"הטרנספורמציה הדיגיטלית היא מסע לטווח ארוך"

"הטכנולוגיה הדיגיטלית היא מנוף לביצוע השינוי הארגוני שמטרתו ליצור תהליכי עבודה וביזנס חדש; הדגש הוא על יצירת שינוי בכל רובד, ומדובר במסע לאורך זמן ולא בפרויקט חד פעמי", אמר רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ב-Be Digital

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

"כולם מדברים על המהפכה הרביעית שבליבה מערכות בינה מלאכותית", אמר רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ב-Be Digital. "הטכנולוגיה הדיגיטלית היא מנוף לביצוע השינוי הארגוני שמטרתו ליצור תהליכי עבודה וביזנס חדש. הדגש הוא על יצירת שינוי בכל רובד, ומדובר במסע לאורך זמן ולא בפרויקט חד פעמי".

הייפרמן דיבר במסגרת מיט-אפ משותף ללשכה לטכנולוגית המידע ולמכללה האקדמית תל אביב-יפו, שהתקיים באחרונה בקמפוס המכללה ביפו. המפגש עסק בטרנספורמציה הדיגיטלית כמנוף להצלחה עסקית.

לדבריו, "חברת הייעוץ מקינזי (McKinsey) מחלקת את מרכיבי השינוי לכמה רבדים מרכזיים: אסטרטגיה ארגונית, תרבות ארגונית, מבנה ארגוני, יכולות ביצוע כולל ניסוי ושינוי, מיקוד בלקוח ועוד. IDC יצרה מודל מדרגות ומדברת על שלבים מהתחלה ועד בחינת המצב החדש. מ-MIT וCap Jemini יצא מודל שמרכזו מעורבות ומוכנות מההנהלה ועד היכולת הטכנולוגית להטמיע מערכות. יש מודלים המשלבים את כל המרכיבים הללו ויוצרים מדדים מורכבים לבחינת המוכנות הארגונית."

הייפמן הוסיף כי "אפשר היום לבנות שירות שבו עונים על צ'ק ליסט ובסיומו בודקים את המוכנות הארגונית לטרנספורמציה הדיגיטלית. הדבר נעשה ברשויות המקומיות שם בודקים את האסטרטגיה הארגונית, ההנהלה, הארגון, העיר החכמה, השירותים לאזרח ועוד."

כיצד מייצרים ביזנס חדש?

מני צרפתי, טכנולוג ראשי ברד-האט (RedHat) ישראל, יוון וקפריסין, דיבר על כך ש-"התכנון מת". "המהפכה איננה בטכנולוגיה אלא בנו, והטכנולוגיה היא כלי לביצוע השינוי. כיום, השינוי המהפכני הוא המנוע ל-'שיבוש'". לדבריו, "השאלה היא כיצד מייצרים ביזנס חדש. התוכנה היא הכלי שיאפשר לנצח – יאפשר לפתח משהו חדש ואחר שאין למתחרים וצריך לעשות זאת כאן ועכשיו. התשתיות לא מעניינות. הטכנולוגיה היא המאפשרת את השינוי". כמו כן, אמר צרפתי כי לא צריך לפחד מכישלון, כי הכישלון הוא חלק מהשינוי.

"צריך לייצר שירותים חדשים והכול יהיה מבוסס תוכנה שתגיע בבלוקים או קונטיינרים. התהליכים של היום לא מתאימים לשינוי מהיר, וגם כאן צריך שינוי", הוסיף.

לדבריו, "השינויים הנדרשים הם שהתשתיות מגיעות מהענן כשירות, הייצור מבוסס על בלוקים ושילובם המהיר מפרידים בין השכבות השונות. הכול נארז בקונטינריים עם כל המרכיבים שמאפשרים הפעלתם ושילובם למערכת שירות שלמה".

"שינוי ארגוני צריך לעבור דרך תרבות"

"הקבוע היחיד הוא השינוי", אמר איתן מאירי, מומחה בפסיכולוגיה ארגונית ומנכ"ל ניהול אפקטיבי. "השינוי מתרחש בקצב אקפוננציאלי. שינוי ארגוני צריך לעבור דרך תרבות. הדרך לשפר את התרבות הארגונית היא לייצר סביבת עבודה מכובדת, שאינה נותנת מקום להתעמרות בעובדים ופגיעה בהם. אחד מכל ארבעה עובדים בעולם נפגעים מהתעמרות ארגונית. עובד שעובר התעמרות נכנס ללחץ וחשוף לנזק. כך נעודד אותם ליצור שינוי – בלי פחד".

בהמשך דיבר מאירי על שמונת השלבים לייצור שינוי על פי פרופ' ג'ון קוטר: יצירת תחושת דחיפות (מול אנשים שתמיד יגידו "לא"); הקמת קואליציה רחבה ליצור תמיכה במקום התנגדות; יצירת רוח גבית לשינוי; פיתוח החזון והפצתו; האצלת סמכויות לעובדים; השגת הישגים לטווח הקצר; גיבוש ההישגים; ומיסוד הגישות הדשות בעולם הארגוני.

"כדי לבצע שינוי, גם תודעתי, צריך לבצע הכנות כולל מיפוי הארגון מי בעד ומי נגד. שינוי עושים בהסכמה ובחיבוק ולא נגד כדי לא ליצור התנגדויות. צריך לבחור היכן להילחם והיכן להתפשר. זה תהליך סיזיפי", סיכם מאירי, תוך שהוא מתכתב עם דבריו של הייפרמן.

"המוצר כיום אינו מספיק"

קרן שקד, מנכ"לית B-Pro ומומחית לחוויית לקוח אומרת כי לכלכלה החדשה יש ארבעה מאפיינים: היא גלובלית, מעדיפה ישויות אבסטרקטיות כמו רעיונות, מידע, יחסים, היא מבוססת על "קישוריות" כלומר יצירת קהילה, והיא כלכלה דינמית המשתנה ומגיבה במהירות.

לדבריה, "התקשורת והתוכנה הם המאפשרות את השינוי. מסקרים עולה כי חלק ניכר מהמנהלים חושבים שב – 12 החודשים הקרובים הארגון שלהם יחווה שינוי מהותי משבש, שהחברות המסורתיות יוחלפו באחרות. המוצר כיום אינו מספיק. צריך לתת ערך מעבר למוצר. החברות מייצרות מוצרים עם הלקוח ומותאם ללקוח. יחד. החברות מדברות על רגש – רוצות שהלקוח יאהב אותן. הרבה יותר מנאמנות לקוח רגילה".

שקד הוסיפה כי "נוצר עולם של שלוש יכולות: חווית לקוח, מידע ואנליטיקה, טכנולוגיה דיגיטלית והכול מלווה ביכולות ניהוליות. כיום חושבים מה אנו עושים כדי להשפיע על העובדים, הלקוחות והסביבה. יצירת ערך. אנו רוצים כיום לעשות עסקים עם ארגונים שאנו מזדהים עם הערכים שלהם ולא רק אוהבים את המוצר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים