"הדבר הראשון בקידום הגיוון וההכלה בעבודה הוא להעלות מודעות בקרב מנהלים"
אמרה רחלי לבני מרדכי, מנהלת משאבי אנוש ומובילת תחום גיוון והכלה באינטל ישראל ● "חשוב להבין למה מקדמים גיוון במקום העבודה: האם כי אמרנו לנו או בגלל האמונה בכך?"
"הדבר הראשון מבחינת חשיבות קידום סוגיית הגיוון וההכלה בעבודה הוא להעלות מודעות בקרב מנהלים. צריך להבין למה מקדמים גיוון במקום העבודה: האם כי אמרנו לנו או בגלל האמונה בחשיבות הדבר? האם באמת אני מאמין שאם הקבוצה שלי תהיה יותר מגוונת היא תהייה גם יותר יצירתית וחדשנית?", אמרה רחלי לבני מרדכי, מנהלת משאבי אנוש ומובילת תחום גיוון והכלה באינטל ישראל בראיון לאנשים ומחשבים.
לדבריה, "יתרון גדול בעניין גיוון במקום העבודה הוא בהרחבת המחשבה כנכונה יותר לכיוון הלקוח – שהריי אנו חברת מחשבים. יש להעביר הלאה את האמונה בחשיבות הגיוון וההכלה ואת ההבנה שזה אף משרת את ההצלחה העסקית. זה בא יחד עם הרמה הערכית. היתרון גם בהיבט של לתרום משהו ליקום ולחברה וגם בהיבט שזה משרת את המגמה העסקית".
"אחד האתגרים בגיוון והכלה הוא באוכלוסייה הערבית, למשל. אוכלוסייה זו כיום נמצאת בגל באוניברסיטאות. הם השתלבו גם כמורים עד לא מזמן. לאט לאט מתפתחת ההבנה שזה אפשרי. אנו ב-2018, לא ייאמן שזה ככה", הוסיפה לבני מרדכי.
"ככלל, האתגר הוא תמיד שמי שמגייס, רוצה את האדם המתאים ביותר לתפקיד מבחינתו. לא היו מסתכלים מעבר אם לא היינו מכוונים זרקור. יש חשיבות להגברת ההבנה שכן, 'אני לוקח מי שטוב, אבל מבין שיש הטיות'. בטבע האדם אנו מעדיפים מישהו שדומה לנו – ולכן חשוב וצריך לשים זרקור ולפתוח את המחשבה", היא הוסיפה.
"אני לא חושבת שאנחנו עושים הנחות למועמדים על מנת ליצור גיוון. אנחנו מרחיבים את ה- pipe line מגייסים יותר נשים, אוכלוסייה דוברת ערבית, בעלי מוגבלויות. אנו מכניסים אותם לקדמת הבמה ואז הסיכוי יותר גדול. לא תמיד צריך לעשות תיקון לאפליה. צריך רגע להבין יותר", ציינה.
"אם לא יוצרים מודעות זה לא קורה"
לדברי לבני מרדכי, על מנת להגדיל הגיוון בחברה, בין היתר יזמה אינטל קמפיין "חבר מביא חברה" בדומה לקמפיין המוכר של "חבר מביא חבר" למקום העבודה. "העובדים קיבלו סכום כפול מ'חבר מביא חבר' כדי לדחוף את זה. מעבר לכך, אנו שמים לב מאוד לההטבות שאנו נותנים לעובדים כך שיתאימו לכל האוכלוסיות. לדוגמה, חופשת הורים גם לאבות שהם בני זוג או זוגות לא נשואים. אנחנו גם חוגגים את כל החגים. אם לא יוצרים מודעות זה לא קורה".
דוגמה נוספת לקידום סוגיית הגיוון היא בהיבט הייצוג הנשי. "הבנו שאין מספיק ייצוג נשים בדרגות הבכירות ויצרנו להן תכנית לקידום הקריירה המכונה Boost Your Career, תכנית מפגשים שנמשכת חצי שנה ונותנת להם כלים בנושאים כמו איך לנהל קריירה, נטוורקינג, ניהול בסביבה יותר מורכבת ועוד", הוסיפה לבני מרדכי.
היא ציינה כי "יש באינטל שלוש קהילות שפועלות בנושא הגיוון וההכלה: קהילת נשים, קהילת עודים דוברי ערבית וקהילת עובדים גאים. חלק מתפקיד הקהילות הוא לנסות לעזור ולצמצם הפערים, כך שנבין יותר טוב מה צרכי כל קהילה וקהילה ובעקבות זה נחדד למנהלים את הסוגיה, נבנה תכנית וכו'. אנחנו חברה גדולה וכל דבר שצריך לעשות הוא בפריסה גדולה".
גיוס של כ-800 נשים חדשות
אמש (ב') ערכה אינטל כנס ראשון מסוגו שעסק בנושא גיוון במקום העבודה והכלה של עובדים ממגזרים שונים. במהלך האירוע ציינה חברה כי בשנת 2018 הצטרפו לשורותיה כ-800 נשים, ו-90 אחוז מהן גויסו לתפקידים טכנולוגיים. 24 אחוז מכוח העבודה של אינטל בישראל כיום הן נשים – השיעור הגבוה ביותר בכל שנות פעילותה בישראל ומפעל אינטל בקרית גת ממשיך להוביל באינטל כש-40% מהגיוסים החדשים בכל אחת מהשנתיים האחרונות היו של נשים.
בחברה סיפרו כי הכנס, אליו הוזמנו מנהלות, מנהלים ועובדים מכל מרכזי הפיתוח ומפעל הייצור של אינטל בישראל וממגוון רחב של קבוצות עסקיות, התמקד סביב מאמצי החברה לגייס מועמדים מגוונים מרקעים שונים, והתוכניות הרבות הקשורות להכלה של עובדים ממגזרים שונים וקהילות מגוונות בחברה הישראלית.
"הכנס מהווה נקודת פסגה בפעילות ממושכת של כמה שנים, שאנו ממשיכים – וממשיכים כי תמיד יש אתגרים להמשך ולעבוד עליהם. העיקרון של הכנס היה לנסות ולהבין איך אנו כחברה עסקית – אבל גם חברה חברתית מסוגלים להכיל טוב יותר את השונה", אמרה לבני מרדכי.
בסוף שנות התשעים כינסו את כל הנשים מהמחלקה שבה עבדתי באינטל, ונזפו בנו ׳מדוע אין נשים בדרגת ניהול בכיר׳׳? עשרים שנה עברו ועדיין שואלים באינטל את השאלה הזו. אולי הבעיה לא בנשים?