ג'ף בזוס: "אנחנו מחסלים את כדור הארץ"

המיליארדר האמריקני - שהוא האיש העשיר בעולם, ומנכ"ל ענקית הקמעונאות אונליין אמזון - חובש גם כובע אחר, עם חברת בלו אוריג'ין שלו, המתכננת חלליות שאמורות להנחית בני אדם בתוך 5 שנים שוב על הירח ● בראיון הסביר כי המיליארדים שלו מושקעים בהגעה לחלל כיוון שזה הכרח המציאות בהתחשב בהרס הכדור

"הלכו" לו 20 מיליארד דולר מההון. ג'ף בזוס.

ג'ף בזוס מוכר לנו בעיקר בזכות פועלו כמנכ"ל אמזון, וכן עקב היותו האיש העשיר בעולם. אבל המיזם השני שלו, עם חברת בלו אוריג'ין, מתמקד בעתיד ובחקר החלל. בראיון בלעדי שהעניק השבוע (ג') ל-Evening News של CBS אמר בזוס כי הוא מתכוון לצמצם את עלות ההגעה לחלל.

בזוס, שוחח עם המראיינת לורה או'דונל כשלצידו מתראיינת גם קרוליין בובייה קנדי שלוסברג, בתו של נשיא ארה"ב שנרצח, ג'ון פ. קנדי. השניים זומנו לאולפן למפגש כדי לדון על עתיד המסעות לחלל, וספציפית השיבה אל הירח – אליו הגיעו בני האדם בתקופת כהונתו של אביה של קנדי.

"זה דורש מאות מיליוני דולרים אפילו רק בכדי להתחיל עם משהו מעניין. מה שאני עושה זה להפחית את המחיר של הכניסה באמצעות רכבי חלל בשימוש חוזר", הסביר בזוס, שהמשיך ואמר כי כאשר הוא ייסד את אמזון, מערכת להעברת חבילות כבר הייתה קיימת: "זה היה נקרא דואר", הוא ציין כדי להדגיש שלא תמיד חייבים להמציא משהו חדש לגמרי, אלא שגם ניתן לשדרג את הקיים.

בזוס לא מסתיר את תכניותיו להגיע לירח באמצעות החלליות שבלו אוריג'ין מפתחת, בעיקר עם זו המכונה בלו מון, דגם שאותו הציג בזוס במאי האחרון, ושאמור להוביל אסטרונאוטים לירח עד שנת 2024. החללית המסוימת מתוכננת כך שתוכל להיות משוגרת מכמה משגרים – למשל ממשגר אטלס 5 של לוקהיד מרטין ובואינג, מה-SLS, שהיא מערכת השיגור לחלל החדשה שפיתחה נאס"א, וכן מ-ניו גלן שהוא המשגר של בלו אוריג'ין עצמה.

גם בזוס רוצה לעשות "צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות"

המפגש הנוכחי של בזוס וקנדי מגיע כמעט 50 שנה מאז היום שבו האסטרונאוט ניל ארמסטרונג ירד מהחללית אפולו 11, פסע "צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות" על הירח ועשה היסטוריה. או'דונל דיברה עם בתו של קנדי, קרוליין, על מורשתו של אביה בהקשר זה, ובזוס לקח חלק בשיחה כמי שחולק חזון ואולי יצליח להיכנס לנעליו הגדולות של הנשיא המנוח, בכל הקשור בהגעה מחודשת של בני אנוש אל הירח. קנדי מצידה ציינה שהגיע מזמן הזמן שגם אישה תדרוך על הירח. 

בכלל, הזמן הוא עניין שעלה בשיחה לא מעט. ראשית כשבזוס אמר כי "כדי לחזור לירח ובמסגרת הזמן שהממשל רוצה, אנחנו בהחלט צריכים את התמיכה של הממשלה לעשות את זה". שנית, משום שעל המפגש ריחף גם העיסוק בכך שמצבו של כדור ארץ מדאיג, והזמן משחק אף הוא פקטור לגבי כך, משום שיש הרואים באפשרות לעזוב את כדור הארץ ולהתיישב בחלל דבר שאינו רק גחמה אלא צורך אמיתי, עקב התדרדרות האיזון האקולוגי של כדור הארץ, ובעיקר בגלל משבר האקלים.

הנחיתה על הירח

הנחיתה על הירח

"אנו בני האדם צריכים ללכת לחלל אם אנחנו עומדים להמשיך להיות תרבות משגשגת", אמר. "הפכנו להיות גדולים כאוכלוסייה, כמין, וכוכב הלכת הזה קטן יחסית. אנחנו רואים את זה בדברים כמו שינוי האקלים וזיהום, ותעשייה כבדה. אנחנו נמצאים בתהליך של השמדת הפלנטה הזו, ושלחנו בדיקות רובוטיות לכל כוכב לכת במערכת השמש – זה (ארץ – ג"פ) הוא הטוב ביותר. לכן, עלינו לשמור על הפלנטה הזאת", הבהיר בזוס שאמר שחקר החלל הוא קריטי להישרדותנו, אבל בעיקר התייחס לכך שהוא חוזה שיום אחד בעתיד נצליח להעביר פשוט את כל התעשיות המזהמות אל ירח, ולא בהכרח את בני האדם להתגורר בו.

"בסופו של דבר, זה יהיה הרבה יותר זול ופשוט להכין דברים מסובכים באמת בחלל ואז לשלוח את החפצים האלה בחזרה לכדור הארץ. הייתי חושב, בערך במסגרת זמן של מאות שנים", התנבא מנכ"ל אמזון בנוגע לאפשרויות אלו.

"אם אני שומעת את ג'ף אומר את זה, אז אני מתחילה לדמיין את זה", הגיבה קנדי לדבריו אלו.

"אני חושב שזה חשוב לכוכב הזה. אני חושב שזה חשוב לדינמיות של הדורות הבאים. זה משהו שאכפת לי ממנו מאוד. וזה משהו שחשבתי עליו במשך כל חיי", הדגיש בזוס את כוונותיו בנוגע להפיכת ההגעה לירח לזמינה בעבורינו, בני האדם, ואף סיפר למראיינת כי ההתרגשות שאחזה בו כילד כשצפה בנחיתה על הירח וכשהוקסם ממנה הייתה מקור להשראה בעבורו, בעבור שאיפותיו וחזונו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים