ההיי-טק בעוטף עזה תחת המתקפות: עבודה מהבית – וממרכז הארץ

האזעקות הרבות והרקטות שנפלו ביממה וחצי האחרונה בעוטף עזה השפיעו גם על ההיי-טק בדרום: מרבית העובדים בחברות שבחממות הטכנולוגיות של עמותת SouthUp עבדו היום (ג') מהבית או ממשרדים באזורים שמחוץ לקו האש

כך משפיע המצב על ההיי-טק בדרום. צילום: ואדים ל., BigStock

המצב הבלתי נסבל שידע הדרום ביממה וחצי האחרונה, עם טילים רבים ואזעקות צבע אדום בלתי פוסקות, השפיע, מטבע הדברים, גם על ההיי-טק באזור, והצריך אותו להיערכות מחדש. לאור הוראות פיקוד העורף, פעילות ההיי-טק בעוטף עזה לא התקיימה היום (ג') מהמשרדים.

"אנחנו מתארגנים לכך שמצב החירום יימשך שבועות רבים", כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים שחר בלקין, יו"ר עמותת SouthUp להיי-טק ולטכנולוגיה בעוטף עזה, שמפעילה באזור שתי חממות טכנולוגיות. אלא שייתכן שלא יהיה צורך בכך, עקב הדיווחים על הפסקת אש. כך או כך, לדברי בלקין, "רוב העובדים של 12 החברות שנמצאות בחממות שלנו עבדו מהבית ואחרים עברו לחדרי ישיבות של משרדי עורכי דין ורואי חשבון במרכז הארץ".

עם זאת, הוא מעדיף לראות את חציה המלא של הכוס: "היתרון בהיי-טק הוא שגם בימים כאלה, כשלא מגיעים למשרד, אפשר להמשיך לעבוד. החברות יכולות להמשיך כך יום-יומיים, ואפילו שבוע-שבועיים".

הקמת העמותה – אחרי צוק איתן

בלקין הוא בן קיבוץ נחל עוז וסטארט-אפיסט מזה 14 שנים. "כבר ב-1994 פתחתי את הסטארט-אפ הראשון שלי, עוז ויז'ן, שעסק בהעברת וידיאו דרך תשתיות תקשורת", אמר. "לאורך השנים פעלתי בסטארט-אפים במקביל לירי הטילים מכיוון עזה. אני זוכר ישיבות מנהלים שנקטעו בגלל נפילות בסמוך למבנה החברה, אבל זה לא הפריע למשקיעים האמריקניים. דווקא המשקיעים הישראליים חששו להגיע אלינו".

החממה של עמותת SouthUp בקיבוץ ניר עם. צילום: יח"צ

החממה של עמותת SouthUp בקיבוץ ניר עם. צילום: יח"צ

SouthUp הוקמה אחרי מבצע צוק איתן, שהחליש את האזור מבחינה כלכלית. "הרבה אנשים הפסיקו בזמן צוק איתן את העבודה בעוטף עזה ונסעו למקומות אחרים בארץ לחודשיים, ורבים נאלצו לעזוב את מקומות עבודתם. SouthUp הוקמה במטרה לחזק את האזור – להשאיר את בני דור ההמשך, שתהיה להם תעסוקה איכותית בעוטף עזה, להביא תושבים חדשים ובכלל, לחזק תעסוקתית את האזור".

סייעה בכך רבות רשות החדשנות, שנותנת לסטארט-אפים שעוברים לעוטף עזה מימון הגבוה ב-50% מאשר לאלה שבמרכז הארץ. "זה גורם משיכה חזק עבור חברות טובות, כי הן יכולות להגיע לכאן ולגדול ללא הבאת משקיעים גדולים. העמותה לא לוקחת מהם אחוזים והם יכולים להתחיל לעבוד מידית", ציין.

"הקמנו שתי חממות, כדי לתת בית לסטארט-אפים – האחת באזור התעשייה שער הנגב והשנייה בחדר האוכל של קיבוץ ניר עם, ששופץ ונראה מבפנים כמו משרדי ההיי-טק המשוכללים ביותר במרכז הארץ", אמר בלקין. "הגיעו לכאן חברות מהאזור ומאזורים אחרים בארץ".

שחר בלקין, יו"ר עמותת SouthUp. צילום עצמי

שחר בלקין, יו"ר עמותת SouthUp. צילום עצמי

"בחממה הראשונה, בשער הנגב, מול מכללת ספיר, יש תשע חברות שעובדות באופן מלא, עם סדר גודל של כמעט 30 איש שמפתחים מגוון טכנולוגיות – ממדפסות תלת ממדיות ועד חקלאות אוטונומית, שהצמח עצמו אומר אם הוא רוצה להיקטף. בחממה בניר עם, שנפתחה לפני חודש וחצי, יש שלוש חברות. אנחנו מחפשים חברות חדשות שייכנסו לחממה זו", הוסיף.

בלקין תיאר בראיון את שלוש הפעילויות המרכזיות שמתקיימות במבנים שמפעילה העמותה: אקסלרטור ליזמים וחברות, שבאים עם רעיון ומצמידים להם יועצים – פעילות שממומנת על ידי איגוד התעשייה הקיבוצית; פעילות שמיועדת לסטארט-אפיסטים חסרי מימון, עד שישיגו כזה; ופעילות שדומה להאב, שבמסגרת היזמים משלמים שכר דירה אבל גם מקבלים שירותים של עורכי דין, עורכי פטנטים ורואי חשבון, שעוזרים לחברה להתפתח כאילו היא הייתה בהרצליה.

"המטרה: שגם לצעירים בעוטף עזה תיכנס רוח היזמות"

תחום חשוב נוסף שבו עוסקת עמותת SouthUp הוא החינוך: "אנחנו משדכים בין חברות ההיי-טק הצעירות לבתי הספר התיכון באזור, כדי שגם לצעירים בעוטף עזה תיכנס רוח היזמות והחדשנות", אמר בלקין.

כך, הוא מספר, אנשי העמותה התכוונו לסייע לאחת הבעיות המרכזיות באזור אחרי צוק איתן (ובמידה מסוימת גם כיום) – המנהרות. "עזרנו לתלמידים להקים מיזמים למציאת פתרונות לבעיית המנהרות והרבה מומחים מרחבי הארץ, רובם עובדים בתעשיות הביטחוניות, התנדבו ללוות אותם", אמר בלקין. הוא ציין שהרעיונות אמנם לא הבשילו לכדי מימוש, אבל "משם התחיל הרעיון איך היי-טק ויזמות יכולים לקדם את עוטף עזה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גדעון בן חמו

    שלום רב . בשנת 2018 השקעתי סכום בגיוס עבור רחפניים לפיצוץ בלונים , רצתי לדעת איפה זה עומד הין ההשקעה , ולמה אני לא מקבל עדכון , תודה רבה מראש

אירועים קרובים