פייסבוק מסלקת שאלונים אישיים מהפלטפורמה

נראה שמדובר בחלק מיישום הלקחים של פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שלפיהם הגיע הזמן להדק את הפיקוח והנאמנות לפרטיות המשתמש ● הדברים מגיעים זמן קצר לפני ענישה כבדה שהיא עתידה לחטוף ככל הנראה מה-FTC עקב חקירת הפרשה

שוב הפרת נתונים. פייסבוק. צילום: BigStock

פייסבוק הודיעה שהיא מסלקת אפליקציות של שאלונים אישיים מהפלטפורמה שלה – מהלך שהיא עושה בהקשר ישיר לחשיפת שערוריית קיימברידג' אנליטיקה ב-2017, כשתחקיר גילה כי ענקית הרשתות החברתיות סייעה לחברת מחקר בריטית-אמריקנית לגשת למידע אישי של 87 מיליון משתמשים באמצעות יישום שאלון פסיכולוגי ומניפולטיבי. אפשר שההחלטה האחרונה קשורה לקנס שהיא עתידה לספוג כעונש על הפרשייה הזו מוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC.

לפי הודעת החברה, הסילוק של שאלוני אישיות מהשירות של פייסבוק הוא חלק ממלחמה רחבה יותר של הענקית הדומיננטית כנגד מפתחים מפוקפקים.

"מדיניות הפלטפורמה שלנו בפייסבוק מתעדכנת וכוללת הוראות שאפליקציות עם שירות מינימלי, כגון מבחני אישיות, עשויות שלא להיות מותרות על הפלטפורמה", הודיעה פייסבוק בהצהרה בסוף השבוע (ו'). "העדכון גם מבהיר כי אפליקציות אינן יכולות לבקש נתונים שאינם מעשירים את חוויית המשתמש בתוך האפליקציה", הובהר בהצהרה.

עוד ציינה החברה כי עדכון הנהלים החדש "כולל הסרת גישה למספר ממשקי API, עדכון מדיניות הפלטפורמה שלנו והערכה קבועה של גישה של אפליקציה להרשאות משתמש".

פייסבוק הוסיפה והבהירה כי היא תחסום מעכשיו ממשקי API ישנים מגישה לנתוני משתמש. "הרשאות המשתמש שאושרו בעבר, שהאפליקציה שלך לא השתמשה בהן או נגשה אליהן ב-90 הימים האחרונים, יכולות להיחשב כפסולות. הגישה להרשאות שפג תוקפן תבוטל", כתבה הענקית ממאנלו פארק. כמו כן, החברה הבטיחה כי מעת לעת היא תבחן, תערוך ביקורת ותבטל בעת הצורך הרשאות שהאפליקציות הישנות לא השתמשו בהן.

פעולה בטרם קנס כבד?

למרות אין סוף עדויות וחקירות בנושא, ירידה זמנית בשוויה, פגישה בשמה ובתדמיתה, וכן חשש הולך וגדל של מחוקקים מפני כוחה וניצולו הלא חיובי על ידיה, נראה כי פייסבוק התחמקה די בקלות מלשלם מחיר אמיתי על מעלליה במקרה החמור של קיימברידג' אנליטיקה. אלא שדיווחים שונים טוענים שהענישה המוחשית הולכת ומתקרבת, ושהחברה עומדת לשלם קנס גדול על הפרשייה הקשה.

ענקית הרשתות החברתיות פרסמה לאחרונה את הדו"ח שלה לרבעון הראשון של 2019 וזה קבע כי החברה מעריכה הפסד סביר, ושהיא מצפה לספוג קנס ענק מהרשויות האמריקניות. החברה עצמה רשמה את הקנס ככזה שעלול לעמוד על בין  3 ל-5 מיליארד דולר, ומדובר על קנס שפייסבוק עתידה לקבל עקב החקירה של ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, את הפרשייה.

מהו השאלון שהיה מעורב בפרשיית קיימברידג' המהוללת?

כדי להיזכר בהיסטריית האירועים: החוקר אלכס קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית יצר בשנת 2014 יישום שאלון פסיכולוגיסטי בשם 'אלה החיים הדיגיטליים שלך' (thisisyourdigitallife), שעלה בפייסבוק, ובידיעתה.

משתמשים קיבלו תשלום על מנת להשתתף בשאלון זה שכלל בחינה פסיכולוגית, כשהאפליקציה אספה את הנתונים מתשובות המשתתפים. אבל לא רק. השאלון גם אסף נתונים על חבריהם בפייסבוק.

קוגן העביר את הנתונים למשרדי חברת הייעוץ קיימברידג' אנליטיקה, ואלו חשפו למעשה מיליוני או עשרות מיליוני פרופילים בפייסבוק, שהפכו למקור לצבירת נתונים לשם אנליטיקה ומיקוד. קוגן יצר יחד עם חברת המחקר פתרון תוכנה שיסייע להשפיע על הבחירות של המשתמשים בהתבסס על פחדיהם וחששותיהם שעליהם דווחו בשאלון, ובנוסף נתוני הפייסבוק שלהם שימשו לפיתוח פרופילים "פסיכוגרפיים", מה שאיפשר לספק להם פרסום אונליין פרו-טראמפ, הרלוונטי למצבם הנפשי, במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב. מעבר לכך קיימים חשדות שאותו תרגול סייע גם להטיית תוצאות משאל העם הבריטי, הברקזיט.

אם כן, הסיבה לענישה שה-FTC מתכנן כנראה היא היחס של פייסבוק לנושא הפרטיות של משתמשיה. קנס כזה בוודאי לא יביא לפשיטת רגל של פייסבו אבל עם זאת, הקנס – זאת אומרת, הפעם הראשונה שבה החברה באמת נקנסת על מעלליה, מלבד ענישה פעוטה ומגוחכת בסכום של 500,000 פאונד, או כ-663,000 דולרים, שקיבלה בבריטניה על אותה פרשייה – אולי בכל זאת ידרבן אותה להשתנות ולאמץ פרקטיקות שמגינות על המשתמשים, וחשוב יותר מכך – להפסיק לזלזל בהם ולשדוד אותם מפרטיותם.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים