משואת היזמות: דב מורן וד"ר אראל מרגלית

דב מורן. צילום: ניב קנטור

להדלקת משואה זו בחרנו שניים מבכירי היזמים הישראליים, שתרמו תרומה נכבדת לחדשנות כחול לבן ולמיתוגה של ישראל כאומת הסטארט-אפ.

דב מורן ידוע בעיקר כממציא הדיסק און קי וכמייסד של החברה שפיתחה אותו – אם סיסטמס. החברה, שנוסדה לפני שלושה עשורים בדיוק, הייתה חלוצה בפיתוח התקני אחסון נתונים בפלאש, ולצד הדיסק און קי היא פיתחה את הדיסק און צ'יפ – התקן זיכרון ששולב בטלפונים סלולריים. ב-2006 היא נמכרה לסנדיסק תמורת 1.55 מיליארד דולר – סכום מכובד במונחים של היום, ו-ודאי באלה של אז.

מורן, כמובן, לא שקט על השמרים גם אחרי הסכום הנכבד שקיבל כתוצאה מהאקזיט, שמוערך ב-80 מיליון דולר, ועבר למיזם הבא שלו – המודו, שהוכתר כטלפון הקל בעולם ואף שבר שיא גינס. אלא שכל יזם נכשל, וכל יזם צריך גם מזל, שבמקרה הזה לא היה למורן, והמשבר הכלכלי של 2008-9 הביא את החברה לקשיים, שבעקבותיהם הוא מכר ב-2011 את הפטנטים שלה לגוגל בסכום מצחיק של כחמישה מיליון שקלים.

ד"ר אראל מרגלית, יזם ומייסד קרן JVP. צילום: איגור פרבררוב

ד"ר אראל מרגלית, יזם ומייסד קרן JVP. צילום: איגור פרבררוב

כיום ידוע מורן בעיקר כמשקיע הון-סיכון – דבר שבו מתמחה גם עמיתו להדלקת המשואה, ד"ר אראל מרגלית, המקים והיו"ר של קרן JVP הירושלמית. מרגלית הקים את הקרן עוד ב-1993 והביא אותה (לא לבד, כמובן) לכדי כך שכיום היא מגלגלת יותר ממיליארד שקלים. היא כבר השקיעה בעשרות סטארט-אפים ישראליים בתחומי טכנולוגיה שונים, והיד עוד נטויה.

מרגלית פעל למען ההיי-טק גם בהיותו חבר כנסת. אלא שכחבר אופוזיציה, ההצלחה שלו בתחום זה הייתה מוגבלת. אחרי שפרש מהכנסת, הוא חזר לפעילות מלאה בקרן, ונראה שיש לו עוד הרבה מה להציע להיי-טק הישראלי.

ד"ר יוסי ורדי. צילום: דנה ליף, מתוך ויקיפדיה

ד"ר יוסי ורדי. צילום: דנה ליף, מתוך ויקיפדיה צילום: דנה ליף, מתוך ויקיפדיה

מועמדים נוספים: ד"ר יוסי ורדי – יזמות ויוסי ורדי הולכים ביחד כבר עשרות שנים. ורדי, שמאחוריו אקזיטים רבים וסטארט-אפים שתקצר היריעה מלפרט את כולם, הוא לא רק בין מניחי אבני היסוד לבניין שנקרא אומת הסטארט-אפ, אלא גם בין הבונים המרכזיים שלו. אחד המיזמים הראויים לציון שהגה ורדי הוא פסטיבל החדשנות DLD, שמתקיים מדי שנה בתל אביב ומושך אליו אנשי היי-טק מכל העולם. ורדי יקבל מחר (ה'), יום העצמאות, את תואר יקיר העיר תל אביב-יפו.

ראובן ושי אגסי -שני יזמים בולטים נוספים, שהם גם אב ובנו. הבן, שי, אמנם מפורסם בזכות הכישלון של מיזם המכוניות החשמליות בטר פלייס, אבל לו ולאביו היו גם הצלחות. כך, השניים הקימו את טופטיר ומכרו אותה בעשור הראשון של שנות האלפיים תמורת 440 מיליון דולר לסאפ, שם שימש הבן כחבר הנהלה. אגסי האב שימש כיו"ר איזי סורס, שהטכנולוגיה שלה מסייעת לארגונים לחבר את מערכות המיינפריים שלהם לענן היברידי. החברה נמכרה לפני כשלוש שנים ליבמ.

לרשימה המלאה של המשואות ומדליקיהן לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים