דו"ח: עלייה מתונה בלבד בשכר אנשי ההיי-טק

הדו"ח, שפרסמה See.V, מעלה נתונים מדאיגים, שלפיהם הגידול בשכר אנשי ההיי-טק נמצא במגמת עצירה ● שכר אנשי התוכנה אף ירד ברבעון האחרון של 2018 ב-1% לעומת הרבעון שלפניו ● איזה מקצוע הוא המוביל בדירוג?

כמה הבכירים מרוויחים? צילום אילוסטרציה: BigStock

שכר אנשי ההיי-טק עלה בצורה מתונה בלבד ב-2018, עד כדי כך שיש חשש שהגידול בשכר הממוצע בענף עומד להיעצר – כך על פי נתונים שפרסמה see.V, המגייסת אנשי היי-טק וסטארט-אפיסטים. השכר של אנשי התוכנה אף רשם ברבעון האחרון של השנה ירידה של 1% לעומת הרבעון השלישי, ועמד על 28,335 שקלים בחודש.

ככלל, שכר אנשי התוכנה גדל השנה ב-4% ובשנתיים האחרונות ב-11%. מביניהם, מפתחי האלגוריתמים ומהנדסי ה-DevOps שומרים על מקומם בראש הטבלה עם שכר ממוצע של כ-32 אלף שקלים. מפתחי המובייל רשמו ברבעון האחרון של 2018 ירידה של 4% לעומת הרבעון השלישי השנה ושל 6% בהשוואה לרבעון האחרון של 2017. התלוש של מפתחי ה-Ruby ירד ב-4% לעומת הרבעון האחרון של 2017 ועלה ב-7% בהשוואה לרבעון השלישי של 2018.

שכר מהנדסי ה-DevOps ברבעון האחרון של השנה החולפת עלה ב-7% לעומת הרבעון האחרון בשנה שלפני כן וב-25% בהשוואה לסוף 2016. שכרם של מפתחי הג'אווה רשם עליות של 7% ו-14%, בהתאמה, ועקף את הרף של 30 אלף שקלים – ל-30,500.

מה באשר לביקושים לעובדים?

השנה, לפי הנתונים, נפתחו הכי הרבה משרות למפתחים בג'אווה, מפתחים בפייתון, מפתחי Frontend ומפתחי Full Stack (כ-100 משרות בכל רבעון). בהתאמה, נרשמו השנה עליות של 7% – כ-30,500 שלים לחודש למפתחי ג'אווה וכ-29 אלף למפתחים בפייתון. מספר המשרות שנפתחו בתחום ה-DevOps זינק השנה ב-25%. עוד מצביעים נתוני החברה על ביקוש גדול למפתחי אלגוריתמים ולמהנדסים בתחומים של למידת מכונה ובינה מלאכותית.

מפתחי תוכנה בעלי ניסיון זכו השנה בממוצע להתעניינות מצד כ-20 חברות כבר במהלך החודש הראשון לחיפוש העבודה שלהם, ובסופו של התהליך קיבלו מספר הצעות עבודה קונקרטיות. ככלל, כמעט שליש (32%) מאנשי התוכנה סבורים כי החברה שמעסיקה אותם רחוקה מלמצות את כישוריהם כמפתחי תוכנה, 34.7% חושבים שהיא ממצה אותם באופן חלקי ורק 34.2% חשים שהיא עושה שימוש נכון בכישוריהם.

"שנה רבת תהפוכות"

"המחצית הראשונה של 2018 הייתה טובה מאוד לתעשיית ההיי-טק בישראל. היא המשיכה את תנופת הצמיחה של 2017 עם שיא של 1.52 מיליארד דולר בגיוסי ההון ברבעון השני, לפי דו"ח IVC/ZAG. הדרישה לכוח אדם טכנולוגי עלתה בהתאם, וזה בא לידי ביטוי בעליות שכר שנרשמו כמעט בכל תחומי הפיתוח, בעיקר במחצית הראשונה של 2018", אמרה מרב לייפר, מנכ"לית see.V. "במחצית השנייה של השנה, לעומת זאת, הנתונים שלנו מצביעים על כך שעקומת הגידול בשכר התמתנה, וברבעון האחרון הוא נעצר".

"2018 הייתה שנה רבת תהפוכות בזירות הבינלאומית והמקומית, ואנחנו וסגרנו אותה עם דצמבר שהוא כנראה אחד הגרועים ביותר בהיסטוריה של שוק המניות האמריקני. יחד עם ההליכה לבחירות בישראל, זה שילוב נפיץ ומעורר חששות לגבי מה שצפוי לנו ב-2019", הוסיפה.

היא ציינה כי ההשלכות של הפער בין ההשקעות הרבות שמבצעות חברות באנשי תוכנה לבין אי שביעות הרצון של רבים מהן מהשימוש שהן עושות בכישוריהם הוא "מרחיק לכת. אמנם צריך להתייחס לנתונים האלה בזהירות, כי לא תמיד העובד מודע או לוקח בחשבון שיקולים רחבים יותר של החברה, ואז הוא יכול להרגיש שלא עושים שימוש נכון בכישוריו. עדיין, הנתונים האלה לכל הפחות מעלים את השאלה האם ייתכן שחברות ממקדות את מרב תשומת הלב והמאמצים במחסור העצום במפתחי תוכנה במקום בשיפור הפרודוקטיביות ובמיצוי מלא של כישורי המפתחים שכבר מועסקים בהן?"

לייפר ציינה בהקשר זה במיוחד את הסטארט-אפים: "הם מוכנים ללכת רחוק מאוד בתחרות על המועמדים. בנוסף לשכר האטרקטיבי, הם מקבלים תנאי העסקה מפתים, מחוזרים על ידי מנכ"לים ומנהלי פיתוח של החברות, מקבלים חופשות על חשבון החברה ומענקי חתימה בסך עשרות אלפי שקלים. חברות משקיעות הון עתק בהעסקת מפתחי תוכנה ועל הרקע הזה, היינו מצפים שהן תעשינה שימוש זהיר ויעיל במיוחד בהם".

עוד היא דיברה על הטרנדים המובילים של 2018 ואמרה ש-"הבינה המלאכותית כבר מתחילה להיכנס למיינסטרים, אבל לבלוקצ'יין יש עוד הרבה לאן להתפתח. זאת עדיין טכנולוגיה צעירה באופן יחסי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים