בזק חוטפת: קנס ענק של 30 מיליון שקלים מרשות התחרות

הקנס הוטל היום (ד') על החברה בשל ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי ופגיעה בתחרות ● עיצום כספי אישי של 500 אלף שקלים הוטל על המנכ"לית לשעבר, סטלה הנדלר, שלא מנעה את ההפרות ● הרשות מאיימת בהטלת קנס נוסף, של שמונה מיליון שקלים, בטענה שבזק מסרה מידע מוטעה במהלך הבדיקה

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק. צילום: יח"צ

קנס ענק בסך 30 מיליון שקלים הוטל היום (יום ד') על בזק על ידי הממונה על התחרות בשל ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי בתשתיות תקשורת ופגיעה בתחרות באספקת שירותי תקשורת. כמו כן, הממונה הטילה עיצום כספי אישי של 500 אלף שקלים על נושא משרה בכיר בבזק, לגביו נמצא כי היה מודע למדיניות החברה ולמעשי בזק המפרים את החוק ולא מנע את ההפרות למרות שהיה בסמכותו ובאפשרותו לעשות זאת (הכוונה היא לסטלה הנדלר, מנכ"לית בזק באותה תקופה).

זה לא נגמר בכך, ולצד עיצומים כספיים אלה, הודיעה הים הממונה לבזק גם על כוונתה להטיל עליה עיצומים כספיים בסך של כ-8 מיליון ש"ח בגין מסירת מידע מוטעה במסגרת הבדיקה שערכה הרשות לבחינת הפרותיה.

הממונה על התחרות מציינת בהודעתה, כי בזק, כבעלת מונופולין, ניצלה לרעה את שליטתה בתשתיות תקשורת פסיביות (הצנרת התת קרקעית (קנים) ובורות התקשורת (גובים)) בהם נעשה שימוש לצורך העברת כבלי תקשורת. בשתי הפרות חוק שביצעה, בזק הציבה חסמים בפני מתחרות המבקשות לפרוס רשת תקשורת קווית בתשתית הפסיבית של בזק.

"הפרקטיקות שבהן נקטה בזק", מצוין בהודעה, "היו עלולות לפגוע בהתפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת מסוג של אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה קווית", מציינת ההודעה, "זאת משום שהקשיים שהערימה בזק היו עלולים להרתיע, לעכב ואף למנוע ממתחרות חדשות לפרוס רשתות תקשורת או להרחיב את פריסת הרשתות הקיימות שלהן. בגין זאת, הטילה היום הממונה על בזק עיצומים כספיים בסכום מצטבר של 30 מיליון שקלים".

קביעת הממונה יוצאת בתום בדיקה מקיפה שערכה רשות התחרות במהלך השנתיים האחרונות. במסגרת בדיקה זו, בחנה הרשות את התנהלותה של בזק ביחס למתן שימוש בתשתיות הפסיביות שלה ואספה נתונים מגורמים רבים ובהם בזק, מתחרותיה ומתחרות פוטנציאליות של בזק וכן ממשרד התקשורת. כמו כן התייעצה רשות התחרות עם מומחה הנדסי.

ברקע הפרשה רצונן של סלקום ופרטנר לפרוס רשת תקשורת קווית עצמאית מבוססת סיבים אופטיים בישראל, כדי לספק באמצעותה שירותי תקשורת לצרכנים פרטיים, ובכך להתחרות בשירותי התקשורת שמספקת בזק על גבי הרשת הקווית שבבעלותה.

בזק מחזיקה בתשתית פסיבית, שהיא מערכת של צינורות, עמודים ומתקנים נוספים, הפרוסה ברחבי המדינה ומאפשרת העברת כבלי תקשורת אל הבתים בישראל, והיא תשתית התקשורת היחידה המגיעה כמעט לכל בית בישראל כשבמקומות רבים בארץ זוהי התשתית היחידה המתאימה לפריסת כבלי תקשורת. במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שיזם משרד התקשורת עוד בשנת 2012, נקבע, כי מתחרים יוכלו להשתמש בתשתית הפסיבית של בזק לצורך פריסת רשתות תקשורת קוויות עצמאיות.

פניות אל בזק מצדן של חברות כסלקום ופרטנר המבקשות להשתמש בתשתית הפסיבית של בזק על מנת לפרוס רשתות תקשורת קוויות עצמאיות נתקלו בקשיים ועיכובים רבים.

שני קשיים מרכזיים

בשיקוליה להטלת הקנס התמקדה הרשות בשני קשיים מרכזיים שהציבה בזק, כעניין שבמדיניות, בפני המתחרות שביקשו לעשות שימוש בתשתית הפסיבית שלה על מנת לפרוס רשת תקשורת קווית.

ראשית, בזק חסמה בפני מתחרותיה את המעבר אל המקטעים הסופיים המחברים בין התשתית ברחוב לבנייני לקוחות הקצה (מקטע הגישה לבניין), אשר נחוצים על מנת להגיע לבתי הצרכנים. בזק אפשרה פריסה בתשתית הפסיבית שלה עד לגוב האחרון שלפני הכניסה למקטע הגישה לבניין, וחסמה את האפשרות לצאת מן הגוב ולהעביר את הכבל למקטע הגישה לבניין. זאת למרות זהיא עצמה עושה שימוש בתשתית זאת לשם פריסת רשת התקשורת שלה. כמו כן, במקרים אחרים אפשרה בזק לחברות שלא התחרו בה לעבור למקטע הרשת שמוביל מהרחוב אל הבניין. הדבר קרה הן עם הוט, בתקופה שבה בזק והוט לא היו מתחרות, והן עם יס, חברת בת של בזק עצמה.

שנית, בזק סירבה לשיטת השחלת הסיבים שהתבקשה על ידי המתחרות המעוניינות לפרוס רשת תקשורת ודרשה כי כבל הסיבים שכולל עשרות ואף מאות סיבים אופטיים יחתך במלואו ויחובר מחדש בכל נקודת פיצול בדרכו אל נקודת היעד, היא בית הלקוח. דרישה זו לחיתוך הסיבים משמעותה השתת עלויות ניכרות ובלתי נחוצות על החברות, יצירת נקודות כשל הנדסיות ברשת הפוגעות באמינותה וכן הארכה מלאכותית של עבודת פריסת הרשת הגורמת לעיכוב במשך זמן הקמתה. בזק חזרה בה מדרישה זו לחיתוך כבל הסיבים במספר רב של נקודות רק לאחר שמשרד התקשורת הכריע כי הדרישה אינה מוצדקת ותבוטל. בדיקה שערכה הרשות לימדה, כי כאשר בזק פרסה לעצמה רשת של סיבים אופטיים היא נמנעה מחיתוך של כבל הסיבים במלואו במקרים רבים, אפשרות שלא נתנה בידי מתחרותיה.

הממונה על התחרות מציינת, כי "מעשיה של בזק נושאים חומרה מיוחדת נוכח מועד ביצועם, בסמוך לכניסת מתחרים חדשים באספקת שירותי תקשורת על גבי רשתות תקשורת קוויות עצמאיות. בשל פעולות בזק נדחתה האפשרות של הציבור ליהנות מהתפתחות של תחרות באספקת שירותי תקשורת. תחרות זאת יש ביכולתה לשפר את איכות הרשת המסופקת ללקוחות ולהוריד את המחירים של שירותי תקשורת שונים כמו טלוויזיה ואינטרנט".

עיצום כספי נוסף בכפוף לשימוע

עוד הודיעה הממונה, כי בכוונתה להטיל על בזק עיצום כספי נוסף בסך של כ-8 מיליון שקלים, בכפוף לשימוע, לאחר שבזק העבירה לרשות מידע מוטעה לכאורה ביחס לשיטות השחלת הסיבים שבהן היא משתמשת. בזק מסרה מידע מוטעה לכאורה לרשות בתשובותיה השונות לדרישות נתונים שנשלחו לה ובכך עיכבה והקשתה בצורה משמעותית על הליך הבדיקה. על פי הנטען בהודעת הממונה לבזק, בזק לא פנתה אל הגורמים הרלוונטיים בחברה טרם המענה לדרישות הנתונים ולא בחנה את בסיסי הנתונים הקיימים אצלה. כל זאת, על אף שנדרשה לבדוק ולספק את המידע בשלוש הזדמנויות שונות, לכל הפחות. רק לאחר שעובדי הרשות ערכו סיור בגובי התקשורת של בזק ובחנו בעצמם את שיטות השחלת הסיבים שנהוגות על ידי בזק, הבהירה בזק לרשות כי המידע שנמסר לה היה שגוי.

מבזק נמסר כי החברה לומדת את ההחלטה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים