ההכנות להנפקת ליפט חשפו: הכנסות גדלות והפסד של כמיליארד דולר
את הפרטים הפיננסיים ניתן היה ללמוד מסמכי ההנפקה הראשונית הקרבה ובאה של ליפט לבורסה, שגילו את כל פעילותה הפנימית של החברה, שהיא המתחרה הראשית של אובר בזירת שיתופי הנסיעות
לפני כשבועיים הסתבר כי ליפט, ולא אובר, היא שעומדת להיות חברת שיתופי הנסיעות האמריקנית הראשונה שתצא בהנפקה לציבור (IPO). ביום ו' האחרון הגישה ליפט את בקשת ההנפקה לוועדה האמריקנית לניירות ערך ובורסות, ה-SEC, ואלו חשפו את כל הפרטים עליה, מלבד מחיר המניות העתידי, וכך נפרס בפני כל מצב הפיננסים של החברה, כולל התכניות הקרובות שלה, כמו למשל כיצד היא עומדת לשלם לנהגים עם התחלת המסחר בבורסה.
העובדות הבולטות שניתן ללמוד מההגשה והמסמכים, שכוללים 220 עמודים, הן קודם כל שליפט נמצאת בחובות גדולים, אבל מאידך שהיא רווחית לחלוטין עכשיו – בשנת 2016 החברה דיווחה על הפסדים של 682 מיליון דולר לצד הכנסות של 343.3 מיליון דולר. בשנת 2017 היא רשמה הפסדים של 688 מיליון דולר אבל אלו הופיעו כבר לצד רווחים של 1.1 מיליארד דולר, ובשנה שעברה – 2018 – הפסידה החברה 911 מיליון דולר, כשמנגד רשמה הכנסות של 2.2 מיליארד דולר.
גם במונחים של שליטה בתחום – שבו ליפט הנה השנייה בהיקף פעילותה וקטנה משמעותית יותר מאובר, וזה לא סוד – ליפט מפגינה צמיחה מרשימה במיוחד. בחודש דצמבר 2016 היא חלשה רק על 22 אחוזים מנתח השוק, וכיום, עם תום 2018 וכחלוף שנתיים, ברשותה כבר 39 אחוזים ממנו.
ומה בנוגע לנהגים? כיצד ה-IPO תשפיע עליהם?
מדיניות ניירות ערך של ה-SEC אוסרת על שירותי שיתוף נסיעות למכור מניות לנהגיהן, כפי שמעסיק רגיל היה עושה במקרה של הנפקה ראשונה לציבור, וזאת משום שתנאי העסקתם הם למעשה כשל עובדי קבלן. במקום זאת ליפט מתכננת להעניק בונוסים במזומן לחלק מהנהגים ש"מעמדם טוב", להגדרתה, כשאת הכספים הללו יוכלו הנהגים להשקיע במניותיה, אבל העניין עומד לבחירתם הבלעדית.
בפירוט המינוח "מעמד טוב" במסמכים צוין כי: נהגים ששירתו יותר מ-20,000 נוסעים (עד לתאריך 25 בפברואר, 2019) יקבלו עד 10,000 דולר בונוס; נהגים עם יותר מ-10,000 נוסעים יקבלו עד 1,000 דולר כתגמול חד-פעמי, וכך הדבר גם לגבי נהגים החברים בעבר ובהווה במועצה המייעצת לנהגים, ה-DAC. התשלומים המשמחים הללו אמורים לעבור לידי הנהגים ב-19 במרץ, שזה בערך מועד ההנפקה עצמה.
ליפט מצפה להערכה של בין 20 ל-25 מיליארד דולר בהנפקה, כך על פי רויטרס. ההערכה המשוערת לגבי אובר – שעתידה להגיע ל-IPO שלה רק במחצית השנייה של 2019 – גבוהה בהרבה, ועומדת כל כ-120 מיליארד דולר. אנליסטים טוענים עם זאת כי שתי החברות לא רווחיות במיוחד, ושבהתבסס על אחוזי ההכנסות, ליפט למעשה רווחית יותר ממתחרתה הענקית.
בכל מקרה, עוד קשה לדעת אם ליפט נוסעת במסלול המובהק לרווחיות, אבל ניתן לראות שהצמיחה שלה מתקדמת, ומדובר בנתון שיכול לשכנע משקיעים פוטנציאליים להמר עליה.
תגובות
(0)