מה העתיד של הפרילנסרים בעידן הטכנולוגי?

מגמת המעבר של עובדים להיות פרילנסרים צוברת תאוצה ועל פי התחזית, בעוד פחות מעשור הם יהוו מחצית משוק העבודה ● פאנל של מומחים דן בתופעה

פרילנסרית. בעוד כמה שנים, מחצית מהעובדים יהיו כמותה. צילום: BigStock

הפרילנסריות היא אחד מאופני ההעסקה היותר רווחים אך גם פרוצים בשוק העבודה. הדבר "השתכלל" ולצד ההגדרה הקלאסית של הפרילנסרים – אנשים שמבצעים עבור ארגונים פרויקטים מסוימים, יש רבים מהם שמועסקים בארגונים דרך קבע, אבל ללא יחסי עובד-מעביד וכל מה שנלווה לכך. זאת, משום שהם נחשבים עצמאיים.

מה מקומם של הפרילנסרים בעתיד שוק העבודה? זו השאלה המרכזית שעליה ביקש לענות הפאנל האחרון שנערך במסגרת כנס Innov8 Work, שעסק בכל ההיבטים של משאבי האנוש בעידן הטכנולוגי. הפאנל, אותו הנחה אלירן רובין, מנהל פיתוח עסקי ב-TLV Partners, נערך לעיני מאות מקצועני משאבי אנוש שהגיעו לכנס, שהופק בידי אנשים ומחשבים ונערך באולם האירועים LAGO שבראשון לציון.

גלי ארנון, מנהלת שיווק ראשית ב-Fiverr. צילום: ניב קנטור

גלי ארנון, מנהלת שיווק ראשית ב-Fiverr. צילום: ניב קנטור

הפרילנסריות הולכת וצוברת תאוצה, על חשבון השיטה שהייתה מקובלת פעם, שבה העובד/ת היה/הייתה מועסק/ת באותו הארגון עד היציאה לפנסיה. הימים האלה חלפו עברו וכיום, אחרי שנה וחצי עובדים רבים כבר רוצים לעבור מקום עבודה, תיארה גלי ארנון, מנהלת שיווק ראשית ב-Fiverr. "בעולם שכזה, לא פלא שרבים בוחרים להיות פרילנסרים", אמרה. היא ציינה שכיום, יותר מ-30% מכוח העבודה הוא פרילנסרים, כשהתחזיות מדברות שעד 2020 הם יהוו 40% מהשוק ועד 2027 – 50%.

לדעתה, מה שמוביל למצב הזה הוא הרצון של בני דור המילניום "לקבל את החופש לבחור את הפרויקטים שהם יעבדו עליהם ולאזן בין פנאי לעבודה, וזה בא לידי ביטוי בבחירה באורח חיים כזה. בארצות הברית זהו שוק עובדים שצמח במהירות הגבוהה פי שלושה מהצמיחה הכוללת של כוח העבודה. זה עולם תעסוקה בו המציאות של 9 עד 5 לא תהיה קיימת יותר".

יש גם את הצד השני של המטבע: פנייה של חברות וארגונים לשוק הזה, על פני או בנוסף לשיטות ההעסקה הוותיקות יותר. "בהחלט מרגישים את זה. גם חברות גדולות רוצות מאוד להיות כמו סטארט-אפים, אבל היכולת שלהן לזוז מהר – דבר קריטי בעולם של תחרות גוברת – הרבה יותר מוגבלת מזו של ארגון קטן. אתר כמו Fiverr נותן להן את היכולת לרוץ מהר, כדי שהן יוכלו להגיע ישירות למי שעושה את העבודה", ציינה ארנון.

אורי שלזינגר, מפיק מוזיקלי. צילום: ניב קנטור

אורי שלזינגר, מפיק מוזיקלי. צילום: ניב קנטור

אורי שלזינגר, מפיק מוזיקלי, הביא את נקודת המבט של המשתמשים בפלטפורמת Fiverr, שמנסים להציע את מרכולתם כפרינלסרים באמצעות השירות. שלזינגר סיפר כי הוא הצטרף ל-Fiverr לפני כשבע שנים. אז, לעדותו, עוד לא היה שם הרבה מוזיקאים שהציעו את שירותיהם. "האמת היא שלא ממש לקחתי ברצינות את העניין הזה, אבל אמרתי לעצמי: מה יש להפסיד", ציין. "בדיעבד, הניסוי הזה הפך לי את החיים. הפלטפורמה הזאת מביאה לי עבודה".

שלזינגר נשאל איך פרילנסר חדש שנכנס לשירות יכול להגיע ללקוחות, כשיש בו עוד אלפי אנשים כמותו. לדבריו, "זה נכון לכל מקום, ולא בלעדי לפלטפורמה הזו. בכל מקום צריך לתת שירות טוב במחירים טובים ולהתחיל לצבור מוניטין. אין דרך קלה להתחיל ישר מלמעלה".

יותם אלרוי, שותף הקמה ומנהל עסקים ראשי במיינדספייס. צילום: ניב קנטור

יותם אלרוי, שותף הקמה ומנהל עסקים ראשי במיינדספייס. צילום: ניב קנטור

עוד שינוי בעולם העבודה הוא העלייה של אנשים וארגונים ששוכרים חללי עבודה (בדרך כלל חדר או שניים) לתקופה זמנית, לפעמים אפילו לפי שעות – מה שנקרא נדל"ן משותף. אחת החברות הבולטות בשוק זה היא מיינדספייס. יותם אלרוי, שותף הקמה ומנהל עסקים ראשי בחברה, אמר ש-"בישראל, השוק הזה רק בהתחלה, והנתח שלו בעוגה הולך לגדול ובהרבה. עם זאת, יש בשוק הזה שחקנים רבים. בעתיד יהיו פחות שחקנים, אבל עם איכות מוצר גבוהה ביותר".

גם אלרוי התייחס לתחום הפרילנסריות ואמר כי "90% מהעובדים מעידים שהם רוצים לנהל את לוח הזמנים של עצמם, ויותר מ-30% מעידים שהם עובדים, מעבר למקום העבודה שלהם, בעוד גיג או משהו דומה (בעברית פשוטה, עושים חלטורות – צ"ק). המגמה הזו כאן כדי להישאר, וזו אחת הסיבות שהקמנו את מיינדספייס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים