אורקל תובעת, שוב, לשנות את מכרז הענן של הפנטגון

דורשת כי יקבע שנפלו פגמים במכרז בהיקפים של מיליארדי דולרים ● בכך היא מנסה למעשה למנוע את זכייתה הכמעט ודאית של אמזון ווב סרביסז, AWS, יריבתה – במכרז

ביטול פרויקט הענן של הפנטגון. צילום: BigStock

לאחר כמה ניסיונות משפטיים שלא צלחו, אורקל פנתה בימים אלה, שוב, לבית משפט פדרלי, בדרישה כי יקבע שנפלו פגמים במכרז הענן של הפנטגון בהיקפים של מיליארדי דולרים. בכך מנסה אורקל למנוע את זכייתה הכמעט ודאית של אמזון ווב סרביסז, AWS, יריבתה – במכרז.

המהלך של ענקית התוכנה מהווה ניסיון נוסף למנוע מצבא ארצות הברית להעניק את חוזה הענן הפוטנציאלי, בסך 10 מיליארד דולרים – לספק יחיד.

אורקל ביקשה משופט פדרלי לפסוק כי בכירים במשרד ההגנה האמריקני הפרו את החוק הפדרלי לאורך כל שלבי המכרז, ועשו זאת כדי להצדיק את העברת מלוא החוזה ל-AWS למרות שפרקטיקות העבודה המומלצות בתעשייה (best practices) – דורשות פריסה מרובת עננים.

לטענת אורקל, תזכיר שנכתב ב-17 ביולי האחרון, על ידי פקיד בכיר במשרד ההגנה האחראי על המכרזים, המצדיק את גישת "המנצח זוכה בכל" – "מפר את החוק ונעדר כל בסיס הגיוני".

על פי המסמכים שהגישה אורקל לבית המשפט בשבוע שעבר, "פקידי הרכש במשרד ההגנה ביצעו פעולות שהן בניגוד לחוק ואף סותרות את התקנות המסדירות את תהליך בחירת הספק הזוכה במכרז הענן". עוד נטען, טענה שכבר הועלתה בעבר, לגבי מעורבותם של פקידי ממשל במכרז, שבעברם עבדו ב-AWS.

במסמכים שהוגשו, נטען כי "הסעיף במכרז הדן ב'אספקה בלתי מוגבלת, ובכמות בלתי מוגבלת' – עומד בסתירה לחוק שעבר בקונגרס חוק שעבר בשנת 2008, המגביל זכיות של ספק יחיד. החוק ביקש להגביל את ההוצאות שישולמו בחוזים שכאלה, כדי שלא יווצר מצב של תשלומים בלתי מוגבלים – כאשר הספק לא יכול לתמחר במודל 'מחיר קבוע' – לאורך זמן רב".

עוד נטען כי כיוון שמשרד ההגנה רוצה להוסיף בעתיד שירותים חדשים לתשתית ענן הענקית שלו, הרי שבחירה בספק יחיד תמנע מספקיות ענן נוספות לספק שירותים אלה – דבר הנוגד את החוק". טענה נוספת נוגעת לשלושה מתוך שבעה תנאי הסף להתמודדות במכרז, שהם "מגבילים יותר מהנדרש".

מחלקת ההגנה של ארצות הברית השיקה את חוזה ה-JEDI המקורי לשירותי הענן עבור שירותי הביטחון האמריקניים לפני כמה חודשים, והיא צפויה להודיע על הזוכה בחוזה באפריל השנה. כבר אז רווחה ההנחה ש-AWS תהיה הזוכה במכרז הענק, ששוויו 10 מיליארד דולרים.

על פי תביעה אחרת שאורקל הגישה, בדצמבר האחרון לבית המשפט הפדרלי, שני אנשים שהשתתפו בתהליך המכרז עומדים לכאורה בניגוד אינטרסים, כי יש להם קשרים עם AWS – מה שמציב את אורקל ואת המתחרות האחרות בעמדת נחיתות לא הוגנת. אורקל טענה כי דיפ יובי, ששימש כמנהל פרויקט JEDI בפנטגון, עבד בעבר עבור AWS, ואנתוני דמרטינו, ראש צוותו של סגן שר הביטחון האמריקני, שימש כיועץ לחברת שירותי הענן של אמזון, לפני שהחל לעבוד בשורות משרד ההגנה. בנוסף, הובעה תמיהה בתביעה על "תקינות" התהליך, לאחר שהגיעו לידיה פרטים על ההתקשרות בין הגורמים, שבמסגרתה אחד מאותם אנשים, שנקראו "עמיתים", נשמע מתייחס ליריבותיה של AWS כאל "טמבליות".

חוזה IT נחשק שהוא יותר מחוזה IT

מאז שהפנטגון הכריז על פרויקט JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure), לבניית פלטפורמת מחשוב ענן לתמיכה במערכות נשק ולאחסון נתונים מסווגים עבור צבא ארצות הברית, החל מרוץ סוער במיוחד לזכייה, שבו השתתפו מרבית חברות הטכנולוגיה הגדולות, בכללן יבמ, גוגל, מיקרוסופט, AWS ואורקל. כולן היו להוטות לזכות בחוזה הרווחי – אך חלקן פרשו ממנו בחלוף הזמן.

יצוין כי למעשה, מדובר בחוזה IT שהוא יותר מחוזה IT – ענן מסחרי הוליסטי, שבכירי המשרד מציגים כאמצעי לחולל מהפכה ביכולות הצבא לבצע ביעילות משימות ולהגן על המולדת. הוא מתאפיין בנפח בלתי מוגבל ויהיה הענן הגדול ביותר בשימוש הפנטגון.

אבל התיאבון לזכייה במכרז הלוהט רוסן לא מעט לנוכח הסברות שחוזה JEDI בעצם נתפר ל-AWS. מקור דאגה זו של חברות הטכנולוגיה בהחלטה שהתקבלה בתחילת פברואר השנה לחתום על חוזה בהיקף של עד 950 מיליון דולר עם שותפה של אמזון, REAN Cloud, להעברת הנתונים של משרד ההגנה לענן. לאחר ההודעה על המכרז מסר הפנטגון שלא היה מודע לחוזה זה, שנחתם על ידי יחידת החדשנות שלו, שפועלת בעמק הסיליקון, ושהפחית עקב כך את שוויו ל-65 מיליון דולרים.

באוגוסט הגישה אורקל מחאה רשמית לגוף הממשלתי המבקר עסקות מעין אלה, ה-Government Accountability Office, ובה טענה בין היתר נגד העובדה שהפנטגון מתכוון להעניק את החוזה לספק בודד. יבמ הגישה גם היא באחרונה מחאה דומה, וזאת ימים ספורים לפני המועד האחרון להגשת ההצעה למכרז, ב-12 באוקטובר. עוד באותו החודש, עם קשר לטענות או בלעדיו, הודיעה גוגל כי היא פורשת מההתמודדות על המכרז, מכמה סיבות.

בחודש שעבר דחה השופט אריק ברוגינק את תביעותיה של אורקל להדיח את שני הפקידים הללו, ולערוך או ביקורת פנימית על מסמכי הפנטגון הקשורים למכרז. עוד קבע השופט כי צ'אנדה ברוקס, עוד פקידה בכירה האחראית על הליכי המכרז, אכן שקלה כראוי את המידע שהגיע אליה, בדבר החשש מניגודי אינטרסים – וכי שיקול הדעת הנכון שלה לא להשפיע על התהליך, "גם אם ייתכן כי היה עליה לשקול לבקש מידע נוסף בנושא".

בדצמבר האחרון, כמה ימים אחרי הגעת התביעה של אורקל, AWS הצטרפה – לפי בקשתה – והפכה לנתבעת בתביעה של אורקל נגד הפנטגון. שופט פדרלי ששמע את המקרה איפשר למנהיגת הענן להצטרף כנתבעת, לצד הממשל הפדרלי. חברות בדרך כלל מנסות להימנע מלהפוך לנאשמות בתביעות משפטיות, אך AWS אמרה בטיעוני הבקשה שלה להצטרף למקרה, כי יש לה אינטרס להתערב, כדי להגן על עצמה מפני טענותיה של אורקל.

אורקל לא הגיבה לפרסום על הגשת התביעה החדשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים