"ישראל מעוניינת שהחמאס יתפתח צבאית ולא יישאר לואו-טק"

"ככל שכלי הנשק יותר טיפש, ככה איננו יודעים להתמודד מולו; אנחנו מעוניינים שהמלחמות תהיינה טכנולוגיות, כי שם יש לנו יתרון", אמר ח''כ חיים ילין, שמטפל בנושא אסדרת הרחפנים

ח"כ חיים ילין, יו''ר ועדת המשנה לבחינה ולאסדרה של פעילות רחפנים וכטב''מים. צילום: שי פיירשטיין

"בתחילת העשור, בהיותי ראש המועצה האזורית אשכול, קרא לי האוגדונר ואמר: 'יש להם בעזה רחפנים. הם צופים בנו אבל אנחנו לא מודאגים – כי יש לנו יכולת טכנולוגית להתמודד מולם'. הבעיה היא להתמודד מול אבנים ועפיפונים. משרד הביטחון, עם תקציב שנתי של 73 מיליארד שקלים, לא מסוגל להתמודד מול עפיפון עם חוט ובקבוק מולוטוב. ככל שכלי הנשק יותר טיפש, ככה איננו יודעים להתמודד מולו. אנחנו מעוניינים שהמלחמות תהיינה טכנולוגיות, כי שם יש לנו יתרון. אנחנו מעוניינים שהחמאס יתפתח צבאית ושלא יישאר לואו-טק", כך אמר ח"כ חיים ילין (יש עתיד).

ח"כ ילין, יו"ר ועדת המשנה לבחינה ולאסדרה של פעילות רחפנים וכטב"מים (ר"ת כלי טיס בלתי מאוישים), שפועלת במסגרת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, דיבר בכנס אנשים ורחפנים 2018. הכנס, שנערך זו השנה השלישית ומופק על ידי אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג') באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהנחיית רן קליינר, בעל המיזם Drone Master – מערכת לניהול ציי רחפנים.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין.

לדברי ח"כ ילין, "הצבא המצרי סופג לא מעט אבדות מכוחות דאע"ש בסיני, כאשר האבדות הגדולות ביותר נגרמות לו בשל עבודת הרחפנים שברשות הארגון. יש לרחפנים שלהם יכולת להחדיר פצצה לתוך הפתח של הטנקים המצריים באופן מדויק ולפגוע באחוזי הצלחה גבוהים. לכן, הצבא המצרי נלחם מלחמת חורמה, שבין השאר כוללת חסימת תדרים – שפגעה בנו, אנשי עוטף עזה".

הוא ציין שבמהלך השנים, כולל בעבודתו בוועדת המשנה, "הבנתי את הסכנות הגלומות ברחפנים מחד ואת הפוטנציאל של ישראל בתחום מאידך. במקביל לוועדת המשנה בראשותי המטפלת בתחום, הממשלה קיבלה החלטה שלפיה המטה ללוחמה בטרור יתכלל את כלל הרגולציה לעולם זה – במישורים האזרחי, הצבאי, הבטיחותי וגם המשפטי. שחקן מרכזי בעולם הרחפנים הוא רשות התעופה האזרחית. על הממשלה לתקצב את הרשות כדי שיהיו מספיק פקחים".

"תחומים נוספים הכרוכים ברחפנים", אמר ח"כ ילין, "הם הדרכה וחינוך ככלים לטווח ארוך. עוד נושא הוא צנעת הפרט. לא יכול להיות שאם סלבריטי מתחתן, השמיים מעל מקום החתונה שלו נסגרים, כאילו היה מדובר באירוע ביטחוני. יש להסדיר את תחום רחפני הפפראצי. צריך גם לטפל בהיבטי הבטיחות והביטחון – למשל, מה לעשות עם רחפנים שנושאים כלי נשק".

"יש בישראל 20 אלף רבי להב. איננו מתמקדים בקטנים, ששוקלים 200-300 גרם – אלא בגדולים יותר", הוסיף ח"כ ילין, "אנחנו מבחינים שהרחפנים נכנסים לשדות פעילות רבים – מפיקוח על בנייה ועד לאירועי חירום והצלה, דוגמת האסון בערבה".

עוד הוא דיבר על הפוטנציאל התקשורתי של הרחפנים. ח"כ ילין אמר כי הם "יכולים לסייע לכיסוי סלולרי של שטחים נרחבים, בהיותם תחנות ממסר. זה כבר נעשה בקנדה. במשך שישה שבועות היינו, באזור עוטף עזה, בלי קליטת סלולר, בשל מלחמתו של צבא מצרים בדאע"ש. אחת התשובות לבעיית הרחפנים היא חסימת תדרים. אתמול חסם צה"ל את רצועת עזה – ולנו הייתה קליטה. פה נכנס עוד שחקן: משרד התקשורת, ויש לקבוע אילו תדרים לשחרר ומה לא. צה"ל ומשרד הביטחון יודעים לעשות זאת מצוין".

"הרחפנים – תחום הגנתי-התקפי"

"עוד תחום", ציין ח"כ ילין, "הוא התחום ההגנתי-התקפי. אנחנו נמצאים בתחילת הדרך של רבי הלהב. כיום הם מאוד איטיים, יש להם בעיה של משך השהות באוויר, ניתן להוריד אותם עם אבן ואין להם מיגון כי זה מוסיף משקל".

"עדיין, יש מקום להיכנס בישראל לייצור רבי להב, לטובת השוק המקומי והעולמי", אמר. "כיום הסינים מובילים את התעשייה הזו. יש להבחין בין לקוחות נורמטיביים ובין פושעים או מחבלים, שמן הסתם לא יסדירו את רישום הרחפנים שלהם. המיפוי הזה נדרש כדי לפתח את התחום. כמו שהאקרים מתגייסים ל-8200, צריך שמסלול דומה יקרה בעולם הרחפנים".

ח"כ ילין סיכם באמרו כי "ישראל היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם, ואנחנו חייבים להסדיר ולצמצם את הרגולציה מחד ולתת יד חופשית לעסקים להתפתח. יש לתת למוח ישראלי להכניס חוכמה לרב להב ולהפוך אותו ליותר חכם – כדי שהיא תוביל את התחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים