ערב ההנפקה של אובר: נהגי השירות ישבתו ליום שלם

הנהגים האמריקנים מצאו עיתוי רגיש במיוחד כדי להפעיל לחץ על אובר וליפט בכל הנוגע בתנאי העסקתם ושכרם והכריזו כי יפגינו יחד בכמה ערים מרכזיות בארצות הברית ביום ה', ה-8 במאי ● המחאה מגיעה על רקע כניסתה של ליפט לבורסה בחודש שעבר, והנפקה, שעתידה להיערך למחרת השביתה, של החברה הגדולה ביותר בתחום, אובר

נהג מונית בניו-יורק. צילום: BigStock

תחום שיתופי הנסיעות בארצות הברית עובר טלטלה – החברה הגדולה והדומיננטית ביותר בו, אובר, מתכוננת להנפקה הראשונית לציבור, בזמן שמתחרתה הקטנה יותר, ליפט, כבר עשתה זאת בחודש שעבר. על הרקע הזה מתכננים נהגי החברות הללו, ונהגי כלל שירותי שיתופי הנסיעות בארצות הברית, לשבות ביום ד' הקרוב, ה-8 במאי. הסיבה לשביתה – הנהגים מוחים על תנאי העסקתם ומשכורת הנמוכה מדי.

כאמור, אובר הודיעה לפני מספר חודשים על תכניתה לצאת בהנפקה ראשונית לציבור (IPO) בוול סטריט וזו עתידה להתרחש ב-9 במאי, יום למחרת השביתה.

על פי הודעה רשמית שפרסמו המארגנים, הנהגים מתכוונים לחדול מלשרת לקוחות בין השעות 7 בבוקר ל-9 בערב באותו יום, ויעשו זאת בשיתוף פעולה מיוחד בכל רחבי הארץ, כולל בערים מרכזיות כמו לוס אנג'לס, שיקגו, סן פרנסיסקו וניו יורק. עוד באותו היום, עם תום השביתה, מתכננים הנהגים להתכנס ולהפגין מול המטות של ליפט ושל אובר בניו יורק.

מאחורי ארגון השביתה עומד ארגון המכונה הברית של עובדי המוניות בניו יורק, ה-NYTWA, (ר"ת The New York Taxi Workers Alliance), ששיתף את התכניות לביצוע המחאה וחיבר בין הנהגים השונים. השביתה מייצגת מאמץ להילחם על שיפור סביבת העבודה כדי להגן על הנהגים, בעיקר בכוונה להבטחת הכנסה שתאפשר להם מחייה מכובדת.

נהגים לא עמדו בחובות – והתאבדו

חברות שיתוף הנסיעות סופגות כבר מזה זמן רב ביקורת קשה מטעם איגודי מוניות ואיגודי נהגים שונים על הדרך הלא הוגנת והנצלנית, לטענתם, שמאפיינת את נהלי העסקת נהגי השירותים המתקדמים והמצליחים.

הזירה הפכה ללוהטת עוד יותר אחרי שמספר נהגים התאבדו בשל חוסר יכולתם לעמוד בחובות שצברו, וכמובן נוכח מה שנראה כמו הסיכוי של מנהלים באובר ובליפט, שלהם נתח במניות החברות שנסחרות ויסחרו בקרוב בבורסה, לגרוף לכיסם דיבידנדים נאים עקב ההנפקות.

"בהגשה שלפני ה-IPO, אמרה אובר שנהגים רק יהיו יותר מאוכזבים כי הם מתכננים לחתוך מהתשלום שלנו ולהפסיק את התמריצים. אנחנו לא רוצים שהשכר שלנו יישאר רק מינימום", צוטט אחד ממנהיגי הנהגים, סונאם לאמה, העובד כנהג של אובר מאז 2015, בהצהרה הרשמית של ה-NYTWA.

"אנחנו רוצים שאובר תענה לנו, לא למשקיעים. כלכלת הגיג (Gig Economy) נסובה כולה על ניצול עובדים על ידי לקיחת זכויות שלנו. זה חייב להיפסק", הוסיף לאמה. "אובר היא השחקן הגרוע ביותר בכלכלת החלטורה. אובר טוען שאנחנו קבלנים עצמאיים, למרות שהם קובעים את התעריפים שלנו ושולטים ביום העבודה שלנו. מנהלים בכירים מתעשרים מעבודתנו, הם צריכים להתייחס אלינו בכבוד. אנחנו שובתים בכדי לשלוח מסר שהנהגים ימשיכו להתקומם", חתם לאמה את דבריו.

קיפוח כלל עולמי

התלונות של כלל נהגי חברות שיתוף הנסיעות המבוסס על אפליקציות, ושל נהגי אובר בפרט, אינן מוגבלות רק לארצות הברית. בבריטניה הפסידה אובר בדצמבר האחרון בערעור על פסק דין אשר קבע כי הנהגים שלה צריכים להיות מסווגים כעובדים ולא כקבלנים עצמאיים, ושעליהם לקבל זכויות כגון תשלום בתקופת חגים.

הקביעה הבריטית מהווה איום על מודל העסקת הנהגים של חברת שיתופי הנסיעות האמריקנית הבינלאומית, והיא תנסה להפוך אותה בבית הדין הגבוה לצדק, על מנת שלא תשמש דוגמה ותאיים על עסקיה בכל רחבי העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים