"מספר עובדי ההיי-טק בירושלים הוכפל בשש השנים האחרונות"

כיום פועלות בירושלים 600 חברות טכנולוגיה שמעסיקות 18 אלף עובדים, ועיריית ירושלים והרשות לפיתוחה מתכוונות להמשיך להצעיד את הענף בעיר קדימה - כך אמר איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות ● לדבריו, "מה שחשבו על העיר בנושאי חדשנות והיי-טק כבר מזמן לא נכון"

איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות לפיתוח ירושלים. צילום עצמי

ירושלים היא כבר לא רק של זהב ושל נחושת ושל אור, אלא גם מרכז מכובד של חדשנות ושל טכנולוגיה ושל היי-טק – כזה שלא מבייש אף עיר אחרת בארץ. ברחבי הבירה פועלות כ-600 חברות שמעסיקות 18 אלף עובדים בכל תחומי החדשנות הטכנולוגית, והמספרים הולכים וגדלים. "בשש השנים האחרונות מאז החלו להתפתח בבירה אזורי תעסוקה להיי-טק הכפלנו את מספר העובדים, ואנחנו במגמת עלייה תמידית", כך אמר איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות לפיתוח ירושלים (רל"י), בשיחה עם אנשים ומחשבים לרגל יום ירושלים, שחל היום (א').

לדברי עוזר, הביקוש לאזורי תעסוקה עתירי חדשנות וטכנולוגיה בירושלים נמצא בקו עלייה. "יש באזורי ההיי-טק בירושלים – בהר חוצבים, מלחה, עטרות, גבעת שאול ובפארק הביומד בעין כרם – 96% תפוסה. ראש העיר והנהלתה מעודדים יוזמות בנייה על מנת לאכלס את החברות שרוצות לעבוד בירושלים, וגם כדי למצוא פתרונות דיור לעובדים", ציין.

מה הייחוד של ירושלים לעומת אזורי תעסוקה אחרים בארץ? לעוזר אין ספק: "ראשית, העובדה שירושלים היא העיר הכי אטרקטיבית בארץ מבחינת הטבות לחברות שפותחות בה מרכזי פיתוח ותעסוקה, על פי החלטת הממשלה. בנוסף, העירייה נותנת כספים לחברות שמגיעות לעיר, כאשר הדגש הוא שמדובר במענקים ולא בהלוואות, ואנחנו לא מבקשים כל תמורה שהיא לכסף. בשנה האחרונה הענקנו לחברות מענקים ברמות שונות, בשווי כולל של כ-20 מיליון שקלים. הקביעה איזה סכום יינתן היא בהתאם למספר העובדים תושיב העיר שנשארים לעבוד בה ואם יש עובדים מחוץ לירושלים – יש מענק מוגדל".

מובילאיי, JVP וביומד בירושלים

הוא הוסיף כי "האסטרטגיה שלנו היא קודם כל לעודד את התעשייה המקומית, את היזמים שיפתחו את ההיי-טק הירושלמי". כהוכחה להצלחת המהלך ציין עוזר נתון מתוך מחקר שפרסם מכון ירושלים לקראת יום ירושלים, שלפיו נפסקה ההגירה השלילית מהעיר. לדבריו, "אפשר להניח שלגידול במספר המועסקים בחברות הטכנולוגיה בעיר יש משקל לא קטן בכך".

מקורות הגיוס הם קודם כל הצעירים הירושלמים ולאחר מכן הסטודנטים במוסדות האקדמיים בעיר, והאקו-סיסטם הרחב, שמאפשר ניוד עובדים. לדברי עוזר, רבים מהעובדים שפוטרו מהמפעל של טבע בירושלים נקלטו בחברות היי-טק בעיר. כן הוא ציין ש-"אין ספק שמובילאיי, שנרכשה על ידי אינטל, תורמת רבה לשיפור התדמית של ההיי-טק הירושלמי".

אחד הגורמים שסייע רבות לפיתוח תעשיית ההיי-טק בבירה הוא קרן JVP של ד"ר אראל מרגלית. מתוך אידיאולוגיה פרו-ירושלמית, הוקמו בעזרת הקרן חממות טכנולוגיות שסייעו ליצירת חברות.

עוזר ציין גם את ההשקעה של עיריית ירושלים והרשות לפיתוח העיר בתשתיות, כדי לאפשר לחברות ההיי-טק להתפתח. בהקשר זה הוא הזכיר את תעשיית הביומד וציין את זכייתה לפני כשנה של קבוצת ההשקעות LR במכרז להקמת קרן הון-סיכון לענף זה, בהיקף של 130 מיליון דולר. לדברי עוזר, הרשות השקיעה רק חמישה מיליון דולר ואת יתרת הכסף הקרן גייסה ומגייסת בכוחות עצמה.

במקביל, אמר, יש גידול במספר האקסלרטורים ובמרחבי העבודה לסטארט-אפים בעיר, ולא מעט חברות מחו"ל מזהות את הפוטנציאל הגדול שיש באקו-סיסטם ההיי-טקיסטי בירושלים.

עוזר משוכנע שהייחוד של ירושלים יוסיף למשוך חברות היי-טק לעיר. עם זאת, אמר, "אנחנו לא רוצים להיות תל אביב. ירושלים היא עיר מיוחדת ומי שמגיע לפה מבין את השינוי העצום שהעיר עברה, ושכל מה שחשבו עליה בנושאי חדשנות והיי-טק כבר מזמן לא נכון".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יריב

    איציק תותח על הבנאדם הנכון במקום הנכון תקתקן רציני וחדשני . ישר כח

אירועים קרובים