"ההגנה בסייבר דורשת מודעות, התאוששות, חוסן ותגובה מתמשכים"

כך אמר גנרל בדימוס מייקל היידן, לשעבר ראש ה-CIA ו-NSA בכנס אורקל ●לדבריו, "יש הבדל משמעותי בין סין לרוסיה. זה שפוטין פועל בסייבר בלא להיענש זה רע - אבל האיום הטכנולוגי מצד סין הרבה יותר גדול"

גנרל בדימוס מייקל היידן, לשעבר ראש CIA, NSA וסגן בכיר למנהל המודיעין הלאומי של ארצות הברית. צילום: יח"צ אורקל

"סין היא כוח עולה טכנולוגית. התל"ג של שלוש ממדינות ארצות הברית זהה לזה של רוסיה. יש הבדל משמעותי בין סין לרוסיה. זה שפוטין פועל בסייבר בלא להיענש זה רע – אבל האיום הטכנולוגי מצד סין הרבה יותר גדול. ההגנה בסייבר דורשת מענה מרובע: מודעות, התאוששות, חוסן ותגובה, וכולם צריכים להיות מתמשכים", כך אמר אתמול (ד') גנרל בדימוס מייקל היידן, לשעבר ראש CIA, NSA וסגן בכיר למנהל המודיעין הלאומי של ארצות הברית.

היידן דיבר בפאנל בהנחיית מארק הרד, מנכ"ל משותף באורקל. הפאנל נערך בפתחו של יומו השלישי של כנס Oracle Open World 2018, הנערך השבוע במרכז הכנסים מוסקונה בסן פרנסיסקו. בכנס משתתפים 60,000 איש, שותפים עסקיים ובעיקר לקוחות – מתוכם כמאה ישראלים.

"אני זקן מספיק כדי לזכור שבעבר העולם היה מאוים ומאיים יותר"

לדברי היידן, "דעא"ש גרם לי להיות ער בלילות רבים, אבל אני זקן מספיק כדי לזכור שבעבר העולם היה מאוים ומאיים יותר. בעבר הייתה המלחמה הקרה – אבל מעולם לא היה העולם כה מורכב כמו היום. יש מצבים מסובכים, במרחב הגלובלי יש קישוריות ומה שקורה במקום אחד – מיד משפיע על מקום אחר. כך, נוצר מצב, בו למרות שאנו בטוחים יותר – העולם נהיה פחות בטוח ולא יציב".

"הגעתי לנושא המחשוב בסוף שנות ה-90', במלחמה בבלקן. כבר אז אנשי מודיעין חיל האוויר התחילו לחשוב על הגנת סייבר ומתקפת סייבר. דיבורים ראשוניים אלה היוו את היסוד לבניית האסטרטגיה והמדיניות של ארצות הברית בסייבר. כבר אז היה לנו ויכוח ענק: האם אנו בעסקי סייבר, או עסקי מודיעין? האם הסייבר עומד לכשעצמו או הוא חלק ממלחמת ריגול? עמדנו בפני בעיות חוקתיות, אתגרים של הגנת הפרטיות", אמר.

"אנו מוצאים את עצמנו מדברים באופן תדיר מדי על פגיעה בתשתיות מחשוב, הרעיון הראשון הוא להבין מה קורה. דמיינו את עצמכם בעולם בו גניבת מיילים היא פרקטיקה מקובלת. אם הייתי עדיין מנהל ה-NSA היום, היינו פורצים למייל רוסי וגונבים נתונים. לא הייתי צריך לצלצל (לנשיא) לקבל רשות לעשות זאת. הפעילות הרוסית בשנת 2016 היא עליית מדרגה: מריגול קלאסי לקמפיין מוסווה נגד ארצות הברית", הוסיף.
בהתייחסו לפריצה לאולפני סוני, אמר היידן כי "לאחר היוודע דבר הפריצה לאולפנים, בתגובה על הסרט שצחק על מנהיג צפון קוריאה, הנשיא ברק אובמה נאם ואמר כי 'אם זה יימשך – נגיב בהתאם כי זו הפרה בסיסית וחמורה, זהו ונדליזם'. הלכתי לנשיא ואמרתי לו 'אדוני הנשיא, זה לא ונדליזם – זה סייבר אקטיבי'. איני יודע איך לכנות את הפעילות של צפון קוריאה". לדבריו, "אחת הבעיות בעולם הסייבר, היא שאין הסכמה לגבי הגדרות שונות, כגון מתקפה, או הגנה. רק לאחר קביעת ההגדרות, ניתן להחליט על תגובה", הוא הוסיף.

"לו אנשים היו חושבים על אבטחה בארגון שלהם באותה מידה של השקעה והבנת החשיבות של נפילת מערכות, לדוגמה, זה היה עוזר. לו אנשים היו חושבים על אבטחה בארגון שלהם באותה רצינות כמו שהם חושבים על מרתף ביתם, גם זה היה עוזר", אמר.

"ידוע שיש הרבה לא ידוע בסייבר, יש פיתוחים טכנולוגים שמשפיעים על שדה הקרב, אבל ההשפעה היא בלתי ניתנת לחיזוי. איני יודע לשפוט מה יעשו בינה מלאכותית ולימוד מכונה בעתיד. אני מעריך כי זה יסייע להגנת הסייבר – אבל איני בטוח בכך", סיכם היידן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים