כתבי אישום נגד מנהלי אוטונומי: הונו את HP ב-11 מיליארדי דולרים

מייק לינץ', מנכ''ל אוטונומי לשעבר, וסטיבן צ'מברליין, סמנכ''ל הכספים לשעבר, נאשמים בקשירת קשר פלילי לביצוע הונאה כספית ● "עסקו לכאורה בפרקטיקות חשבונאיות מזויפות כדי להגדיל את שווי החברה לפני רכישתה על ידי HP ב-2011"

הסתעפות של פרשת HP-אוטונומי

כתב אישום הוגש בימים אלו נגד מייק לינץ', מנכ"ל אוטונומי לשעבר, באשמת הונאה פלילית בסכום של 11 מיליארד דולרים, על רקע פעילותו בטרם החברה שעמד בראשה נרכשה על ידי HP בשנת 2011.

האישומים כוללים 14 סעיפים של קשירת קשר וביצוע מעשי הונאה. כתבי האישום הוגשו לבית המשפט המחוזי של ארצות הברית בסן פרנסיסקו לפני ימים אחדים. העונשים, במקרה של הרשעה, עומדים על עד עשרים שנות מאסר. כתבי האישום הללו הם עוד התפתחות משפטית, אחת מני עשרות, בעקבות הרכישה הכושלת של ענקית ה-IT את ענקית ה-BI הבריטית.

מעט רקע: HP הודיעה על רכישת אוטונומי באוגוסט 2011 תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 42.11 דולר למנייה בודדת, 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם הביג דטה, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה, הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית
והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת, טענו ב-HP.

בעלי המניות של ענקית ה-IT הגישו תביעה נגדה במאי 2013. הם טענו שחברי מועצת המנהלים של HP לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית" ושהמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם".

על פי התביעה, "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, במסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן עסקה בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים, כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

בפברואר 2014 פורסם כי HP החלה בשיחות עם בעלי המניות שלה לבחינת הסדר פשרה אפשרי, לאחר שאלה תבעו את החברה והנהלתה בגין רכישת אוטונומי הבריטית. הרכישה הביאה לגילוי הונאה בת מיליארדי דולרים ולירידת ערכה הבורסאי של ענקית ה-IT – גם כן במיליארדי דולרים. לטענת בעלי המניות של HP, החברה התעלמה מאזהרות על אי סדרים חשבונאיים ולא הצליחה לוודא את מצבה הכספי האמיתי של אוטונומי לפני הרכישה. לאחר שלושה סבבי משפטים, הושגה פשרה בתביעה.

המנכ"ל של אוטונומי מאשים את HP – ולהפך

במשך שנים לינץ' נלחם תקשורתית בהנהלת HP, הקים אתר ייחודי לנושא בו פירט את טענותיו, וטען כי במעשיו לא נפל פגם וכי הכל היה חוקי וגלוי. בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, עורך דינו מסר כי הוא "נשבע להיאבק באישומים עד שהצדק ייצא לאור. HP רצתה לחפות על טעויותיה, שהביאו לירידה בשווי שלה, ורוצה להאשים את אוטונומי ואת לינץ' באופן שיקרי. לינץ' לא יהיה שעיר לעזאזל לכישלונות שלהם, הוא לא עשה כל דבר רע והוא יגן בתוקף על ההאשמות נגדו".

נאשם נוסף בפרשה הוא סטיבן צ'מברליין, ששימש כסגן נשיא ומנהל כספים באוטונומי בין השנים 2005 ל-2011.

על פי כתב האישום נגד לינץ', בשל ניפוחי השווי ודיווחי השוא על הזמנות של תוכנות שבפועל טרם הוזמנו, אלא היו רק ב"צנרת" – הוא גרף רווחים של 815 מיליון דולרים. צ'מברליין מואשם אף הוא בסדרת הונאות.

כתבי האישום הם שלב נוסף, ולא אחרון בסאגה ארוכת הטווח של אוטונומי, שפעם הייתה אחת מחברות ה-IT המצליחות ביותר בבריטניה. בחלוף השנים HP התפצלה ל-HPE שעוסקת בתוכנה, ול-HP שעוסקת במחשבים אישיים ובמדפסות. רבים מנכסי אוטונומי עברו למיקרו-פוקוס, כאשר HPE נפטרה מעסקי התוכנה שלה ב-2016.

המשפטים הצפויים של לינץ' ושל צ'מברלין אינם הראשונים בסדרה שאינה נגמרת. בחודש אפריל השנה, שושובן חוסיין, סמנכ"ל הכספים של אוטונומי לשעבר, נמצא אשם על ידי חבר מושבעים בבית משפט פדראלי בארה"ב, ב-16 סעיפים של הונאות, בקשר לפעילותו הכספית בטרם הרכישה על ידי HP. חוסיין נשבע לערער על הרשעתו. HPE הביעה שביעות רצון מההרשעה של חוסיין באפריל וכן מהגשת כתבי האישום הנוכחיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים