עמותת פרטיות מערערת על פשרת חמישה מיליארד הדולרים של פייסבוק

EPIC האמריקנית, הפועלת למען פרטיות הציבור, ערערה על ההסדר בין ה-FTC לפייסבוק, וביקשה מבית המשפט לבחון אותו כיוון שהוא כולל לא רק סכום קטן יחסית בהתחשב ברווחי החברה אלא גם התנערות מאחריות להפרות פרטיות אחרות ● המנכ"ל צוקרברג התייחס לפרטי הפשרה בפוסט ביום ה'

האם סופסוף יצליחו לצעוד יחדיו? פרטיות ופייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

ביום ו' האחרון הגישה עמותה אמריקנית להגנת הצרכן, העוסקת במידע אלקטרוני בנושא פרטיות, EPIC (ר"ת Electronic Privacy Information Center) שמה, בקשה לבית המשפט להתערב בפשרה שהשיגה פייסבוק מול ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, במטרה לחסום את אישור ההסדר במתכונתו הנוכחית.

ה-FTC אישרה באמצע יולי קנס בסדר גודל של כחמישה מיליארד דולר שהיא משיתה על פייסבוק, ושהוא תוצר של "פשרה" מול הענקית ממאנלו פארק. הענישה היא על אופן הטיפול של החברה בנתוני המשתמשים בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה, שנחשפה, ובענק, לציבור בשלהי 2017. הסכום שנקבע כקנס הוא הגדול ביותר שהטילה ה-FTC אי פעם, ומגיע לאחר יותר משנה של בדיקה מעמיקה.

EPIC, הפועלת בוושינגטון הבירה – ושכבר השיקה בעבר תלונות נגד פייסבוק בענייני הפרות פרטיות – הגישה את הערער לבית המשפט במחוזי הפדרלי בוושינגטון, וביקשה את התערבותו בהסדר, שאושר על ידי ה-FTC. הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ה-FTC הצביעה בהתאם לרוח המפלגות, כאשר שלושה נציגים רפובליקנים, בוועדה המונה חמישה חברים, הצביעו בעד, ושני הנציגים הדמוקרטיים הצביעו נגדה.

רוהיט צ'ופרה, אחד מהנציבים הדמוקרטיים שהצביע נגד הפשרה, כתב כי זו "מייצגת זכייה משמעותית לפייסבוק, אך משאירה את הציבור בחושך בכל הנוגע בשאלה כיצד הפרה החברה את החוק ומהן ההפרות, אם בכלל, שלא זכו להתייחסות".

לאחר ההצבעה הועברו פרטי ההסדר למחלקה האזרחית של משרד המשפטים לבדיקה ולאישור, שלא ידוע כמה זמן יידרשו להם.

נמנעת מנשיאת האשמה על מעשיה

EPIC התייחסה בערעורה לא רק לסכום הנמוך, יחסית, של הקנס, שמייצג כסף קטן בעבור החברה השווה 571 מיליארד דולר. הקבוצה גם מוטרדת מהאופן שבו פייסבוק נמנעה מנשיאה באשמה על מעשיה, משום שכחלק מההסדר הותר לחברה להימנע מלהודות באשמה כלשהי במקרה קיימברידג' אנליטיקה ובהפרות אחרות.

מ-EPIC נמסר כי העסקה, הכוללת גם דרישות חדשות לפיקוח על פרטיות ולשקיפות מטעם פייסבוק, תסגור יותר מ-26,000 תלונות צרכנים קיימות נגד החברה, שעומדות בפני הוועדה, כש-8,000 מהן הוגשו ב-2018 בלבד ועקב פרסום פרטי הפרשייה הקשה.

העמותה טוענת כי העסקה שהשיגו ביניהן פייסבוק והרשות הרגולרית לענייני מסחר לא מצליחה להבטיח את פרטיות הצרכנים, בין היתר משום שהיא מעניקה חסינות לפייסבוק מאלפי תלונות הצרכנים כנגדה בנושאי פרטיות מגוונים, כמו למשל: מקרים של פרטיות ילדים – כשכעת יצטברו לפתחה של פייסבוק עוד כאלו, עקב חשיפת כשל טכני ביישום Messenger Kids מהשבוע שעבר – וכן בעיות של פרטיות הבריאות והשימוש של פייסבוק בטכנולוגיית זיהוי פנים.

לטענתה, הפשרה המוצעת "ממרקת את השיש של פייסבוק, מבלי שפייסבוק אפילו תצטרך להודות באשמה על הפרות הפרטיות מטעמה", כך נכתב בתלונה של הקבוצה לפי דיווח בניו יורק טיימס.

פייסבוק וה-FTC לא הגיבו לדיווחים. 

בשורות על שינויים מרחיקי לכת בפרטיות

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, פרסם פוסט ביום ה' האחרון ובו כתב: "כיום יש יותר מ-2.7 מיליארד אנשים המשתמשים בפייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וב-Messenger מדי חודש, ויותר מ-2.1 מיליארד אנשים המשתמשים לפחות באחד מהשירותים שלנו בכל יום. העדיפות העליונה שלנו הייתה התייחסות לנושאים החברתיים החשובים העומדים בפני האינטרנט והחברה שלנו. עם החזון ממוקד הפרטיות שלנו של בניית סלון דיגיטלי, ועם ההסדר עם ה-FTC, הגנה על פרטיות ברמה העולמית תהיה מרכזית עוד יותר בחזון העתידי שלנו".

בהתייחסו לפשרה כתב עוד כי "כחלק ממנה הסכמנו לשלם קנס בסך 5 מיליארד דולר. אך חשוב מכך, אנו מבצעים כמה שינויים גדולים באופן שבו אנו בונים את השירותים שלנו ומנהלים את החברה הזו. זה ידרוש השקעה משמעותית של משאבי ההנדסה שלנו בבניית כלים לבחינת המוצרים שלנו והדרכים בהן אנו משתמשים בנתונים. זה גם יגדיל את האחריות שלנו באופן משמעותי, על ידי הבאת התהליך לביקורת על בקרות הפרטיות שלנו באופן יותר תואם לאופן הפעולה של בקרות פיננסיות בחברות ציבוריות, עם חוק סרבנס-אוקסלי.

יהיה עלינו לאשר בכל רבעון שאנו עומדים בכל התחייבויות הפרטיות שלנו. וכמו שיש לנו ועדת ביקורת של מועצת המנהלים שלנו, המפקחת על בקרותינו הכספיות, כעת תהיה לנו גם ועדת פרטיות חדשה של מועצת המנהלים שלנו, שתפקח על תוכנית הפרטיות שלנו ותעבוד עם מבקר פרטיות עצמאי, המדווח לוועדה החדשה הזו ול-FTC. אנו מבקשים מאחד ממנהיגי המוצר המנוסים ביותר שלנו לקחת על עצמו את תפקיד מנהל הפרטיות הראשי של המוצר, לדווח לי ולנהל את תוכנית הפרטיות שלנו. אנו גם נהיה קפדניים יותר במעקב אחר מפתחים שניגשים לנתונים דרך הפלטפורמה שלנו. יחד, אנו צופים כי שינויים אלה יקבעו סטנדרט חדש לענף שלנו", הבטיח צוקרברג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים