לקראת פתיחת המשחקים: מונדיאל של טכנולוגיות

כדור מבוסס אינטרנט של הדברים, המרת מטבעות וירטואליים לרובלים, צפייה ב-4K ועוד טכנולוגיות שקשורות לטורניר המרכזי של המשחק הכי פופולרי בעולם, שנפתח היום (ה') ● סקירה

איזו טכנולוגיה "לוקחת את הגביע?" צילום: BigStock

הציפייה בת כמעט ארבע השנים נגמרת היום (ה'), עם פתיחתם אחר הצהרים במוסקבה של משחקי גמר גביע העולם ה-21, במשחק בין המארחת, רוסיה, לערב הסעודית. כמו בכל מונדיאל, מלבד המיליארדים שיצפו במשחקים, בין אם באצטדיונים ובין אם באינטרנט או בטלוויזיה, יש את הטכנולוגיה. לכן, בחרנו להביא בפניכם סקירה קצרה של הטכנולוגיות המעניינות ביותר שישתמשו בהן בטורניר.

הכדורגל הוא משחק פשוט, אולם עומדת מאחוריו חדשנות רבה. בין אם אלה טכנולוגיות לעזרת השופטים, מסכי ענק שבהם צופה הקהל או כל מיני גאדג'טים שקשורים במונדיאל, הקדמה ניכרת גם בספורט הוותיק והכי פופולרי בעולם. אחד הדברים הבולטים שבהם באה לידי ביטוי הטכנולוגיה במשחק הכדורגל הוא הכדור, שהרי אין כדורגל בלי כדור.

כדור "מחובר"

הטלסטאר 18 של אדידס (Adidas) הוא גרסה חדשה לכדור הטלסטאר ממשחקי המונדיאל ב-1970 – היחיד שישראל השתתפה בו, ומהווה הכדור הרשמי של הטורניר הנוכחי. הוא גם הנציג הראשון בטורניר גדול שאפשר להגיד עליו שהוא "מחובר". בתוך כל כדור ישנו שבב NFC, שאמנם לא מודד נתונים סטטיסטיים שקשורים בכדור, כמו מהירות או חוזק בעיטה, אבל הוא מעניק לכל מי שרכש אותו אפשרות לתקשר אתו באמצעות סמארטפון ולגשת לתכנים הקשורים לגביע העולם. באדידס מספרים שהם ניסו להוסיף לכדור, שהושק בנובמבר האחרון, מצלמות, אבל הוא נע כל כך מהר עד כדי שהווידיאו שהוא סיפק גרם לכאבי ראש ובחילות לנסיינים. אגב, איך שהמשחקים ייגמרו באמצע החודש הבא יתחילו באדידס לעבוד על הכדור למונדיאל הבא, שיתקיים בקטאר. מדובר באתגר לא פשוט ומעניין, שכן קטאר היא מדינה מדברית ומשחקי גמר גביע העולם בדורגל מתקיימים בקיץ.

גביע העולך והטלסטאר 18 של אדידס על רקע הכיכר האדומה במוסקבה. צילום: BigStock

גביע העולך והטלסטאר 18 של אדידס על רקע הכיכר האדומה במוסקבה. צילום: BigStock

חוץ מהכדור, אחד האספקטים הכי חשובים הוא איכות הצפייה. הבשורות הטובות לקהל בארץ הן שכאן, תאגיד השידור הישראלי, ישדר את המשחקים (והוא משדר את רובם) ב-4K, בטלוויזיות שהטכנולוגיה הזו מוטמעת בהן ודרך אתר המונדיאל שהשיק. אבל חוץ מ-4K, שווה להסתכל מה קורה בעולם: אחד הדברים המעניינים קורים בצרפת. TF1, הערוץ שישדר חלק ממשחקי המונדיאל במדינה, השיק אפליקציה שבה יהיה אפשר לצפות במשחקים במציאות מדומה. האפליקציה ניתן להורדה לאנדרואיד (Android), ל-iOS ול-Samsung Gear, והצופים בה יוכלו ליהנות מחוויה אימרסיבית של 360 מעלות. קשה לי לדמיין איך בדיוק זה יהיה, אבל אפשר לקוות שמתישהו בעתיד אפשר יהיה לנסות את זה גם בארץ.

קריפטו-רגל

אחת הטכנולוגיות המדוברות ששטפו את העולם בשנים האחרונות היא הקריפטו, ולבני המזל שנוסעים לרוסיה בחודש הקרוב תינתן האופציה לשלם באמצעות מטבעות וירטואליים. חברות תעופה וסוכנויות כמו צ'יפ איר (Cheap air) ו-Destinia יאפשרו להשתמש בשירות Wirex כדי להחליף ביטקוין לרובלים ובקלינינגרד, אחת הערים המארחות, יש אף רשת מלונות שמאפשרת תשלום בביטקוין, את'ריום ולייטקוין.

אבל טכנולוגיית הקריפטו לא עוצרת רק בתשלומים: קריפטוקאפ (Cryptocup) הוא משחק ניחושי תוצאות של משחקי גביע העולם, שכולל פלטפורמת הימורים עם טריק קטן ומעניין: השחקנים יכולים לייצר לעצמם מעין מטבע (טוקן) משלהם, שמכיל את התוצאות שלהם וניתן למכירה בשוק המשני של הפלטפורמה. כך, למשל, אם למישהו יש ניחושים שנראה שהם טובים – הערך של המטבע יעלה והוא יוכל למכור אותו למשתמש אחר. המטבעות האלה אינם קריפטו, אבל הם פועלים על הבלוקצ'יין של את'ריום, והערך שלהם עולה ויורד בהתאם לביקושים.

יש, כמובן, עוד חידושים טכנולוגיים שיכולים לעניין אתכם, קהל הקוראים שלנו: כך, למשל, גוגל (Google) יצאה בסדרה של תוספים למנוע החיפוש שלה, שמיועדים לצופי המונדיאל, ו-Fox Sports תשתף פעולה עם יבמ (IBM) ותשתמש ביכולות מחשב העל ווטסון (Watson) עבור אוטומציה של עריכת תקצירים, כשאת התוצאה, מודגמת על הטורנירים שכבר התקיימו, ניתן לראות ב-"מכונת הלהיטים".

ניתן להזכיר כאן גם פיתוח ישראלי, של רבי אינטראקטיב והטוטו, שכתבנו עליו אתמול. הפיתוח מאפשר לצופי המונדיאל ברחבי העולם לצבוע את פניהם בדגלי הנבחרות המועדפות עליהן בעזרת מציאות רבודה, וכן לשתף את ההדמיות ברשתות החברתיות.

ועכשיו, אחרי שקיבלתם טעימה מהצד הטכנולוגי, אפשר לחזור להתרכז בחלק החשוב של המונדיאל – הכדורגל. נתראה ב-15 ביולי, אחרי משחק הגמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים