"האתגר: לאפשר לצה"ל להיות מחובר וקטלני"

"אתגר נוסף הרובץ לפתחנו הוא שמרבית מערכות אמצעי הלחימה הן מערכות דיגיטליות. אנו פועלים בעולם מרובה חיישנים", אמרה אלוף משנה יעל גרוסמן, מפקדת עתי''ד ביחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר

"הבנו בצה"ל כי עלינו להיערך ברמה המערכתית אל מול הטרנספורמציה הדיגיטלית, ולכן הקמנו מנהלת לתחום. זאת, כדי לחולל את התהליכים הנדרשים להתמודדות בתחום. אנו פועלים לא רק בים, באוויר וביבשה – יש כעת מרחב לחימה חדש, משמעותי. האתגר העומד בפנינו הוא איך מאפשרים לצה"ל להיות מחובר – וקטלני", כך אמרה אלוף משנה יעל גרוסמן, מפקדת עתי"ד ביחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר. מחלקת עתי"ד אחראית על המעבר של אגף התקשוב לנגב-

אל"מ גרוסמן דיברה ביומה השני (ה') של ועידת יערות הכרמל 2019, כנס הבכירים השנתית של בינת תקשורת מחשבים. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים בשבוע שעבר במלון יערות הכרמל, זו השנה שביעית ברציפות. את הוועידה, כמו גם את המסלול למגזר הביטחוני, בו דיברה אל"מ גרוסמן – הנחה עידו סולומון, כתב החדשנות והטכנולוגיה בחברת החדשות.

"האויב הוא בבחינת נעלם"

ראשי התיבות של עתי"ד, אמרה העומדת בראש היחידה, הם "עיצוב תקשובי דיגיטלי". לדברי אל"מ גרוסמן, "שדה הקרב המודרני נראה מעט אחרת ממה שהוא נראה בעבר. האויב הוא בבחינת נעלם: הוא מצוי במרחבים רבים. אתגר נוסף הרובץ לפתחנו הוא שמרבית מערכות אמצעי הלחימה הן מערכות דיגיטליות. אנו פועלים בעולם מרובה חיישנים".

לדברי אל"מ גרוסמן, "באגף התקשוב יש 'שלוש וחצי' חטיבות: חטיבת ההגנה בסייבר, מטה האגף בראשות קשר"ר, אשר מוביל את החייל וכן – חטיבת לוטם, שהיא גוף הפיתוח, ההנדסה והדיגיטל של כלל יחידות התקשוב. לצד אלו, קמה לפני כמה חודשים מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, לטיפול בתחום".

המענה, אמרה אל"מ גרוסמן, ניתן בכמה שכבות והיבטים. האחד, רשת אינטרנט מבצעי. הרשת הזו היא חלק מהתכנית לבנין הכוח של הצבא, ובתוכו, של אגף התקשוב. אנו עושים זאת עם עיצוב ארכיטקטורת-על של הארגון, על ידי הקמת מרחב דיגיטלי מבצעי, משותף ואמין, אשר משרת את כל דרגי הכוחות: מאלה הטקטיים, ועד המפקדות הראשיות. רשת האינטרנט המבצעי מאפשרת פעילות מבצעית, רב-רשתית, רב-זרועית, רב-מימדית. הרשת הזו היא רשת מבוססת מידע – וככזו, היא נועדה לסייע לצה"ל לנצח".

תפיסת העבודה באגף התקשוב, הוסיפה גרוסמן, "מבוססת על ארבע רגליים: תשתית עננית, ניידות, מיצוי מידע – והגנה". לגבי הענן, ציינה, "הוא כולל כמה רכיבים. לצד יכולת עבודה אוטונומית, אנו עובדים בתפיסת DevSecOps, המשלבת חיבור הדוק בין המפתחים והלקוחות של המוצרים המפותחים – יחד עם מעטפת הגנה כוללת, שנבנתה מלכתחילה. הסיבה לעבודה במתכונת זו, היא שנדרשים שינויים כל הזמן, ולכן אנו מעלים גרסאות תוך כדי תנועה. אנו משקיעים יותר מאשר בעבר בסביבת המפתחים – ומאפשרים לטאלנטים לבסס את היכולות שלהם, בעזרת סביבת עבודה עשירה, כזו הדומה לסביבת העבודה באזרחות".;

לדבריה, "ליבת העבודה היא על גבי ענן פרטי. היא מאפשרת עבודה מול כלל הזרועות של הצבא. אנו בוחנים היבטים של ענן ציבורי. כל העבודה התקשובית הזו נעשית בתפיסה היברידית, כי אנו נדרשים להמשיך ולהשתמש במערכות המורשת (לגאסי)".

לגבי הניידות אמרה אל"מ גרוסמן כי "זו מחברת בין מערכות הלחימה השונות, הכוחות הניידים שבשטח, החיישנים – והליבה המבצעית. פרויקטים רבים הבשילו באחרונה ועברו לפעילות באופן שוטף ומבצעי. הפרויקטים הללו מאפשרים לכלל הלוחמים לעבוד באופן מבוסס רשת, כאשר המידע מגיע עד ללוחם אשר נמצא בקצה".

"אנחנו נדרשים לבסס את תהליכי ההגנה גם במרחב החדש שנוסף, מרחב הסייבר. זאת, על מנת שכל האופרציה הצה"לית תוכל להמשיך ולהתקדם". סיכמה אל"מ גרוסמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים