עובד לשעבר של פייסבוק: "לחברה יש בעיה עם שחורים"

עובד כהה עור שהועסק בשורות ענקית הרשתות החברתיות עד לאחרונה פרסם מזכר ובו האשים את החברה שמכסת העובדים השחורים בה נמוכה מדי ואינה מייצגת את בסיס המשתמשים כהי העור שלה

פייסבוק. אילוסטרציה: Pe3check, Bigstock

עובד לשעבר בפייסבוק פרסם השבוע (ג') בפומבי מזכר ובו הוא מביע את עמדתו וטוען כי החברה לא השכילה לתמוך בעובדיה השחורים ובמשתמשים כהי העור שלה.

נושא הגיוון וההכלה, בכל הנוגע בעובדיהן, הוא כזה שחברות הענק הטכנולוגיות מקפידות עליו ביותר בשנים האחרונות; או לפחות משתדלות להפגין מצג שכולל לכאורה הבלטת הנושא והמאמצים לשמור שלא לקפח אף מגזר.

בכל הנוגע בפייסבוק, העין הציבורית כמו גם עין התקשורת תמיד פקוחה עליה, ובצדק, בהיותה הפלטפורמה הדומיננטית שבה משתמשים כ-2.2 מיליארד מתושבי כדור הארץ. תומכי זכויות אדם עושים הכל כדי לאתגר את החברה להתנהל באופן הוגן ושוויוני ביותר כלפי מועסקיה ומשתמשיה.

כך למשל, דחפו פעילים את פייסבוק, כמו גם את עמיתותיה לתחום, לעשות עבודה טובה יותר בכל הנוגע בנושאי הטרדה מינית בקרב עובדים, ופייסבוק נכנעה וביטלה באחרונה את הליך הבוררות הפנימית שהיה נהוג אצלה במקרה שעובד או עובדת התלוננו על מקרה דומה. מוקדם יותר השנה הסכימה החברה גם לערוך ביקורת זכויות אזרח על הפלטפורמה שלה. אבל כעת מסתבר שעובד לשעבר בחברה, ואדם כהה עור, מצביע על כשלים מהותיים בנוגע להתנהלות פייסבוק בנושא הגזעי.

לאקי טוען: החברה מתייחסת גרוע גם לעובדים וגם למשתמשים כהי העור

מארק לאקי, ששימש כמנהל שותף אסטרטגי למשקיעים עולמיים בפייסבוק, כתב מזכר מוקדם יותר החודש ופרסם אותו ביום ג'. "יש הרבה יותר גיוון בנאומים המרכזיים מאשר בצוותים שמציגים אותם", כתב לאקי במזכר שלו. הוא גם ציין כי "בחלק מהבניינים (של המטה – ג"פ), יש יותר כרזות 'חיי שחורים חשובים' מאשר אנשים שחורים בפועל".

עוד התייחס לאקי במזכר שלו ליחס של החברה כלפי משתמשים שחורים וטען כי אלו "מגלים שהניסיונות שלהם ליצור 'מרחבים בטוחים' בפייסבוק לשיחות בינם לבין עצמם הורדו על ידי הפלטפורמה עצמה".

לדבריו, "שלילת זכויות של אנשים שחורים בפלטפורמה משתקפת גם בדחיקה לשוליים של עובדיה השחורים". לאקי אמר כי עובדים שחורים בחברה כונו "עוינים" או "תוקפניים" בגין "שיתוף דעות באופן דומה כעמיתים לעבודה שאינם שחורים".

"אפליה גזעית בפייסבוק היא אמיתית", כתב לאקי, שאמר בדבריו כי מספר פעמים ביום במטה של פייסבוק, עובדים אחרים היו "מביטים בי ישירות ומאגרפים או מחזיקים את הארנק שלהם, או דוחפים את ידיהם לכיס כדי לאחוז בו בחוזקה עד שאעבור".

"להרגיש כמוזר במקום העבודה שלך בגלל צבע העור שלך, בזמן ששאתה חולף על פני כרזות שמזכירות לך להיות אתה האותנטי מרגיש עצמו לא אותנטי", הוא כתב את עדותו הלא מחמיאה בלשון המעטה לאווירה בחברה.

יצוין כי דבריו הקשים של לאקי התפרסמו באופן מפתיע דווקא באכסניה של פייסבוק עצמה, והם עדיין באוויר. לאקי פתח את דבריו במלים: "התזכיר הבא נכתב והופץ על ידי לכל עובדי פייסבוק ברחבי העולם. הוא נשלח ב-8 בנובמבר 2018, זמן קצר לפני היום האחרון שלי בחברה", מה שאולי מסביר מדוע לא היה טעם בעבור פייסבוק לנסות להסיר את תכניו לאחר שאלו כבר נפוצו לכל עבר עוד בטרם העלתם לפלטפורמה שלה.

הסתבכה עם ארגון לוחם זכויות כהי העור Color of Change

דובר פייסבוק כתב בתגובה לדברים: "הגידול בייצוג של אנשים מקבוצות מגוונות יותר, שעובדים בתפקידים רבים ברחבי החברה, הוא אחד המניעים העיקריים שלנו להצליח. אנחנו רוצים לתמוך באופן מלא כל העובדים כאשר יש נושאים שדווחו וכאשר עשויות להיות התנהגויות קטנות שמתקבצות".

כדאי לדעת כי הנתונים הסטטיסטיים כנראה תומכים בקביעותיו של לאקי בנוגע ליחס הקיים בין מספר המועסקים כהי העור של פייסבוק לעומת משתמשיה השחורים ברחבי העולם. רק 3.5% מכלל העובדים של החברה בארה"ב הם שחורים, כך על פי דו"ח המגוון האחרון של החברה.

בקיץ האחרון אמרה החברה כי אחוז העובדים השחורים שלה גדל בשנים האחרונות, אך "אחוז העובדים השחורים בתפקידים הטכניים נשאר שטוח, וכך גם אחוז העובדים השחורים בתפקידי הנהגה".

כך או כך, הפרסום של לאקי מגיע בזמן לא טוב בעבור פייסבוק ששקועה עד צוואר בפרשיות לא מחמיאות, בלשון המעטה. נושא האפליה הגזעית עלה גם כחלק מהדי החשיפה האחרונה של הניו יורק טיימס, על האופן שבו ניהלה פייסבוק את משבר התדמית שלה עקב סוגיית קיימברידג' אנליטיקה.

מוקדם יותר ביום ג', קבוצת זכויות האזרח Color of Change אמרה כי סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, הסכימה להיפגש עם נציגיה השבוע לאחר דיווחים כי החברה השתמשה בחברת הייעוץ והמחקר הרפובליקנית, Definers Public Affairs, בניסיון לערער על מבקריה, כולל על הארגון לוחם זכויות כהי העור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים