פרופ' דן גלאי: "ארגונים כיום נדרשים לשקלל בין הרצון לרווח לבין הנכונות שלהם לספוג סיכונים"

"למערכי המיחשוב הארגוניים יש יכולת לספק כלים ומכשירים סטטיסטיים, המסייעים לניהול סיכונים טוב יותר", אומר פרופ' גלאי, מומחה לניהול סיכונים, בראיון לאנשים ומחשבים ● זאת, אמר, "לצד כלים המסייעים לבקרה שבוצעו כל הפעולות הנדרשות, 'צ'ק ליסט'. בנוסף, גם כלי בינה עסקית וניתוח, הבוחנים את העבר ועל בסיסו חוזים את העתיד, מסייעים לניהול סיכונים יעיל יותר"

"כדי שהסיכונים ייבחנו באופן ראוי, צריך שתהיה תמורה נכונה בגין הסיכונים. כל ארגון חייב לקחת סיכונים מסויימים, זה אינהרנטי לפעילותו העסקית של כל ארגון. ככל שהרצון של הארגון לרווח גדול יותר, כך גדלה כמות הסיכונים אותם הוא נוטל. לכן, ארגונים נדרשים לבצע איזון ושקלול בין הרצון לרווח לבין הצורך והנכונות שלהם לספוג את המשמעויות הכרוכות בנטילת סיכונים", כך אומר לאנשים ומחשבים פרופסור דן גלאי, דיקן בית הספר למנהל עסקים, האוניברסיטה העברית בירושלים ויו"ר בית ההשקעות סיגמא.

פרופסור גלאי הוא כלכלן המתמחה במימון, הנדסה פיננסית, נגזרים וניהול סיכונים. גלאי כתב כמה ספרים בתחום ניהול סיכונים, שתורגמו לשפות רבות ומשמשים כספרי בסיס ללימודי התחום. הוא אחראי לפיתוח מכשירים פיננסיים, וזכה בפרס פומרנץ מטעם בורסת הנגזרות של שיקגו.

מהם סיכונים לשיטתך?
"כאשר מניה יורדת, או אגרת חוב נופלת, הרי שאלה סיכונים במישור הפיננסי. לצד אלו, יש סיכונים אחרים, המכונים סיכונים תפעוליים. כך, לדוגמה, כשל של מחשבים, באג בתוכנה, פעולות גניבה או חבלה של עובדים, ולחילופין – נזקים הנגרמים בשל טעויות אנוש".

"לכל עסק מכל סוג שהוא יש חשיפה לסיכונים. השאלה היא איך למזער אותן בעלות סבירה. כל ארגון נדרש לחיות בידיעה שעלולים להיות סיכונים שונים – תפעוליים או פיננסיים. המטרה היא לחמסזער את נזקם של הסיכונים הללו, אם יתממשו, באמצעות השקעות נוספות, בקרות נוספות או חינוך של הארגון. כך, חינוך תרבותי-ארגוני לאורך זמן מביא לתוצאות טובות. הגברת העירנות וחינוך העובדים לכך מביאה למצב של התרעות מבעוד מועד".

כיצד ה-IT מסייע לצמצום הסיכונים ולניהול טוב יותר שלהם?
"למערכי המיחשוב הארגוניים יש יכולת לספק כלים ומכשירים סטטיסטיים, המסייעים לניהול סיכונים טוב יותר. זאת ליד כלים המסייעים לבקרה שבוצעו כל הפעולות הנדרשות, 'צ'ק ליסט'. בנוסף, גם כלי בינה עסקית וניתוח, הבוחנים את העבר ועל בסיסו חוזים את העתיד, מסייעים לניהול סיכונים יעיל יותר. המטרה של כל ארגון היא לבחור מתוך כלל הכלים המצויים בשוק, את אלה שיסייעו לו באופן מיטבי לניהול הסיכונים שלו".

מה מצב הטמעת הרגולציות בארץ ובעולם?
"כל התחום מצוי בהתקדמות והתפתחות, מזה יותר מ-15 שנים. אנו כפר גלובלי ההולך ונעשה קטן יותר. הרגולציה חובקת עולם, החשבונאות הולכת ונהיית גלובלית יותר. אנו רואים זאת ברגולציה בכללן, ובאלו שבעולמות הבנקאות והביטוח בפרט. יש התלכדות, כולם הולכים לרגולציה גלובלית, אשר חלקה מהווה פיקוח על הסיכונים. ישראל היא חלק מאותו כפר גלובלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים