בזק שדרגה את רשת הליבה שלה עם ג'וניפר
היקפו הכספי של הפרויקט עומד על מיליוני שקלים ● "הפרויקט מאד משמעותי. הוא שקול להוספת שלושה נתיבים בכביש איילון", אמר יקי זנו, סמנכ''ל טכנולוגיה ורשת היוצא של בזק
אנשי ה-IT והתשתיות של בזק ערכו פרויקט רחב היקף לשדרוג רשת הליבה של החברה המתבסס על נתבי ג'וניפר, כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט ארך כחודשיים והסתיים באחרונה. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על מיליוני שקלים.
"הפרויקט היה מאד משמעותי", אמר לאנשים ומחשבים יקי זנו, סמנכ"ל טכנולוגיה ורשת בבזק, "הוא שקול להוספת שלושה נתיבים בכביש איילון". לדבריו, רשת הליבה של בזק "סוחבת" על גבה את עיקר התנועה של האינטרנט בישראל ולכן הרחבתה היא משמעותית לכלל המשתמשים.
לדבריו, "רצינו להגדיל גם את הקיבולת וגם את התעבורה בפרק זמן נתון וגם לשרת יותר משתמשים באותו הזמן. בשנים האחרונות אנו רואים גידול מתמיד שנתי בהיקף תעבורת האינטרנט והוא צמח בשלוש השנים האחרונות בכ-30%".
"בשנה האחרונה הגידול שבר שיאים ועמד על כ-50%. הסיבות לכך רבות וביניהן: הצפייה במשחקי המונדיאל באיכות של K4. זה ייצר שיאים חדשים ברשת, כי צפייה באיכות זו דורשת 20 מגה למכשיר. הבנו כי עלינו להרחיב את השדרה המרכזית, כדי לא להאיט בצפיה ולפגוע בחוויית המשתמשים", אמר.
בהיבט הטכנולוגי, ציין זנו, "רצינו לענות לאתגר לא פשוט: התעבורה ברשת גדלה באופן אקספוננציאלי ומצריכה רוחב פס גבוה, השהייה (Latency) נמוכה ואבטחה ברמה גבוהה. רצינו רוחב פס גדול ויחס עלות-תועלת ושימור השקעה גבוהים, אבטחה והצפנה. החלפנו את הנתבים הקיימים של ג'וניפר באלה החדשים מסדרת PTX".
זנו הוסיף כי "מדובר בסדרת נתבי ליבה מודולריים המותאמים לתפקד בליבת או בשדרת הרשת. הפתרון נועד לרשתות מרחביות בסדרי גודל גדולים במיוחד כמו של בזק עם נתב בודד בסדרה המסוגל להכיל 32 מבואות של 400 ג'יגה ביט לשנייה או 120 מבואות של 100 ג'יגה ביט בשנייה".
"יכולת להגדלת התעבורה באופן ניכר מדי שנה"
"יש לנו ניסיון טוב בעבודה מול ג'וניפר. הם הציגו מוצר חדש בפיתוח מלא שלהם – החל מהמעבד, דרך שאר רכיבי החומרה ועד מערכת ההפעלה עם יכולות גידול מרשימות. כך תהיה לנו יכולת לייצר ממשקים של 400 גיגה ביט בשנייה. באחרונה חיברנו ממשקים ראשונים של מאה גיגה ביט בשניה, ובנינו יכולת מענה לצרכים עתידיים", הוסיף.
הוא סיכם ואמר כי "השגנו את המטרה לספק תעבורה בהיקף עשרות טרה בייט בשניה. מדובר בהיקפים יוצאי דופן עם יכולת להגדלת התעבורה באופן ניכר מדי שנה. על בסיס הנתבים החדשים שהוטמעו בפרויקט נוסיף כרטיסים ונביא לתוספת של מבואות".
"הפרויקט הביא לקיבולת גדולה יותר ברשת לצד חיסכון תפעולי משמעותי במעבר לממשקים ברוחב פס גבוה המאפשר לעבור מהרבה ממשקים קטנים, לממשק אחד גדול. בנוסף, הפרויקט הביא לחיסכון חשמל מהותי ביחס למוצרים הקיימים. בנינו מערכת ניהול מוכחת בבזק", אמר.
תגובות
(0)