מי החברה שתזכה במכרז ה-ERP ברשות שדות התעופה?
הרשות פרסמה מכרז ליישום מערכות SAP S/4 HANA, שיחליפו את מערכות הבק אופיס שפועלות בה כיום ● בין החברות שעשויות להתעניין בו: נס חילן, מטריקס, מלם, One1, טלדור ואמן
רשות שדות התעופה פרסמה לפני ימים אחדים מכרז אסטרטגי ליישום מערכות SAP S/4 HANA, שיחליפו את מערכות הבק אופיס שפועלות בה כיום. חלק גדול מהן אלה מערכות ישנות של AS\400 ושרתי דלפי.
מדובר באחד המכרזים הגדולים יותר שיהיו השנה, והוא מוערך בכמה מיליוני שקלים. המועד האחרון להגשת הטפסים הוא 1 באפריל הקרוב. המכרז יאתגר את חברות האינטגרציה הגדולות בשוק, שצפויות להציע את פתרונותיהן. בין החברות שעשויות להתעניין בו ניתן למנות את נס חילן, מטריקס, מלם, One1, טלדור, אמן, חברות הייעוץ השייכות לפירמות רואי החשבון וגורמים נוספים שייתכן שיתחברו לאינטגרטורים גדולים.
תנאי המכרז מבוססים על Fixed price (מחיר קבוע) והוא מתוכנן להתפרש על פני מספר שנים. על פי המכרז, הפרישה תהיה בשלושה גלים מרכזיים: בגל הראשון יוטמעו מודולים של כספים, תקציבים, אחזקה ומלאי; הגל השני, הרכשה, כולל שירותים מסחריים; והגל השלישי – משאבי אנוש. כל המערכות יתבססו על תשתיות המחשוב הקיימות בדטה סנטר של הרשות ולא יוצאי שירותי אירוח מחוץ לה.
המערכות החדשות ישרתו את מאות עובדי רשות שדות התעופה בתחומים שונים והן צפויות לאפשר למשתמשים עבודה יעילה עם מגוון רחב יותר של שירותים, שלא ניתן להציע כיום, בגלל המערכות הישנות.
את המכרז מוביל מיכאל רוף, סמנכ"ל הטכנולוגיות של רשות שדות התעופה. בראיון לאנשים ומחשבים אמר רוף כי "אחת הסיבות למהלך המורכב שאנחנו הולכים לקראתו היא שהמערכות הקיימות מאוד ותיקות, הגיעו לסוף דרכן ויש אתגר בתחזוקה שלהן. קשה מאוד למצוא כוח אדם שמכיר את המערכות הללו ויש הרבה תהליכים שאנחנו רוצים לבצע, ולא ניתן לעשות זאת במערכות הקיימות".
לדבריו, "כמו כל פרויקט ERP, זהו פרויקט ארגוני-תהליכי ופחות מחשובי. לכן, חטיבות הלקוחות ברשות יובילו את גיבוש התהליכים במערכת החדשה. הן תקצנה את ה-Top Users הרלוונטיים ותהיינה שותפות קריטיות בפרויקט".
להערכת רוף, אחד האתגרים המרכזיים במכרז יהיה ההדרכה וההטמעה. "במכרז שמנו דגש רב לנושא איכות כוח האדם שיוביל את הפרויקט – למשל, מנהל הפרויקט, מובילי תחומי היישום השונים וכדומה", הוסיף.
לקחים מפרויקטים אחרים
רוף ציין שבתהליך כתיבת המכרז יושמו לקחים מפרויקטי ERP גדולים שנערכו במשק בשנים האחרונות והופסקו, עם רעש ציבורי גדול. "הקדשנו זמן רב ללימוד הפרויקטים הללו, התחקינו אחר הסיבות לכישלונות ויישמנו את הלקחים במכרז עצמו. כך אנחנו מקווים למנוע תקלות ומעצורים", אמר.
בהתייחסו ללוח הזמנים של הפרויקט אמר רוף: "יחד עם מימוש הפרויקט, רשות שדות התעופה מתמודדת עם הגידול הרב בתנועת הנוסעים, הפעלת שדה התעופה החדש על שם רמון, בניית והפעלת תשתיות תעופתיות משמעותיות לטובת הנוסעים ועוד. לכן, התאמנו את לוח הזמנים למימוש הפרויקט ל-'יכולת העיכול' של הארגון". עם זאת, הוא ציין שלוח הזמנים יהווה משקל בהחלטה באיזו חברה לבחור במכרז.
"מכרז מאותגר טכנולוגית"
רוף ציין כי המכרז "מאותגר טכנולוגית", מאחר שהחברות הטכנולוגיות הגדולות בעולם לא משקיעות במחשוב שדות התעופה הגדולה. לכן, ציין, החברה שתזכה במכרז תצטרך לספק וליישם הרבה פתרונות יצירתיים.
עוד הוא אמר כי אחת הנקודות החשובות בפרויקטים מסוג זה היא מחויבות ההנהלה. "יש לנו מחויבות מלאה של הנהלת רשות שדות התעופה, שדוחפת לבצע את השדרוג הטכנולוגי. פרויקטים כאלה הם קודם כל תהליכים שבהם צריך לנהל את השינוי, וזה דבר שחייב לבוא מלמעלה".
"יש דרישה גם מהשטח, מהלקוחות, לשינויים, מאחר שהם מבינים שבעזרת המערכות הישנות, יש מרחב מאוד מוגבל להתפתחות והתחברות לעולם החדש", הוסיף רוף. בהתאם, הוא ציין כי רשות שדות התעופה כבר ביצעה פעולות שונות כדי להכין את הארגון לשינויים הצפויים, בעיקר ברמת ההטמעה וההדרכה.
:
.
מה דעתכם?