מי סופר פתקי הצבעה מדויק יותר – מחשב או אדם?

תקלה באחת ממערכות התוכנה המזינות את תוצאות ספירת המעטפות הכפולות גרמה לשיבושים, ובכך השביתה את אתר ועדת הבחירות המרכזית ● כתוצאה מכך, עדיין לא ברור האם מפלגת הימין החדש נכנסה לכנסת ומהי החלוקה הסופית של הגושים

צילום אילוסטרציה: BigStock

הידיעה עודכנה ב-16:47.

הבלגן נמשך: קרוב לשתי יממות לאחר סיום ההצבעה בבחירות, והתוצאות הסופיות עדיין לא פורסמו, נכון לשעת כתיבת שורות אלה – יום ה' אחר הצהרים. זאת, אחרי שוועדת הבחירות המרכזית הודיעה כי תקלות מחשוב התגלו בעת הזנת נתוני המעטפות הכפולות בכנסת. התקלות, באחת ממערכות התוכנה המזינות את תוצאות ספירת המעטפות הכפולות, גרמו לשיבושים ובכך השביתו את אתר הוועדה.

גיורא פורדס, דובר ועדת הבחירות המרכזית, מסר אחר הצהריים כי "אנחנו מבצעים מבדקי בקרה במהלכם עלינו על תקלה טכנית בתוכנת משנה של מערכת ועדת הבחירות, שמזינה את נתוני ספירת המעטפות הכפולות. התגלו שלוש תקלות בהעברת הנתונים. התקלה לא בספירה אלא בהקלדת הנתונים למערכת. חלק מנתוני הספירה נקלטו בתוך המערכת וחלקם לא". לדברי פורדס, מיד לאחר שגילו את התקלה הגיעו לוועדה צוותים טכניים, שכעת מריצים בדיקה נוספת כדי לוודא את תקינות המערכות. הוא ציין כי התקלה תוקנה, והתוצאות המעודכנות והסופיות יוזנו לאתר בקרוב, אולם לא לפני השעה 19:00.

הבוקר הסתיימה ספירת המעטפות הכפולות בבחירות לכנסת ה-21 – מה שידוע כ-"קולות החיילים" – ומפלגת הימין החדש, שמתנדנדת על סף אחוז החסימה, התלוננה על בעייתיות בנתונים שאנשי הוועדה הזינו למחשב. בעוד שהבוקר דווח כי מספירת חלק מהקולות, המפלגה החדשה של נפתלי בנט ואיילת שקד הגיעה ל-3.26% מכלל הקולות בבחירות – מאית אחוז יותר מאחוז החסימה, בשעות הצהרים נראה היה כי היא לא עוברת אותו. מאז לא נמסרו נתונים מעודכנים.

לאור הטענות, שאליהן הצטרף ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי – מהמפלגות המהוות את איחוד מפלגות הימין, הודיעו בוועדת הבחירות שהנתונים שהוזנו למחשב נבדקים ומבוקרים. בהודעתה בצהרים מסרה הוועדה כי מערכת המחשוב בודקת את עצמה, כדי להבטיח דיוק של התוצאות.

שר החינוך, נפתלי בנט. צילום ארכיון: ששון תירם

שר החינוך, נפתלי בנט. צילום ארכיון: ששון תירם

בימין החדש עלתה דרישה לבדיקה חוזרת של חלק מהקולות, וזאת כי בשלב כלשהו של הספירה, אתר הוועדה נתקע, ולאחר ששב לפעול עלה כי הנתונים החדשים הרעו עם המפלגה. לעומת זאת, מרצ קיבלה בהם מנדט נוסף, ככל הנראה על חשבון יהדות התורה. לדרישה של אנשי שקד ובנט הצטרף יריבם (ולשעבר חברם לבית היהודי), ח"כ בצלאל סמוטריץ' מאיחוד מפלגות הימין, שאמר כי "נצטרף לדרישתם לספירה מחודשת של קולות החיילים. יש פה ריח רע מאוד של ניסיון מכוון להעלים מנדטים של הימין – ואסור בשום אופן לתת לזה לקרות".

לפי הנתונים האחרונים, לימין החדש חסרים קצת יותר מ-1,000 קולות על מנת להיכנס לכנסת. בנט אמר כי "אנחנו זקוקים ל-5% מקולות החיילים לעומת סביב 3% שקיבלנו בארצי. זה אפשרי אבל גבולי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים