן מחד אפליקציות כמו פייסבוק מסנג'ר האמריקנית, שמאפשרת לא רק צ'טים, אלא גם העברות כספים, ומאידך אפליקציות שמקורן במזרח, כמו ווי צ'ט הסינית, שהופכות ל-"סופר-אפ".

ההכרזה של QEDIT

האירוע כלל הכרזה של QEDIT, שלפיה ארגונים שמשתמשים בפלטפורמת הענן לתחום הבלוקצ'יין של קאליידו מבית קונסנסיס יוכלו להשתמש בכלי העברת הנתונים שלה גם באפשרות "מתחת למדף". הפתרון של QEDIT הוא פלטפורמת אפס ידע – ZKP.

שירי למל, סגנית נשיא לפיתוח עסקי ב-QEDIT, וסופיה לופז, מייסדת במשותף ומנהלת התפעול הראשית של קאליידו, הכריזו על שיתוף הפעולה במהלך האירוע. הוא מאפשר לארגונים לבצע העברות באמצעות טוקנים מסוג ERC20/721, כך שהם יוכלו לשמור על פרטיות הנתונים בצורה טובה יותר. הפתרון פועל על הפרוטוקולים גו את'ריום, קוורום והיפר לדג'ר בסו. הוא מאפשר לבצע את ההעברות מבלי לחשוף מידע חסוי. חברי הרשת יכולים לוודא האם ההעברות אמינות, אבל הם לא יכולים לראות מי העביר מה וכמה – ולמי. QEDIT מציעה גם כלים להתאמה של הפעילות הארגונית לרגולציה בתחום.

לופז אמרה כי "עם הפיכתן של רשתות הבלוקצ'יין שלנו לבוגרות, רבים מבקשים לפתור בעיות חדשות באקו-סיסטם שלהם. החדשנות של QEDIT בעולם ה-'אפס ידע' נותנת את הפתרון לכך ונדרשת עבור לקוחותינו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים