"ניתוח נתוני התחזוקה יביא לצמצום 40% מהעלות שלה"

""הוא יביא גם לחיסכון בשיעור של עד 50% בזמן הנפילות של המערכות או המוצרים", אמר ד''ר אלי מירון, מרצה לניהול ידע באוניברסיטת בן גוריון

ד''ר אלי מירון, מרצה לניהול ידע באוניברסיטת בן גוריון צילום: ניב קנטור

"ישנם סוגים שונים של תחזוקה. התחום המכונה תחזוקה חזויה, אשר מנתח נתוני תפעול שונים לטובת ביצוע תחזוקה בזמן הנכון ומניעת כשלים בלתי צפויים, עשוי להביא להפחתת העלויות של התחזוקה בשיעור של עד 40%", אמר ד"ר אלי מירון, מרצה לניהול ידע מהמחלקה להנדסה, תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון.

ד"ר מירון היה דובר המפתח בכנס Data Science. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשי מקצוע מהתחום. את הכנס הנחה מוטי סדובסקי, יועץ IT בכיר.

"שלושה סוגים של תחזוקה"

הרצאתו של מירון נשאה את הכותרת "המסע מתחזוקת שבר  לתחזוקה חזויה". לדבריו, "ישנם שלושה סוגים של תחזוקה. הראשונה, תחזוקה בסיסית, היא תחזוקת שבר. כאשר משהו נשבר,  או אז מתקנים אותו. התחזוקה השנייה היא תחזוקה מונעת. תפקידה למנוע את השבר. התחזוקה השלישית היא תחזוקה חזויה, בה צופים, או מנסים לצפות מראש, מתי משהו יקרה".

על פי מירון, "הסיבה לבחור בתחזוקת שבר היא שיש לנו ציוד טוב ואנו מאמינים שהוא לא יתקלקל. סיבה נוספת, היא שדיאגנוסטיקה עולה כסף. כך, המקרר שבבית שלנו עובד עד שהוא יתקלקל". הוא ציין כי בין שלושת סוגי התחזוקה, בעולם הבינוי, 55% ממנה הוא תחזוקת שבר.

בהתייחסו לתחזוקה מונעת אמר כי "היא נעשית לדוגמה במכונית ומבוצעת על בסיס מדדי זמן או קילומטראז'. היא מתבססת על נתונים וסטטיסטיקות של יצרן המכונית, תוך נטילת מרווחי ביטחון".

"תחזוקה מונעת איננה כלכלית. מחקר של יבמ (IBM) העלה כי בסוג תחזוקה זה, 30% מהעבודה שבוצעה כלל לא הייתה דרושה וכי 40% מהפעילות שבוצעה לא שיפרה את המצב הקיים", הוסיף.

"תחזוקה חזויה מבוססת על המצב הרגעי של המחשוב שיש לנו. כך, למשל בעולם ה-CPS (ר"ת Cyber Physical System) המחשוב מחובר למערכות. תחום נוסף הוא האינטרנט התעשייתי של הדברים, IIoT, שם החיישנים מופעלים כל הזמן", אמר.

עוד הוא ציין כי "מה שעוד מאפיין את התחזוקה החזויה הוא שהמידע והנתונים יושבים על גבי הענן ועליהם אנו מבצעים אנליזה חכמה כלשהי".

"איסוף של נתונים היסטוריים לצד איסוף נתונים בזמן אמת"

מירון ציטט את ההשפעות העסקיות של התחום עם מחקר של חברת מקינזי (McKinsey), לפיו ניתן להקטין את הוצאות התחזוקה בשיעור של עד 40% אם יבוצע ניתוח של הנתונים במתכונת תחזוקה חזויה, כמו גם לחסוך בשיעור של עד 50% את זמן הנפילות של המערכות או המוצרים.

לדבריו, "המשמעות של תחזוקה חזויה היא איסוף של נתונים היסטוריים לצד איסוף נתונים בזמן אמת, יחד עם איסוף מידע ממכשירים דומים. לאחר מכן, מנסים לבנות דפוסים, תבניות, ואז מחפשים נתונים החורגים מהשגרה. מדובר במערכת הלומדת בעצמה, אשר מבוססת על מודלים ועל ניסיון העבר. בדרך זו ניתן לקבל סימנים מעידים על כשלים עתידיים. זה מסייע לנו לקבל אינדיקציות שונות המאפשרות התראה מוקדמת", אמר.

כך, לדבריו, "בג'נרל אלקטריק (GE) נאספים פריטי מידע מחיישנים המוצבים על 1,500 טורבינות, פרי ייצור של החברה. ניתוח הנתונים הללו מסייע בתפעול משופר של הטורבינות בשל זיהוי חריגים".

מירון סיים באומרו כי "בעולם הטורבינות המונעות על גז, המנועים עובדים על קצה גבול היכולת שלהם. אם ניתן לשפר ולו רק ב-1% את היעילות שלהן – ניתן להניב חיסכון של מאות מיליוני שלים בשנה".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי מירון

    תמצית תוכל למצוא במצגת ב slideshare - https://www.slideshare.net/cloudera/iotenabled-predictive-maintenance/10 הנתונים נלקחו מדוח של McKinsey/ שם הדוח The age of Analkytics, עמוד 100

  2. ניר להב

    דר אלי מירון קולע בדיוק לנקודה. אך אוסיף ואומר על דבריו מספר אנקדוטות למחשבה. הראשונה, תחזוקה שבר תמיד תתפוס אותך בזמן לא מתאים, קחו למשל קו ייצור לחם במאפייה כאשר מנוע המסובב את מסוע הלחם שובק חיים בדיוק באמצע ייצור הזמנת לחמים גדולה. כשל כזה עוצר את כל קו הייצור ואת תזמון האפייה מה שמביא לזריקת הבצק לפח. השנייה היא לגבי תחזוקה מונעת, קחו למשל מפעל המתנהל לפי MTBF ובשל כך מחליף מנוע של קו ייצור בדיוק אחרי שנה (על פי הוראות היצרן), בעוד שבפועל אותו המנוע יכול היה לפעול עוד 3 חודשים באופן תקין. כך או כך, שיטות אלה הן לא יעילות בדיוק כפי שקובע דר' מירון. לשאלתו של אליהו, שהגיב ראשון, אנחנו בקומפיוטרגרד טכנולוגיות משווקים כבר למעלה משנה פלטפורמת IoT חכמה של חברת BluVision חלק מ-HID Global אשר נותנת פתרון קל, יעיל וזול יחסית לעולם התחזוקה החזוייה, המערכת שלנו מבוססת על עולם ה-BLE Beacon Sensors אשר מנטרים באופן מוצלח ביותר ציוד סובב בעולמות הייצור והתעשייה ומאפשרים נראות מלאה של מצב הציוד בכל רגע נותן.

  3. Eliyahu Yeret

    נשמע מעניין ביותר, מתכון לחסכון עצום בעלויות ובהפניית משאבי הארגון לצמיחה, התקדמות, חדשנות מצויינות וקיימות, תמהני היכן יש בעולם מערכת כזו עובדת שניתן להראות שכבר חסכה כ"כ הרבה % בעלויות התחזוקה, מעניין כיצד הגיעו לתחשיב של 40% חסכון? אשמח לקבל לינקים לפרסומים אקדמיים/מחקריים שתומכים באמירה זו,

אירועים קרובים