יורוקום תטמיע ותתפעל מערכת מידע לנוסעים ברכבת ישראל; ההיקף הכספי: 80 מיליון שקלים

יורוקום, שהגישה למכרז הצעה משותפת עם Ascom השווייצרית, גברה על שבע הצעות אחרות של חברות ישראליות ובינלאומיות שעברו את השלב הטכני ● המערכת מיועדת להודיע באופן אוטומטי לנוסעים בעשרות התחנות הפזורות בארץ, מתי הרכבת צפויה להגיע - בהתבסס על מערכת האיתות של רכבת ישראל

יורוקום תטמיע ותתפעל מערכת מידע, שילוט וכריזה שתציג לנוסעים ברכבת ישראל את זמני הגעת ויציאת הרכבות בזמן אמת, כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט צפוי להתחיל בימים אלה, ויימשך על פני השנה הקרובה. היקפו הכספי עומד על 80 מיליון שקלים.

מערכת PIS (ר"ת Passengers Information System) היא מערכת המיועדת להודיע באופן אוטומטי לנוסעים בעשרות התחנות הפזורות בארץ מתי הרכבת צפויה להגיע – בהתבסס על מערכת האיתות של רכבת ישראל. מערכת האיתות יודעת בכל רגע נתון באיזה מקטע מסילה נמצאת כל רכבת, ולפיכך מערכת המידע שתוטמע תוכל להיות מדויקת ביותר. כך, לא תידרש עוד התערבות אנושית – אלא במקרים נדירים. המערכת תתממשק למערכות ה-IT השונות של הרכבת, לרבות חיבור עיקרי אל מערכת האיתות. היא תופעל ממוקד מרכזי של הרכבת, בו מצוי מערך השליטה והבקרה הארצי שלה, ובשעת חירום ניתן יהיה לבצע ממנו הכרזה בכל תחנה בנפרד.

רכבת ישראל יצאה בסוף 2006 למכרז בינלאומי להקמת מערכת מידע לנוסע, אשר מאפשרת את הצגת זמני יציאה והגעה בזמן אמת בתחנות הרכבת, באינטרנט ובמוקד המידע של החברה. המכרז נערך בשני שלבים: בשלב ראשון הגישו המתמודדים הצעות טכניות להצגת המערכת, ובשלב השני עודכנו הדרישות הטכניות של המכרז על ידי הרכבת, והמתחרים הגישו הצעות מעודכנות שכללו גם הצעה כספית.

כיום, מערכות תצוגת המידע לנוסעים פרוסות בתחנות באופן חלקי – הן נפרדות ומקומיות, ואין קשר ביניהן. בנוסף, ואין להן יכולות שרידות ושו"ב. ההחלטה על היציאה למכרז התקבלה לאחר שברכבת הבינו, כי המערכות הקיימות לא יכולות לעבור שדרוג לרמה ארצית. לכן, יצאה רכבת ישראל למכרז הדומה באופיו למערכות מקבילות שהוטמעו באירופה.

בספטמבר 2008 הסתיים השלב הטכני, אליו כאמור, הגיעו שש חברות. המערכת שתוטמע תתבסס על נתוני מערכת בקרת תנועה מרכזית (NTC), ותספק לנוסעים אינדיקציה למיקום הרכבות בזמן אמת באמצעות ממשק למערכת ניהול התנועה. כיום פועלות המערכות ברכבת לפי טבלאות לוח הזמנים המתוכנן, ומנהל התחנה יכול לשנות אותן – אולם הכריזה ועדכון שלטי המידע מתבצעים באופן ידני. פרויקט ה-PIS כולל גם אפשרות להצבת שלטים אלקטרוניים במרכזי תחבורה ציבורית של מפעילים אחרים. המכרז, שהיקפו הוערך בתחילה ב-40 מיליון דולרים, אמור היה להסתיים בתחילת 2008 – אך בשל עיכובים שונים נבחרה ההצעה הזוכה רק באחרונה.

יורוקום התמודדה על המכרז הבינלאומי מול חמש חברות נוספות. השש היו חלק משמונה קבוצות שהתמודדו ועברו את השלב הטכני במכרז. המתמודדות שהגיעו לשלב הסופי היו קונצרן התקשורת השווייצרי Ascom ויורוקום הישראלית, שכאמור, זכו; Thales ו-Daktronics האמריקניות שהתמודדו עם אלקו הישראלית; ענקית האלקטרוניקה הגרמנית Funkwerk-,Vossloh שרצה יחד עם IPI הישראלית; ענקית התשתיות הצרפתית אלסטום, שהתמודדה עם אפקון תעשיות הישראלית; סימנס (Siemens) העולמית; וחברת הטכנולוגיה האיטלקית Solari שהתמודדה יחד עם קבוצת בינת הישראלית.

עם פרסום המכרז נמסר מרכבת ישראל, כי "הגידול המרשים בכמות הנוסעים וברשת הרכבות מחייב אותנו להתאים את השינויים הטכנולוגים לשיעורי הצמיחה. מערכת ה-PIS היא חלק ממהלך מתמשך לשיפור השירות לנוסעי הרכבת. המערכת המתוכננת מצטרפת לשורה של פרויקטים שאנו מקדמים, בתחומי ייעול המידע לציבור והתאמת הרכבת להתפתחויות הטכנולוגיות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים