"יש פוטנציאל למהנדסים בפריפריה והוא לא ממוצה"

"עם כל הדו"חות על חוסר אדיר במהנדסים והסברה שאין תשתית מספקת להמשך הסטארט-אפ ניישן, בנוער מהפריפריה יש פוטנציאל שיכול לכסות את השורות האלו", אמר זאת חיות, מנכ"ל עמותת עתידים

03/09/2018 15:40
זאב חיות, מנכ"ל עמותת עתידים. צילום: אורן שלו

"יש פוטנציאל למהנדסים בפריפריה והפוטנציאל לא ממוצה. כל המחקרים מראים היום שהפריפריה איננה חלק מהסטארט-אפ ניישן, הוא שייך רק למרכז המבוסס. יוצאי 8200 מכל היישובים החזקים במרכז לדוגמה. אנחנו מנסים לשנות זאת", אמר זאב חיות, מנכ"ל עמותת עתידים בראיון לאנשים ומחשבים.

לדבריו, "המדינה צריכה להסתכל על חיזוק הנוער בפריפריה מהזווית של יתרון ולא כפעולה חברתית בלבד או כרווחה. עם כל הדו"חות של מחסור אדיר במהנדסים והסברה שאין תשתית מספקת להמשך הסטארט-אפ ניישן, בנוער מהפריפריה יש פוטנציאל שיכול לכסות את השורות האלו".

זיהוי פוטנציאל וזיקה לטכנולוגיה בקרב ילדים ונוער מהפריפריה

עמותת עתידים פועלת לזיהוי פוטנציאל וזיקה לטכנולוגיה בקרב ילדים ונוער מהפריפריה ומבקשת לשלבם במיינסטרים של עולם ההיי-טק הישראלי באמצעות מסלול הכשרה ישיר בסופו הם משרתים ביחידות הטכנולוגיות המובחרות בצה"ל. כמו כן השאיפה היא כי עם תום שירותם הצבאי, הם ישתלבו במשק בחברות המובילות.

עד כה סייעה העמותה לכ-7,000 בוגרים, מהם 30% בוגרות. יתרון העמותה הבולט, אמר חיות, הוא ביכולתה ליצור רצף הכשרה לצעירים כך שמסלול ההכנה מתחיל בכיתות ז', ממשיך בתיכון ובצבא ולמעשה מסתיים עם שילובם האידיאלי כאמור של הבוגרים בתפקידי מפתח בחברות היי-טק.

בעמותה הוגברה בשנים האחרונות ההשקעה ונעשה מיקוד בעיר ירוחם, שקיימים בה לדברי חיות, מוחות צעירים מבריקים. חלק כבר הצליחו להשתלב כמהנדסים במשק ואחרים השתלבו ביחידות מובחרות בצבא

לדברי חיות "ילד מירוחם שיש לו פוטנציאל יכול להיות מהנדס אלא שחסמים כאלו ואחרים מקשים עליו לממש אותו. העמותה מסייעת לו להרוויח מפתח לחיים, מקצוע מעניין ומרתק במיינסטרים של החברה הישראלית ולהתגבר על החסמים הללו"..

"חשיבות אדירה לטכנולוגיה בצבא"

חיות ניהל בעברו סטארט-אפים בתחום הביו-דלקים והאנרגיה הסולארית, הקים את מכון המחקר IREP אשר שילב לראשונה בין טכנולוגיה, כלכלה ורגולציה בתחום האנרגיה המתחדשת ואף הקים וניהל את חטיבת הפרויקטים הטכנולוגיים במשרד ראש הממשלה. בצבא הוא התחיל את שירותו בחטיבת הצנחנים בתפקידי פיקוד ובתפקידים מגוונים ביחידות טכנולוגיות ותכנון. בתפקידו האחרון שימש כראש מחלקת התכנון בצה"ל בדרגת אלוף משנה.

את הרעיון לעמותה, אמר חיות, הוביל לראשונה רב אלוף במיל' שאול מופז, "האבא הרוחני שלנו. הסיפור של העמותה החל לפני 19 שנה כשהיה משבר בעתודה הטכנולוגית של צה"ל. כל המערך, 99% ממנו, התחיל מעתודה והדבר הביא למשבר גדול כי בסופו של דבר לא היו עתודאים חדשים והמספר ירד מאלפים למאות. מכאן עלה הרעיון של עתידים. יש חשיבות אדירה לטכנולוגיה בצבא. כיפת ברזל או פתרון המנהרות למשל, הכל טכנולוגי"..

"נוכחות הפריפריה אז הייתה בין 2 ל-3 אחוז. היום אני גאה להגיד ש-40% מהעתודה האקדמית של צה"ל הם ילדי עתידים. יחסית לאוכלוסייה מהפריפריה למרכז, נומינלית, זה משמעותי", הוסיף.

"אנו סוגרים חסמים שמונעים מאותם ילדים להגיע ללימודי הנדסה. ישנם כמה חסמים. אחד מהם הוא חסם כלכלי שמונע אפשרות כלכלית למורה פרטית, שיעורי תגבור או קורסים. אנו מסייעים ומסירים חסם זה בין השאר על ידי מימון סיוע שכזה. זה מאפשר לתלמידים להשלים למשל 5 יחידות לימוד", אמר חיות.

"חסם שני ומרכזי, מורכב יותר, הוא תחושת המסוגלות. המחשבה של הצעירים מהפריפריה ש'ממה שאני רואה בסביבתי, איך אני אהיה מהנדס במיקרוסופט או אינטל?' בני הנוער לא מאמינים בעצמם ואנחנו עובדים על כך חזק מאוד בסיוע מנטורים, סדנאות ופעילויות העצמה שונות", אמר.

לדבריו, "בין השאר יש לנו פרויקט שגרירי אינטרנט בטוח במסגרתו אנחנו לוקחים תלמידי כיתה י' למיקרוסופט ושם הם חשים את אבק הפסגות של ההיי-טק. אוכלים, מסתובבים ולומדים שם על סכנות האינטרנט. לאחר מכן התלמידים מעבירים את מה שלמדו לתלמידים אחרים בכיתות ז'. הם לומדים מזה הרבה וזה מאוד מעצים אותם. אנחנו מלמדים אותם לחלום. בנוסף, אנחנו חושפים אותם להשכלה גבוהה באוניברסיטאות בשיתופי פעולה שונים. חושפים אותם להרצאות ונעזרים גם בעמותות אחרות המתמקדות בטכנולוגיה ומסייעות לנו לחשוף את בני הנוער לפעילות של חברות כמו רפאל, אינטל וגוגל", מספר חיות.

"אם השכן שלך מהשיכונים עובד היום באינטל, גם אתה יכול"

חיות סיכם באומרו כי "היום יותר קל לנו כי יש לנו בוגרים שכבר משמשים כמהנדסים. כך אנחנו יכולים לומר להם תראו, אם השכן שלך מהשיכונים עובד היום באינטל, הנה, גם אתה יכול".

בין בוגרי העמותה נמנה גם זאבי מיקהל. מיקהל הוא בוגר המחזור הרביעי של עתידים. הוא סיים לימודי הנדסת תעשייה וניהול עם התמחות בניהול ידע בטכניון בהצטיינות יתרה. את שירותו הצבאי העביר כקצין במדור חקר ביצועים באט"ל.

בשנת 2011 הקים מיקהל את סנקסס, חברה לניהול ידע לארגונים גדולים המבוסס על ניתוח מידע ועיבוד שפה טבעית. ביוני 2014 נרכשה החברה על ידי התאגיד האמריקני גרטנר, חברת המחקר הטכנולוגי הגדולה בעולם, בסכום שהוערך בעשרות מילוני דולרים.

לאחר הרכישה מונה בה זאבי לסגן נשיא בכיר בתפקיד ראש מחלקת החדשנות וה-AI. כיום זאבי הינו משקיע אנגל בחברות היי-טק שונות, יושב בדירקטוריונים של חברות שונות וממש כסגן נשיא בארגון Company A ארגון ללא מטרת רווח שמטרתה חינוך ליזמות בקרב בני נוער.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים