בורסה משנית – זה טוב להיי-טקיסטים?

הקמת בורסה משנית היא רעיון ותיק, ששב ועלה באחרונה, במטרה לאפשר לסטארט-אפים תחליף לאקזיטים ● אבל בימים של שוק הון גמיש יותר מבעבר, האם בורסה שכזו תשיג את יעדה? פרופ' דן גלאי, מרצה לכלכלה באוניברסיטה העברית ויו"ר קרן סיגמה, מסביר

פרופ' דן גלאי, מרצה בכיר בתחום המימון באוניברסיטה העברית ויו"ר בית ההשקעות סיגמה. צילום: יח"צ

באחרונה שוב מועלית האפשרות להקמת בורסה משנית בישראל, דוגמת ה-AIM של לונדון. המטרה היא לאפשר לחברות קטנות יחסית אלטרנטיבה קוסמת לגיוס כסף, כדי שיישארו בארץ ולא יעשו אקזיט, ולכן היא גם צפויה להיות יותר זולה וגמישה מהבורסה באחוזת בית. הכוונה היא לתת לחברות אלה הזדמנות לצמוח ולגדול ולא להימכר לחברות זרות בשלבים מוקדמים של התפתחותן. אך האם זה ריאלי?

לדברי פרופ' דן גלאי, מרצה בכיר בתחום המימון באוניברסיטה העברית ויו"ר בית ההשקעות סיגמה, שמנהל הון בסך כולל של כ-2.5 מיליארד שקלים, "כדי לאפשר לחברות היי-טק לגייס כסף לא צריך בורסה משנית".

התשובה שלך מפתיעה, שכן בעבר הגשתם למשרד האוצר הצעה להקים בורסה משנית. מה השתנה מאז ועד היום?
"את ההצעה הגשנו לפני כ-20 שנים ומאז הדברים השתנו. אני מסכים שייתכן שיש צורך באלטרנטיבה לאקזיטים, כדי לבלום או לפחות למתן את התהליך שבו חברות היי-טק מוקמות ונמכרות במהירות, אלא שמאז שהגשנו את ההצעה, שוק ההון העולמי עבר שינויים מהפכניים. כיום, בניגוד לאז, שוק ההון חשוף מאוד ליזמים, יש מימון המונים, קיימים אנג'לים ושוק המניות הראשי של תל אביב הרבה יותר גמיש משהיה, עקב התחרות בין הבורסות בעולם, שנגרמת כתוצאה מהגלובליזציה".

אתה אומר שאין צורך בבורסה משנית כי יש מקורות הון אלטרנטיביים, אך בישראל יש הרבה כסף פנוי – המוסדיים מחזיקים מיליארדי דולרים ומשקיעים אותם בחו"ל. האם בורסה משנית לא תסייע להעביר אותו לחברות ישראליות?
"אני בספק אם בורסה כזו תוכל להגיע לנזילות הנחוצה. שיטות המימון האלטרנטיבות מצליחות להתחרות בבורסות הקיימות בהצלחה ובכל העולם, הן מפסידות נתחי שוק. זה קורה אפילו בניו-יורק ובלונדון. הבורסות מתייעלות בכל העולם ומבצעות קונסולידציה".

האם המשק הישראלי רעב בכלל לכספי השקעות?
"בישראל אין מחסור בכסף, אבל אני יכול לספר לך סוד: המוסדיים מחפשים השקעות שיניבו תשואה גבוהה במינימום סיכון, עם פיזור סיכונים. בחו"ל הם יכולים לעשות זאת ולכן הם משקיעים שם. במידה שהם ימצאו את מבוקשם בישראל, הם ישקיעו כאן את כספם".

האם אתם עצמכם מושקעים בחו"ל?
"כן, בהחלט. אנחנו לא שונים ממשקיעים מוסדיים אחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים