אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק: רגולציה עליה היא חובה

רוג'ר מקנאמי - מי שהיה מהמשקיעים המוקדמים ביותר בפייסבוק ומנטור של מארק צוקרברג - הפך בשנים האחרונות לאחד מגדולי מבקריה ● כעת הוא טוען שהפיקוח והרגולציה על פייסבוק ויתר ענקיות ההיי-טק צריכים להיות נושא מרכזי במירוץ לנשיאות ארה"ב ב-2020

הגנה על פרטיות המשתמש עד כה? לא ממש. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

הוא היה מהראשונים לזהות שמדובר בלהיט פוטנציאלי, ולפיכך השקיע בפייסבוק כבר לפני יותר משני עשורים, אבל משהו השתבש בדרך, ובשנים האחרונות רוג'ר מקנאמי הפך לאחד המבקרים הבולטים של הענקית ממאנלו פארק. כעת הוא אף טוען שרגולציה עליה, ועל יתר חברות האינטרנט בסדרי הגודל שלה, היא חובה, ושהנושא מוכרח לעלות ביתר שאת על סדר היום לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנה הבאה.

מקנאמי פגש את מארק צוקרברג ב-2006, כאשר למנכ"ל פייסבוק מלאו רק 22 שנה וכשהחברה שייסד הייתה בת שנתיים בלבד, ועדיין שירתה כרשת חברתית של סטודנטים. למרות הבתוליות הזו, מקנאמי, משקיע מוכר בתעשיית הטכנולוגיה, השתכנע שמדובר ב-"דבר הגדול הבא".

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

על ההיסטוריה הזו סיפר מקנאמי בשיחה עם ניקולס תומפסון, העורך הראשי של המגזין הטכנולוגי Wired, אתמול (א') במהלך אחד האירועים המרכזיים לאותו היום, בוועידת SXSW 2019 שמתקיימת בימים אלו באוסטין, טקסס.

"הדבר שהרג כל ניסיון לאפליקציות חברתיות לפני כן, היה העניין שהיכולת להיות אנונימית אפשרה לטרולים להשתלט" הוא אמר שהיה משוכנע שהדרישה של הרשת המסוימת לזהויות חשופות ואותנטיות היא "ממש הגביע הקדוש. ושזה היה הדבר שעתיד לפרוץ את ההזדמנות", הבהיר מקנאמי את הסיבה להתלהבותו מהמודל שפיתח צוקרברג. כעת הוא טוען שאינו שונא את פייסבוק, אלא חושב שהיא פשוט יכולה לנהוג באופן הרבה (הרבה!) יותר טוב.

מקנאמי אמר עוד שפלטפורמת המדיה החברתית עבדה קשה יותר על תדמיתה ויחסי הציבור שלה מאשר נלחמה בבעיות הפרטיות של המשתמשים. הנושא גם מהווה עיסוק מרכזי בספר שפרסם מקנאמי באחרונה ומכונה בשם Zucked, ועלה בדיון בפאנל שנערך אתמול בהנחיית עורך Wired, בו הוא סיפר על המפגש המוקדם עם צוקרברג ואמר: "אפילו לא הייתה לי בראש האפשרות שפייסבוק יכולה להזיק".

שערוריות הפרטיות והצורך לפיקוח הדוק

היעדר הגנה ראויה למשתמשי פייסבוק הוא עניין שבו עוסק העולם כבר מזה שנים, ושהלך ותפס תאוצה עקב פרשיות חמורות כמו קיימברידג' אנליטיקה, שבהן הייתה מעורבת החברה, ושחשיפתן הבהירה כי השיקולים הכלכליים והעסקיים חשובים לפייסבוק הרבה יותר מפרטיות חבריה.

עקב כך החלו מבקרים רבים לקרוא לפירוק הפלטפורמה, שכיום מתגאה ב-2.3 מיליארד משתמשים, או לכל הפחות לריסון כוחה על ידי רגולציה הדוקה. במקביל הצהיר צוקרברג ביום ד' האחרון על כיוון חדש שבו עומדת לפסוע הרשת החברתית הדומיננטית, בתוך שימת דגש על פרטיות בכלל ועל פלטפורמות ההודעות המיידיות והצ'אטים שלה בפרט.

בהתייחסו לפרשיות הקודמות אמר מקנאמי ש-"מה הם עושים עם המעקב (אחרי המידע- ג"פ)? אני לא רוצה שהם יקנו את היסטוריית כרטיס האשראי שלי. אני לא רוצה שהם יקנו את נתוני המיקום שלי בעבור הטלפון הסלולרי שלי. אנחנו טובים יותר מזה".

הביקורת שהשמיע מקנאמי, שהודה שהוא עדיין מחזיק חשבון בפייסבוק, חורגת מעבר לרשת החברתית וגולשת לכל ענקיות הטכנולוגיה. אמזון, גוגל ומיקרוסופט – לדידו כולן מהוות איום ולמעשה איום שלדבריו גדול יותר מאשר זה של פייסבוק ש"הייתה מגושמת מספיק בכדי להיתפס", הוא הסביר את ההיגיון של דבריו. "החבר'ה האחרים היו הרבה יותר חכמים", אמר והתכוון לכך שהחברות האחרות הצליחו שלא להיחשף במערומיהן.

מעניין לציין כי מקנאמי, המשמש גם כיועץ המרכז לטכנולוגיה אנושית (Center for Humane Technology), עובד עם אליזבת וורן, סנאטורית ממסצ'וסטס והמועמדת הדמוקרטית המובילה לנשיאות, על הצעה "לשבור" את חברות הטכנולוגיה המשפיעות ביותר, שאותה השמיעה וורן למעשה יום קודם לכן בראיון באירוע SXSW.

וורן רוצה לפרק את החברות הבנות של ענקיות כמו גוגל ופייסבוק, הכוללות את יוטיוב, אינסטגרם ו-ווטסאפ, כדי לנטרל את כוחן העצום של החברות האם שלהן.

"אנשים סוף סוף מתחילים לדרוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות דין וחשבון", אמר מקנאמי. הוא ציין שבכירי החברות הללו נחקרים על ידי מחוקקים, משתמשים נוטשים את חשבונות המדיה החברתית שלהם, מפגינים יוצאים לרחובות כנגד אמזון, גוגל ואחרות. הבעיה היא לא שהנתונים שלנו נמצאים שם, אמר מקנאמי, אלא מה החברות עושות איתם. "אנחנו צריכים להחליט מה בסדר, ואנחנו צריכים לעשות זאת יחד", הסביר, בהתייחסו לצורך לעסוק בנושא בבחירות הבאות של ארצות הברית ולקריאתו למתמודדים לנהוג כמו וורן, ולהפוך את העניין הלוהט של רגולציה וביזור כוח החברות העצומות לנושא מרכזי בבחירות 2020.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים