יצחק במבג'י, יבמ: "ההתייחסות לתשתיות צריכה לעבור שינוי – ממוצר לשירות"

"תפיסת התשתיות הדינמיות תטפל במכלול ההיבטים של הארגון, החל מתשתיות מוביליות ותקשורת ועד לתשתיות טכנולוגיות ותשתיות מבנים ודרכים", אמר יצחק במבג'י, מנהל החטיבה לשירותים טכנולוגיים ביבמ ● לדבריו, "הן צריכות להיות מסוגלות לספק שירותים במהירות ובזריזות, תוך גמישות במודל האספקה ומתן מענה לריבוי המידע ולהפקת התובנות העסקיות ממנו"

"ההתייחסות לתשתיות המיחשוב הייתה במהלך השנים כאל מוצר. אלא שהמציאות השתנתה, ועימה נדרש לשנות גם את ההתייחסות לתשתיות ולראות אותן כשירות", כך אמר יצחק במבג'י, מנהל החטיבה לשירותים טכנולוגיים ביבמ (IBM).

במבג'י היה דובר המפתח במליאה המרכזית של הכנס השנתי של לשכת מנתחי מערכות המידע, שנערך היום (ב') בכפר המכבייה. הנושא המרכזי של הכנס השנה היה IT בעשור השני של המילניום.

בדבריו, הביא במבג'י מספר דוגמאות מעולם הרכב, על מנת להסביר את השינויים שחלו בעולם בכלל ובתחום ה-IT בפרט. הוא אמר, כי "המכונית היא יחידה אלקטרו-מכנית שהושקה לפני עשרות שנים. במהלך השנים היא עברה שכלולים רבים, וב-1977 שולב מעבד ראשון שעסק במערכת ההצתה של אולדסמוביל. זו הייתה יחידת מיחשוב ראשונה". נכון להיום, ציין, "מכונית כוללת 100 מיליון שורות קוד, עם 30 יחידות עיבוד. מדובר במוצר מוטה מיחשוב, מפותח, עם יחידת קצה משוכללת".

דוגמה נוספת שאותה הביא היא זו של חברת בטר פלייס. "ב-2011, כשיושקו בארץ 30 אלף מכוניות, בישראל יהיו יותר ממאה אלף נקודות טעינה לרכב. זו לא רק נקודת חשמל, אלא נקודת תקשורת ומיחשוב, והיא תביא לחיבור בין המכונית והתשתית. נקודה זו תאפשר, מעבר לטעינה, יצירת דיאלוג עבור הנהג, שישנה את כל חוויית הנהיגה שלו. הנקודה תספק תקשורת שוטפת בין הנהג ונהגים שכנים, תקשורת בין הנהג והיעד שלו. הטכנולוגיה חודרת לעוד ועוד עולמות".

כך, הסביר, עולם המיחשוב בכללותו הפך למקושר יותר ומטפל ביותר מידע המגיע מיותר מקורות מגוונים, ומשנע אותו בפחות זמן להרבה יותר צרכנים. המאפיין את העולם כיום, אמר במבג'י, הוא המיכשור של יחידות הקצה. לדבריו, בעולם יש מיליארדי יחידות קצה, יותר חכמות, רגישות ובעלות מידע. הוא הסביר, כי אלה מחוברות למערכת IT המאפשרת לדעת מה קורה עם התהליך והשירות, או התעבורה.

"על תשתיות ה-IT לתמוך במידע ולספק תקשורת וחוכמה"

במבג'י אמר, כי התפתחות נוספת היא הרישות הנרחב שיש בעולם, עם שני מיליארד גולשים, ויכולות אינטראקציה נרחבות, שלא היו קיימות בעבר. היבט נוסף, ציין, הוא האינטיליגנציה, כזו שניתן לשתול באותן מערכות, המתבססות על הקישוריות. "אותה בינה מבוססת על המכשור, נעה על גבי הרשת והופכת את העולם לשטוח וכמובן – גם לחכם יותר", אמר.

לדברי במבג'י, "על תשתיות ה-IT נדרש לתמוך במידע ולספק תקשורת וחוכמה. הן צריכות להיות מסופקות כשירות, ואותו צריך לנהל. תשתית ניהול השירות תטפל באיזון העומסים בהיבטי המיחשוב והחשמל, ובמיטוב של אותן תשתיות". הוא ציין, כי "נדרש לשנות את אופן השימוש בהן על מנת להתמודד עם ניצול יעיל וחכם שלהן, ולכן – יש ליישם את תפיסת התשתיות הדינמיות".

לדבריו, "תשתיות ה-IT הגיעו למצב בעייתי, בין השאר בשל מורכבות מערכות המידע, הגלובליזציה העסקית והשטף הבלתי פוסק של המידע. למרות שה-IT התפתח משמעותית – תשתיות המיחשוב לא מצליחות לעמוד בקצב התפתחות זו".

המענה לכך, הסביר, הוא "מימוש התפיסה הקובעת שעל תשתיות ה-IT להתאים את עצמן לדינמיות הרבה של האקלים העסקי, החברתי והטכנולוגי. נדרשת גישה חדשה לתשתיות המיחשוב בארגונים ציבוריים וממשלתיים, כמו גם בעסקים מכל הסוגים והגדלים".

במבג'י סיכם את דבריו באמרו, כי תפיסת התשתיות הדינמיות "תטפל במכלול ההיבטים של הארגון, החל מתשתיות מוביליות ותקשורת ועד לתשתיות טכנולוגיות ותשתיות מבנים ודרכים. הן צריכות להיות מסוגלות לספק שירותים במהירות ובזריזות, תוך גמישות במודל האספקה ומתן מענה לריבוי המידע ולהפקת התובנות העסקיות ממנו. יש לנהל את שירותי ה-IT כפס ייצור תעשייתי, תוך הבטחת נראות גבוהה יותר, שליטה ומיכון של תהליכים עסקיים, וכן רמות חדשות של יעילות ומיטוב, של משאבים ותהליכים".

לאחר המליאה, התפצל הכנס למושבים מקצועיים בנושאים שעל סדר היום של מקצועני ה-IT: ניהול סיכונים, מתודולוגיות, ניהול ידע, רשתות חברתיות, זיהוי ביומטרי, ERP – לקחים ותובנות, מיחשוב ענן, IT ממוקד לקוח – CRM, המשכיות עסקית BCP-ERP, אבטחת מידע, יישומי אינטרנט בסלולר וניהול פרויקטים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים