המבקר: העיכובים במשלוחי מוצרים שנקנו ברשת – בלי סיבה מוצדקת

מערכות מחשב שלא פועלות, מיון מוצרים בתל אביב במקום במודיעין וליקויים בשיתוף הפעולה בין הרשויות השונות - כל אלה הם בין הגורמים לעיכובים הבלתי נסבלים בהגעת המוצרים שקניתם, קובע מבקר המדינה

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: ניב קנטור

מבקר המדינה מאשש בדו"ח החדש שלו, שפורסם היום (ב'), את מה שכל קונה ממוצע ברשת יודע: העיכובים במשלוחי המוצרים שרכשנו באמזון, eBay או אתרים אחרים ובהגעה שלהם אלינו, הצרכנים, הם רבים ומייגעים. יתרה מזאת, על פי המבקר אין להם כל סיבה מוצדקת, ומקורה בין היתר בכך שמערכות המחשוב שהיו אמורות לפעול ולהקל על כך כבר מזמן – עדיין לא פועלות במלוא היקפן.

לפי הדו"ח, מקורם של העיכובים בדואר, ברשות המסים, כולל במכס, ובממשק ביניהם. ובמילים אחרות: מדינת ישראל אינה ערוכה להתמודד עם הגידול בהיקפי המסחר המקוון, כותב המבקר, השופט (דימ') יוסף שפירא.

אחת הסיבות הבולטות לכך שפעמים רבות אנחנו מקבלים את המוצרים הרבה אחרי שהם היו צריכים להגיע אלינו היא שרשות המיסים ומשרדי הממשלה הרלוונטיים טרם השלימו את הקמת המערכות הממוחשבות כדי לטפל בהם. זאת, למרות החלטת ממשלה מ-2014, שהורתה על הסרת חסמים על מוצרים שמיובאים בייבוא אישי, וכללה את הקמת המערכות הללו. אלא שכמו הרבה החלטות ממשלה – היא טרם יושמה במלואה.

היקף הסחר אונליין מזנק – והממשלה נשארת מאחור

הדו"ח עוסק במשרדי ממשלה רבים ובתחומים מגוונים, ומקדיש לטיפול הממשלה בנושא הסחר אונליין פרק מיוחד. הוא מציין בו שב-2016, היקף ה-eCommerce בישראל עמד על שבעה מיליארד שקלים, שהיו 6% מסך השוק הקמעוני, ושב-2020 הוא צפוי להכפיל את עצמו ולהגיע ל-15 מיליארד שקלים, שיהוו 12% מכלל השוק. כמו כן, בדיקות של משרד הכלכלה מעלות שישראל היא בין 15 המדינות המובילות בעולם במסחר אונליין: הישראלי הממוצע קונה ברשת 36 פעמים בשנה.

למרות זאת, מציין המבקר, משרדי הממשלה לא ערוכים למהפכה. השופט (דימ') שפירא מצא שורה של ליקויים בהיערכות המשרדים השונים להקלה בתהליכי הייבוא והרישוי. הוא קובע כי חלק מהמערכות אמנם הוקמו, אך כאמור, הן עדיין לא מתפקדות באופן מלא, על אף שחלפו ארבע שנים מהחלטת הממשלה בנושא. כך, למשל, מערכת שער עולמי של רשות המסים, שעלתה לאוויר בינואר השנה, אחרי עיכובים רבים, אמורה לטפל בכל הליכי המכס על מוצרים בייבוא אישי, אבל עדיין לא עושה זאת, והיא מטפלת רק בייבוא מסחרי. גם כאן, אנחנו, הצרכנים הפרטיים, נשארים מאחור.

זאת ועוד: מסיבות שונות, עד היום דואר ישראל, שאחראי על הרוב המכריע של משלוחי המוצרים שנקנים ברשת, לא מקבל מהמכס מידע מוקדם על מוצרים שחייבים במס. זאת, בניגוד למוצרים שמיובאים על ידי חברות השילוח, שמהוות אחוז קטן מהשוק. לפיכך, קובע המקבר שייתכן שלא נגבים מסים על מוצרים רבים שנרכשים ברשת וחייבים במס, כי לאף אחד אין מידע עליהם.

הסכסוך בין המכס לדואר מעכב את הגעת המשלוחים

עוד מציין המבקר כי הסכסוך בין עובדי המכס לדואר על רקע העברת בית המיון של דואר ישראל למקום החדש במודיעין ואי הנכונות של עובדי המכס להגיע לשם פוגע בצרכנים. כך, חבילות שהדואר כבר איתר שהן חייבות במכס אינן נסרקות בבית המיון במודיעין, על אף מערכות המחשוב החדשות והמשוכללות שיש שם, אלא נשלחות בכל יום לבית המיון בתל אביב. הדבר גורם לעיכוב בהגעת החבילות, ואף אחד לא מיידע את הלקוחות על כך. לפי המבקר, המספר של החבילות הללו מגיע ל-1,000 ביום.

המבקר אף מציין שהעברת מידע בין הרשויות השונות לגבי אכיפת חוקי המכס עלולה ליצור התנגשות עם חוק הגנת הפרטיות. אולם, הרשות להגנת הפרטיות לא מסרה למבקר מידע על היקף הפרות החוק בנושא.

עוד מצא המבקר ליקויים בהנגשת אתרי eCommerce לאנשים עם מוגבלות; ליקויים בעבודת הסוכנות לעסקים קטנים, שלא מבצעת סקרים כדי לתת מענה על היקף המסחר המקוון במגזר זה; וליקויים בהיקף החינוך וההסברה לצרכנות ברשת בבתי הספר ובשאר מוסדות החינוך.

בסיכום פרק זה המבקר מורה לרשות המסים להשלים את הקמת המערכת הממוחשבת לייבוא אישי, ולהסדירה במערכת שער עולמי. עוד הוא קורא לדואר ישראל ולמנהל המכס למצוא פתרון מידי לבעיות שנתגלו, עד לכניסת המערכת הממוחשבת לפעולה מלאה. כמו כן, הוא קורא למשרדי הממשלה לצמצם את מספר המוצרים שצריך להמציא עבורם אישורים רגולטוריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים