בגלל פרסום שנתפש כגזעני – דולצ'ה וגבאנה הוחרמו מחנויות האונליין בסין

מוצרי היוקרה של מעצבי העל הוסרו ממדפי קמעונאיות האינטרנט הגדולות בסין במחאה על סרטונים שכללו דוגמנית אסיאתית הנאבקת לאכול פיצה עם צ'ופסטיקס ● בפרשייה נכללו גם דליפת תכתובת לכאורה של גבאנה לאינסטגרם, וטענות שהיא שקרית ולמעשה תוצר פריצה של האקרים

דולצ'ה וגבאנה. צילום: BigStock

ענקיות המסחר אונליין של סין – בכללן החנויות המקוונות Tmall של עליבאבא, ו-JD.com – הוציאו את מוצרי המותג היוקרתי האיטלקי דולצ'ה וגבאנה מהפלטפורמות שלהן בתגובה על מה שהסינים מייחסים לו, ובצדק, גזענות. גם אתרים גדולים אחרים לעסקים אלקטרוניים, כגון Suning Tesco, Netease Koala ו-Vip.com, הוציאו את מוצרי D&G מאתרי האינטרנט שלהם.

הקמעונאים המקוונים השעו את מכירות מוצרי האופנה של מעצבי העל עקב תרעומת סינית ציבורית, לאחר שהמותג פרסם ביום ב' האחרון שלושה סרטוני וידאו קצרים בחשבון האינסטגרם שלו, וכן ב-Weibo – רשת חברתית סינית שפותחה על ידי חברת סינה. הסרטונים נועדו לקדם אירוע אופנה גדול של דולצ'ה וגבאנה, שאמור היה להיערך ביום ד' הקרוב בערב בשאנגחאי.

הסרטונים הציגו דוגמנית אסיאתית שנאבקת לאכול פיצה ומנות איטלקיות נוספות כמו ספגטי וקנלוני באמצעות צ'ופסטיקס (מקלות אכילה הנהוגים בשימוש ברפובליקה העממית),כשברקע קול זכרי המחקה מבטא סיני ששואל אותה "האם זה גדול מדי עבורך?", ומוסיף חטא על פשע בגזענות מעורבת בשוביניזם.

מסע הפרסום עורר מהומה בסין ורבים האשימו את המותג היוקרתי בחוסר רגישות תרבותית ובגזענות. מבקרי הקמפיין אמרו שהדיבור שנשמע בסרטון היה סטריאוטיפי, יהיר ומשפיל לתרבות הסינית. עקב במחאה המהירה והעוצמתית, הסרטונים הוסרו מחשבון ה-Wibo הרשמי של D&G כעבור כיממה ומהאינסטגרם רק באחרונה.

האם חשבון האינסטגרם נפרץ?

אלא שבכך לא נגמר העניין, המצב הסלים לאחר שמשתמשת אינסטגרם פרסמה צילומי מסך של התכתבות פרטית שלה עם מייסד החברה, סטפאנו גבאנה, שלפי מה שנראה בהם, במהלך ניסיונותיו להיאבק בהאשמות בגזענות העליב עוד יותר את המדינה ותושביה ותיאר בהם את סלידתו מסין כמו גם הביע זלזול בה ותיאר אותה כמסריחה.

תצוגת האופנה של D&G בוטלה מאוחר יותר, אחרי שכל הסלבריטאים הסינים שהיו אמורים להגיע אליה הודיעו כי לא יתייצבו באירוע, שהיה אמור להיות ספקטקל יוקרתי עם כ-5,000 אורחים מכל רחבי העולם.

גבאנה ודומניקו דולצ'ה כתבו בהודעת דוא"ל ששלחו לתקשורת כי "החלום שלנו היה להביא לשאנגחאי אירוע מחווה המוקדש לסין אשר מספר על ההיסטוריה שלנו והחזון. מה שקרה היום (ד') היה מאוד מצער לא רק לנו, אלא גם לכל האנשים שעבדו יום ולילה כדי להחיות את האירוע הזה".

בנוסף, המותג דולצ'ה וגבאנה הגיב לאירוע דרך חשבון ב-Weibo שלו ואמר כי חשבון האינסטגרם של גבאנה ושל החברה נפרצו, ושמה שתועד בצילומי המסך אינם דברים שכתב באמת מעצב העל המפורסם. "אין לנו דבר מלבד כבוד לסין ולאנשי סין", הצהירה החברה בניסיון לכבות את הבערה.

האשטאג boycott_dolce#

אבל ההצהרה לא הצליחה להרגיע את הציבור בכלל ואת הגולשים בפרט, שפרסמו עוד ועוד פוסטים שתויגו בהאשטאג boycott_dolce# וקראו לחבריהם ברשתות החברתיות של המדינה להחרים את מותג האופנה. התוצאה בעבור D&G לא נעימה בלשון המעטה.

המקרה מייצג את אחת המכות העוצמתיות בתחום המכירות כנגד חברה מערבית בסין, שצרכניה הוציאו יותר מ-100 מיליארד דולר על רכישות יוקרה בשנה שעברה – כמעט שליש מהסכום העולמי שמוצא על התחום – ואינם מוכנים עוד לסבול את מסעות הפרסום שנתפשים כמתנשאים או כלא מכבדים אותם ואת אומתם.

בזמנים שבהם הנוכחות של מותגי יוקרה במדיה החברתית מוציאה אותם יותר אל האור, מותגים החל מ-LVMH של כריסטיאן דיור ועד מרצדס בנץ של דיימלר AG וכלה ברשת ההלבשה גאפ כבר מעדו וחטאו בדיוק בהתנהלות דומה כלפי הצרכנים האסיאתיים, וכעת עושה רושם שהסינים מראים לכולם שלא עוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים