מנכ"ל הביטוח הלאומי: "כל הליקויים בפרויקט "תבל" תוקנו והמערכת כיום מיוצבת

בדיון שנערך בוועדת המדע היום אמר מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד כי העבודה על המערכת החדשה היא תחת בקרה תקציבית ותפעולית מלאה, ובסופו של תהליך המערכת תשפר בצורה משמעותית את חווית השירות למבוטחים, שאינה מוכרת היום

מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. צילום: דוברות המוסד לביטוח לאומי

"כל הליקויים שהיו בתכנון ופיתוח מערכת המחשוב המרכזית של הביטוח הלאומי תבל שגרמו להפסקת העבודה עליה לפני שנה, תוקנו והמערכת כיום מיוצבת לחלוטין. המסקנות הופקו וכיום המערכת עובדת תחת בקרה תקציבית ותפעולית שוטפת וצמודה", כך אמר היום (ג') מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, בדיון שקיימה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ אורי מקלב.

שפיגלר הוסיף כי במהלך החודשים האחרונים כבר עלו לאוויר 2 מודולים מתוך 32 מתוכננים, וחלקם כבר מוטמע בשלושה סניפים. האחרים יעלו לאוויר במהלך 2019 . הוא ציין כי "המטרה המרכזית של הביטוח הלאומי בפיתוח המערכת הזו היא שבסופו של דבר יורגש שיפור משמעותי בשירות ללקוחות הביטוח הלאומי במיוחד במקטעים בהם האזרח צריך להגיע פיסית, כגון ועדות רפואיות".

לדבריו, "בסופו של התהליך, המערכת תסתכל על הלקוחות שלנו במבט כולל ואם אזרח מגיש תביעה או יוצר קשר בנושא מסוים, נוכל לדעת מה הן יתר זכויתיו",

כמו כן ציין כי "במערכת החדשה חישוב אחוזי הזכאות יהיו אחידים, שקופים לחלוטין לכל אחד, כאשר כל תובע יקבל הסברים מדויקים על נימוקי ההחלטה".

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: מתוך ויקיפדיה

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: מתוך ויקיפדיה

מארג שלם של שירותים מתקדמים לאזרחים

שפיגלר הסביר כי תבל היא פלטפורמה שעליה פועלים בכל מודולים שקשורים לפעילות של הביטוח הלאומי ובסופו של דבר היא תיצור מארג שלם של שירותים מתקדמים לאזרחים ברמה שלא היו מוכרים עד כה.

פרויקט המיחשוב תבל עלה לכותרות בשנה שעברה לאחר שנחשף כי הנהלת המוסד החליטה לעצור את פיתוח הפרויקט לאחר שהתברר לה כי העלות עלולה להגיע ליותר מ-1.4 מיליארד שקל.

הפרויקט עצמו החל ב-2009 והוא אמור להחליף את מערכות הליבה הקיימות של הביטוח הלאומי שפותחו לפני 40 שנה. עד לעצירת הפרויקט, הביטוח הלאומי הצליח להעלות מודול אחד.

ההחלטה על עצירת הפרויקט התקבלה בתקופה שבה שפיגלר לא היה בתפקיד. מ"מ המנכ"ל דאז, רמי גראור, מינה קבוצת מומחים חיצוניים, יועצי IT ומנמ"ר בכיר לשעבר, שהגישו לו דוח ובו המלצה לעצור את הפרויקט מייד.

שפיגלר אמר בדיון היום כי אינו רוצה להתייחס למה שקרה בעבר, אולם ציין אכן המערכת הייתה על סף קריסה אבל, אמר, החשיפה התקשורתית והמהומה הציבורית סביב הפרשה פגעו מאוד במורל העובדים, יצרו אצלם חוסר ביטחון, ורבים מהם חשבו לעזוב. זאת, לדבריו, למרות שבשום שלב איש לא העלה בדעתו להטיל עליהם את האחריות וכי ההון האנושי הוא מרכיב מאוד חשוב בפרויקט כזה.

האחריות לכל היא של המנכ"ל ושל צוות ההנהלה

"האחריות לכל מה שקורה בפרויקט ובכלל היא של המנכ"ל ושל צוות ההנהלה" אמר שפיגלר. ובהמשך הוא תיאר את תהליכי הבקרה על הפרויקט ועל המעורבות האישית שלו בכל תהליכי קבלת ההחלטות בכל הרמות ובכל הוועדות.

כאשר נכנס שפיגלר לתפקידו, אחת ההחלטות שלו הייתה להמשיך בפרויקט תבל, בדיון שקיים עם חברי הנהלת המוסד אמר " אני לא יכול לתקן את עוולות העבר אבל אני מתחייב להסתכל קדימה ולנסות, לספק את כל השירותים"

יאיר פראנק ראש רשות התקשוב ציין בדיון שלמרות שהביטוח הלאומי הוא גוף סטטורי עצמאי, יש שיתופי פעולה וממשקים רבים שנועדו לשפר את השירות לאזרח. פראנק ציין כי עצם העובדה שמנכ"ל המוסד מגלה מחויבות אישית לפרויקט, כבר מקדמת מאוד את הסיכויים להצלחה, כי במקומות שזה לא כך הדברים לא קורים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים