דו"ח IVC: ירידות בולטות במספר האקזיטים ובסכום הכולל שלהם

מספר ההשקעות הפרטיות ירד בפעם הראשונה אל מתחת להשקעות ההון-סיכון ● ככלל, מספר האקזיטים ירד בשנה החולפת ב-23% ל-103 והסכום הכולל שלהן – בכ-50% ל-12.5 מיליארד ● ארבע עסקות בלבד אחראיות לשני שליש מהסכום - אילו הן?

פחות אקזיטים בסכום כולל קטן יותר. אילוסטרציה: אנטוקיו, BigStock

ירידות בולטות במספר האקזיטים שבוצעו בשנה האחרונה ובסכום הכולל של העסקות – כך עולה מדו"ח האקזיטים של IVC, שפורסם הבוקר (ג'). על פי הנתונים, מספר העסקות שבוצעו ב-2018 עמד על 103 – קיטון של 23% לעומת 133 ב-2017. הסכום הכולל של האקזיטים עמד בשנה החולפת על 12.63 מיליארד בהשוואה ל-23.739 מיליארד בזו שלפניה.

השנה לא בוצעה עסקת ענק כמו רכישת מובילאיי על ידי אינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, שאירעה אשתקד. עם זאת, ב-2018 בוצעו בענף ההיי-טק ארבעה אקזיטים בשווי של יותר ממיליארד דולר כל אחד, שאחראיות לכשני שליש מהסכום הכללי של האקזיטים: הרכישה של אורבוטק על ידי KLA-Tencor תמורת 3.4 מיליארד דולר (עסקה שטרם נסגרה), זו של אימפרבה על ידי תומה בראבו תמורת 2.1 מיליארד, האקזיט של מזור רובוטיקס למדטרוניק בסכום של 1.6 מיליארד וקנייתה של סינמדיה על ידי פרמירה תמורת מיליארד דולר.

עוד עולה מהנתונים שהשנה ירד מספרם של האקזיטים בטווח שבין רבע מיליארד למיליארד דולר משמונה ב-2016 לשלוש בשנה החולפת. ירידה נרשמה גם במספר העסקות הקטנות – בסכום שלפחות מ-20 מיליון דולר – מ-84 ב-2017 ל-59 ב-2018.

מקור: IVC-Meitar

מקור: IVC-Meitar

פחות השקעות פרטיות, יותר הון-סיכון

השנה, בפעם הראשונה מזה חמש שנים, עבר מספר העסקות המבוססות הון-סיכון את אלה שאינן, והגיע ל-50 לעומת 48. הסכום הכולל שלהן עמד על 2.9 מיליארד דולר וזה של העסקות שאינן מבוססות הון-סיכון – על 1.4 מיליארד.

עוד עולה מהנתונים כי שמונה חברות היי-טק ישראליות ביצעו השנה הנפקות בבורסות העולם – חמש מהן בבורסה האמריקנית ושלוש בזו האוסטרלית. ככלל, אוסטרליה מהווה בשנים האחרונות יעד מבוקש על ידי חברות ישראליות להנפקות, על חשבון בריטניה. לשם השוואה, ב-2014 לא הייתה חברה ישראלית שהנפיקה בבורסה האוסטרלית והשנה – אף חברה לא הנפיקה בלונדון, לעומת חמש חברות ב-2014. ככלל, סכום ההנפקות היה השנה קטן יחסית ועמד על רבע מיליארד דולר – יריד תלולה לעומת יותר משני מיליארד לפני חמש שנים.

בצד החיובי, ב-2018 חלה עלייה של כ-15% במספר הסטארט-אפים הישראליים שגייסו יותר מ-30 מיליון דולר – מ-41 ל-62. כמו כן, ההשקעות בחברות בשלב ה-Seed עלו ממיליון דולר בממוצע ב-2015 לכשני מיליון ב-2018.

מקור: IVC-Meitar

מקור: IVC-Meitar

אקזיטים לפי תחום ו-ורטיקלים טכנולוגיים

גם השנה חלה עלייה במספרם של האקזיטים בחברות מדעי החיים – 24 עסקות, ובכלל זה שבע הנפקות. סך האקזיטים בתחום שמר על רמתו בהשוואה ל-2017 והסתכם ב-2.98 מיליארד דולר. הסכום הכולל של האקזיטים בתחום התוכנה עלה בחדות ל-4.49 מיליארד דולר בהשוואה ל-3.31 מיליארד ב-2017, אם כי מספרם נשאר דומה. עלייה נרשמה גם בעסקות בתחום הבינה המלאכותית, המעידה על הפיכתו של התחום לאחד המרכזיים בענף: סך העסקות בעולם ה-AI עמד בשנה החולפת על 1.15 מיליארד דולר – כמעט פי ארבעה בהשוואה ל-307 מיליון דולר בשנה שלפני כן. העלייה החדה מיוחסת למכירת דטורמה תמורת 850 מיליון דולר. עם זאת, מספר האקזיטים בחברות בינה מלאכותית נותר דומה לאלה שנרשמו בשנים הקודמות.

נתון נוסף מראה שיא כל הזמנים בסך האקזיטים בחברות סייבר ישראליות – 2.81 מיליארד דולר ב-12 עסקות בהשוואה ל-1.35 מיליארד ב-14 אקזיטים.

ב-IVC חוששים כי מגמות הירידה יימשכו, בעיקר בכל הנוגע להשקעות חוץ. זאת, על רקע המשבר הכלכלי שעלול להתרחש על ארצות הברית וההכרח של המשקיעים לקחת יותר סיכון כדי לקבל תשואה מהעסקות. כך או כך, בחברה מגדירים את השנים הקרובות כ-"מעניינות להיי-טק הישראלי".

מקור: IVC-Meitar

מקור: IVC-Meitar

"כמות האקזיטים האיכותיים צפויה לעלות בקרוב"

לדברי בנצי שגב, מנכ"ל מרכז המחקר של IVC, "ב-2018, ההיי-טק הישראלי, בדומה לטרנדים הגלובליים, ראה סכומי כסף גדולים יותר מגיעים לפחות חברות. ניתן להבחין בכך בעסקות מיזוג ורכישה, כמו גם בהשקעות בחברות סטארט-אפ. כמות האקזיטים האיכותיים עשויה לגדול בשנה-שנה וחצי הקרובה, שכן ב-2018 נרשמה קפיצה במספר החברות שגייסו סכומי כסף משמעותיים. נשאר לראות האם החברות הישראליות ישכילו לנצל את המשאבים שגייסו במטרה להמשיך ולצמוח".

שירה עזרן, שותפה במיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', ציינה ש-"השווי המצרפי של האקזיטים בשנה האחרונה היה משמעותי – יותר מ-12 מיליארד דולר. הסתכלות מעמיקה יותר על הנתונים חושפת מגמות מעורבות: מחד, מספר העסקות בשווי העולה על מיליארד דולר עלה לארבע ואלה הפכו להיות חלק מהנורמה. מאידך, השנה אנחנו רואים ירידה במספר העסקות בחברות פרטיות בשווי שבין 250 מיליון למיליארד דולר".

לדברי עזרן, "בחינת נתוני ההשקעה מלמדת על גידול ב-2018 בכלל ועלייה בולטת במספר ההשקעות בהיקפים גדולים בחברות צמיחה בפרט. כך, לדוגמה, מספר הגיוסים בהיקף של יותר מ-30 מיליון דולר עלה והגיע לשיא של 62 עסקות. השילוב בין עלייה משמעותית בהיקף ההשקעות בחברות צמיחה וקיפאון יחסי בהיקפי עסקות המכירה מחדד את העובדה שבארץ נבנית תשתית של חברות חזקות ומשמעותיות, שבשנים הקרובות תיבחן יכולתן להגיע לידי אקזיט המבטא תשואה משמעותית למשקיעים, בין היתר בדרך של הנפקה לציבור".

היא הוסיפה כי "בחינת המגמות בעולם מלמדת על ירידה במספר העסקות למול עלייה בשוויין כולל. אם נוסיף לכך שבחלק מהסקטורים ראינו קונסולידציה של רוכשים, נגיע למסקנה שרוכשים יחפשו בעיקר חברות שקנייתן תוביל לשינוי משמעותי בפעילותן. בזירה המקומית אנחנו רואים לא פעם חברות המציעות פתרונות דומים או משלימים. ייתכן שהדבר הנכון מבחינתן יהיה לאחד משאבים, ובכך לאפשר טביעת אצבע משמעותית יותר, שתעניין רוכשים בינלאומיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים