עיר חכמה באילת: כבישים חשמליים אלחוטיים פרי פיתוח ישראלי

הפיתוח הוא של הסטארט-אפ אלקטריאן, והמיוחד בו הוא שכלי הרכב שנעים על הכביש נטענים מעצמם, ללא צורך בעמדות טעינה או סוללות ● בשלב הראשון, בעוד כשנה, ינועו על הכבישים אוטובוסים חכמים מנמל התעופה רמון למרכז העיר

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת. צילום: דוברות העירייה

בתוך כשנה תופעל באילת תחבורה ציבורית שתנוע על כבישים חשמליים נטענים, פרי פיתוח של הסטארט-אפ הישראלי אלקטריאן. בשלב הראשון, אוטובוסים של אגד ינועו על הכביש החשמלי בתוואי שבין נמל התעופה רמון למרכז העיר, ובכך, על פי ההערכות בעיריית אילת, יהפכו את הגישה ממנו לעיר לנוחה יותר.

הייחודיות בפיתוח הזה הוא שהאוטובוסים נטענים תוך כדי הנסיעה ואין צורך בטעינה מיוחדת, בעצירות לצורך טעינה ובסוללות ענקיות,

אלקטריאן הוקמה בסוף 2013 על ידי אורן עזר, המשמש כיו"ר ומנכ"ל החברה, וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה – שניהם יוצאי אלביט. את השלבים הראשונים של הפיתוח עשתה החברה בחממה ביטבתה, במסגרת התכנית של עיריית אילת לעודד חדשנות ולסייע לחברות צעירות. מניותיה של אלקטריאן נסחרות בבורסה בתל אביב ועל פי ניתוחי אנליסטים, השער שלה זינק בשנה האחרונה ב-250% ושוויה נאמד ב-35 מיליון דולר. אחת הסיבות לקפיצה בשווי החברה היא הזכייה של החברה באפריל השנה במכרז של ממשלת שבדיה לבניית כביש חשמלי.

אלי לנקרי, סגן ראש עיריית אילת, שמוביל את נושא החדשנות בעיר, אמר כי "אלקטריאן היא חלק משורה ארוכה של חברות סטארט-אפ שמגיעות לחממה שלנו, תורמות לחדשנות בעיר ומאפשרת מקורות תעסוקה לתושביה. הכוונה היא שכל התחבורה הציבורית באילת תהיה חשמלית, לרבות אוטובוסים אוטונומיים, ובכך אילת תהיה לעיר הראשונה בישראל שמפעילה תחבורה חכמה".

חלק מאסטרטגיית העיר החכמה של עיריית אילת

הפעלת הכביש החשמלי היא חלק מהאסטרטגיה הכוללת של עיריית אילת בכל מה שקשור לא רק לתחבורה חכמה, אלא לעיר חכמה באופן כללי. לדברי לנקרי, העיר ממשיכה בתכנית לעצמאות אנרגטית מלאה, המבוססת על אנרגיה סולרית. "כבר כיום, אנחנו מייצרים לבד 70% מצרכי האנרגיה שלנו. המשמעות של זה היא חיסכון משמעותי ביותר בהוצאות".

כעת עובדים בעירייה על עידוד משקי הבית להצטרף לתכנית זו, שתאפשר לתושבים לקבל חשמל ממתקנים סולריים שיותקנו על גגות הבתים שלהם. "כמה מאות משפחות כבר הצטרפו לתכנית, תוך סיוע שלנו, כולל במימון, והן מדווחות על תשואה של 15%, כתוצאה מהחיסכון בתשלומים לחברת החשמל", אמר לנקרי. לדבריו, כחלק מפרויקטי העיר החכמה, העירייה השקיעה משאבים רבים במערכות אונליין, שמאפשרות לכל תושב להצטרף לתכנית דרך האינטרנט.

לדברי אורי בן ארי, יועץ לערים חכמות, שמלווה את פרויקטי העיר החכמה באילת מאז 2013 , "באילת יושמו כל ששת המאפיינים של עיר חכמה: סביבה, כלכלה, ממשל, אנשים, חיים ותחבורה. אני מציע לבקר בעיר ולהיפגש עם הצוות המוביל, יש מה ללמוד מהם וליישם".

עוד הוא אמר כי "אילת היא עיר חכמה לא רק בגלל הפרויקטים שמבוצעים בעיר, אלא גם מאחר שזו עיר שמנצלת בצורה נכונה את הטכנולוגיה לשיפור רמת הניהול ושיתוף כל דרגי ההנהלה בתהליך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים