הראש הישראלי ממציא לנו טכנולוגיות שמסייעות לרישום פטנטים

כשם שישראל בולטת בתחומי טק רבים, כך היא נמצאת בצמרת רשימת המדינות שמפתחות טכנולוגיות שמסייעות לארגונים לשמור על זכויות היוצרים שלהם - כך עולה מכנס שעסק באתגרים שעומדים בפני עולם זה, ובמרכזם הבינה המלאכותית

מימין: אנדריי ינקו, ראש משרד הפטנטים האמריקני; עו"ד אופיר אלון, ראש רשות הפטנטים; וד"ר פרנסיס גארי, מנכ"ל הארגון הבינלאומי לקניין רוחני. צילום: פז בר

כמו בתחומים רבים אחרים, ישראל בולטת בפיתוח טכנולוגיות שמסייעות לארגונים לשמור על זכויות היוצרים שלהם – כך עולה מכנס שערכה אתמול (ג') רשות הפטנטים, ועסק ב-"שיבוש" שהן יוצרות, ובמרכזן הבינה המלאכותית

הראש היהודי – או, אם תרצו, הישראלי – ממציא לנו פטנטים, כמאמר השיר הוותיק, אבל גם טכנולוגיות שמסייעות לרישום פטנטים. כמו בתחומים רבים אחרים, גם כאן ישראל בולטת, ומותירה רושם על העולם. כך לפחות עולה מדברי ד"ר פרנסיס גארי, מנכ"ל הארגון העולמי לקניין רוחני (WIPO), ששייך לאו"ם.

ד"ר גארי השתתף בכנס שערכה אתמול (ג') רשות הפטנטים הישראלית, המהווה חלק ממשרד המשפטים, בבורסה בתל אביב. הוא אמר כי תרומתה של הטכנולוגיה הישראלית לעולם הקניין הרוחני היא "רבה, ומגיעה הן מארגונים והן מהאקדמיה המקומית". כך, ציין, בשבוע הבא יציג הארגון בניו-דלהי את אינדקס החדשנות העולמי השנתי שלו, "וישראל תופסת שם מקום נכבד. ארגונים ישראליים הם שותפים מרכזיים לתכניות שלנו במדינות מתפתחות".

ה-"שיבוש" הטכנולוגי – גם בעולם הפטנטים

הכנס עסק באתגרים וב-"שיבוש" שהטכנולוגיות השונות יוצרות בעולם הפטנטים, ובמרכזן הבינה המלאכותית. המסקנה המרכזית שעלתה מהכנס היא שמדובר בהרבה אתגרים ובהרבה "שיבושים", ושיש לרשמי הפטנטים ולכל מי שמתעסק בתחום הרבה עבודה. ד"ר גארי ציין כי "עד לא מזמן ידענו 'שיבושים' שונים, אבל לא במהירות כמו שיש עכשיו. התוצאה היא 'שיבושים' בארגונים ובמוסדות, וכתוצאה מזה גם ברגולציה, לרבות רישום הפטנטים".

לדבריו, "קיימת השקפה שלפיה תעשיית הפטנטים לא תעקוב אחרי הטכנולוגיה, כי היא תוצאה של המהפכה התעשייתית. הנתונים מראים אחרת ומייצרים אתגרים גלובליים ומצריכים תשובות באופן גלובלי. לצורך כך, יצרנו מסגרת לשיתוף פעולה בין המדינות החברות בארגון. אנחנו בשלב ההתחלתי של מתן המענה לאתגרים הללו. צריך להתחיל לחקור את הפערים בין השיטה הנוכחית לבחינת בקשות פטנטים לבין מה שהבינה המלאכותית יכולה להציע, ולהטמיע יותר חדשנות באזור הזה".

הוא ציין שאחד הפיתוחים הטכנולוגיים המרכזיים שמעלים שאלות וסוגיות גם בעולם הפטנטים הוא האלגוריתמים, ובעיקר האם הם מפירים זכויות יוצרים – בין אם של אפליקציות, יצירות ספרות, מוזיקה, תסריטים או כל דבר רלוונטי אחר.

לסיכום אמר ד"ר גארי כי "ה-'שיבוש' הטכנולוגי מחזיר אותנו לשאלות הבסיסיות של המדיניות בתחום ומה אנחנו רוצים להשיג, כמו גם לסוגיית הפתיחות והסגירות במדינות השונות לפטנטים בינלאומיים. אנחנו מזהים סגירות הולכת ועולה בתחום זה. כך, למשל, ברוסיה, בסין ובהודו קיימים חוקים של דטה לוקליזיישן. לעומת זאת, בארצות הברית דוגלים במדיניות של אופן דטה, והאיחוד האירופי נמצא באמצע. יש שאלות רבות סביב נושא הנתונים והפרות זכויות היוצרים היא אחת מהן. מדובר בסביבה מורכבת מאוד".

"הבינה המלאכותית אינה אופציה בעולם הפטנטים – אלא הכרח"

אנדריי יאנקו, ראש משרד הפטנטים האמריקני, שיתף את באי האירוע בכמה נתונים על השוק בארצות הברית, ובמרכזם שהבקשות לרישום פטנטים מבוססי בינה מלאכותית זינקו בשנה האחרונה ב-400%. "אנחנו עוסקים בימים אלה בשאלה האם הבינה המלאכותית תעשה את האכיפה על הפרות זכויות היוצרים קשה או קלה יותר. בעתיד הקרוב נבקש את דעתו של הציבור על כך. בכל מקרה, הבינה המלאכותית מניבה לנו הרבה עבודה ואנחנו מחויבים לה, כי היא לא אופציה אלא הכרח".

נתון נוסף שציין יאנקו הוא שאם מחשבים לפי גודל האוכלוסייה במדינה, בקשות לרישום פטנטים על המצאות ישראליות הגיעו למקום הראשון מכלל הבקשות שקיבל בשנה שעברה רשם הפטנטים בארצות הברית, כולל מחברות אמריקניות. עוד הוא אמר כי "המחויבות שלנו היא לפתח את האנושות באמצעות טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, שיכולות לעשות את העתיד ורוד יותר. על משרדי רשמי הפטנטים בעולם לקדם זאת, והם צריכים לשתף פעולה ביניהם".

ואמנם, רשות הפטנטים הישראליות משתפת פעולה עם מוסדות מקבילים בעולם – כך ציין עו"ד אופיר אלון, ראש הרשות. גם הוא עמד על כך שהבינה המלאכותית היא טכנולוגיה מרכזית שמשפיעה על עולם הפטנטים וציין שעיקר שיתוף הפעולה עם אותם המוסדות, כמו גם עם חברות, הוא בתחום זה ובעולם הביג דטה. הוא דיבר על כלי שהרשות בוחנת, בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון, ושיקל על בחינת הבקשות לרישום פטנטים.

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, ציין שבעוד שב-2008, רוב החברות שהגישו בקשות לרישום פטנטים בעולם היו תאגידי אנרגיה, בשנה שעברה תפסו את מקומם – ובגדול – התאגידים הטכנולוגיים. "רוב החברות שרשמו פטנטים בשנה שעברה הן חברות נתונים, שלרובן יש נוכחות מו"פ בישראל", אמר.

"מספר היישומים שלא היינו יכולים להשתמש בהם בעבר, כי לא היה מספיק דטה, הולך ועולה – בעולמות רבים, כמו קמעונות והדפסת תלת ממד. זה מציב בפנינו אתגרים רבים, שעלינו לעמוד בהם", הוסיף אהרון.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמזללאג אברהם

    כרושם פטנט , אני גאה בראש היהודי שממציא פטנטים על ניהול הפטנטים העולמי .😀

אירועים קרובים