האם הטכנולוגיה תסייע לממשלה לפתור את בעיית הפקקים?

בכירים בענף התחבורה בישראל התכנסו על מנת לדון בהתפתחויות הטכנולוגיות בתחום ובהשפעות שלהן על הגורמים השלטוניים והרגולטוריים

האם הטכנולוגיה תיתן את הפתרון לבעיית הפקקים? צילום אילוסטרציה: BigStock

"הנזק שנגרם למשק מהגודש בכבישים עומד כיום על כ-40 מיליארד שקלים בשנה, עקב משך הזמן שאנשים מבזבזים בנסיעות, או יותר נכון בעמידה בפקקים. הדבר גורם בנוסף לזיהום אוויר, לפגיעה בפריון העבודה ולהצטמצמות בשעות הפנאי, כך שזה מעיב על הצמיחה הפוטנציאלית בצריכה הפרטית", כך אמר צח ברקי, סמנכ"ל בכיר באגף כלכלה, מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט.

ברקי דיבר בכנס של פורום מנכ"לי ענף הרכב והתחבורה בישראל, שנערך הבוקר (ב') במשרדי החברה בגבעתיים. המשתתפים דנו בנושאים הבוערים הקשורים בתחבורה בישראל, רגולציה, עתיד התחבורה השיתופית ועוד. לדברי ברקי, "כל הסימנים מראים שכמות כלי הרכב על הכבישים לא הולכת לרדת בשנים הקרובות. כבר כיום נחשבת ישראל לאחת המדינות הצפופות ביותר בכבישים ביחס לאוכלוסיה".

"אחת משאלות המפתח בכלכלה העולמית היא האם, כרגיל, הטכנולוגיה תבוא לעזרתנו במקום שבו הממשלות לא מצליחות?" שאל. "אובר (Uber), למשל, היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר בעולם ועוזרת בפתרון בעיות של תחבורה ציבורית במקומות שונים. זאת חברה בלי נכסים מוחשיים, בלי צורך בהשקעות הון בתשתית. ועדיין לא הזכרנו את כלי הרכב האוטונומיים".

דובר נוסף באירוע היה אסף וסרצוג, הממונה על התקציבים במשרד האוצר. הוא אמר כי "האתגר שלנו מתמקד בתשתיות ובהשקעה בפרויקטים להסעת המונים. אין ויסות וניהול תנועה. צריך לעדכן את התחבורה הציבורית ולהתאימה לכמה שיותר אנשים".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והממונה על תחום התחבורה בעיר, מתחה ביקורת על התנהלות הממשלה בכל מה שקשור לטיפול בבעיות הגודש בכבישים. "אנחנו חיים בבלוף שמעודד את השימוש ברכב. הפתרון לגודש הוא ביצירת פתרונות תחבורה ציבורית יעילים 24/7. אם זה יקרה, נוכל לדבר על אגרות גודש – נושא שמועלה מדי פעם", אמרה. היא ציינה ש-"אין פתרון כולל לבעיית התחבורה. אין תחבורה ציבורית בשבת, ומיסוי שיטת התגמול בשכר בעייתית ולא מעודדת לפתור את הדברים. יש גם בעיה של ריכוזיות שלטונית: כל עוד שר התחבורה יחזיק את הכל בידיו ולא ייתן את הטיפול לרשויות, לא נוכל להתקדם".

האם התחבורה השיתופית מצליחה?

גיל לייזר, מנכ"ל Car2Go מקבוצת שגריר, דיבר על המיזם ואמר כי הוא הוכיח את עצמו למרות הפסימיות שהייתה מנת חלקם של רבים כשהוא יצא לדרך. "אנחנו מציעים אלטרנטיבה לרכב הפרטי. לאנשים אין את היכולת להחזיק רכב בערים הגדולות", הוסיף.

בנוגע לתחבורה השיתופית באופן כללי ציין לייזר כי "את הרכב הראשון יהיה לאנשים קשה להחליף, אבל תחבורה שיתופית נוחה בהחלט תאפשר להם לוותר על הרכבים השני והשלישי, ולהחליף אותם בפתרונות זולים יותר".

שי דהן, מנכ"ל אלדן, שותף לדעה כי הממשלה לא מעודדת הסעה שיתופית. "אני רואה מדי בוקר באיילון פקקים וכולם נוסעים לבד באוטו. כולם רוצים שלא יהיו פקקים, אבל שאחרים ימצאו אלטרנטיבות והם ימשיכו להיות לבד באוטו. כולם רוצים את הפרטיות שלהם", אמר.

עוד דיבר במפגש אבי צור, מנכ"ל קל אוטו, שציין כי "אנחנו מכניסים מערכות טכנולוגיות שמאפשרות ביצוע קארפולים, כדי לעודד את החברות שאנחנו עובדים איתן להוריד את מספר הרכבים. יש לנו אינטרס שרמת הניצול תעלה, לעשות אופטימיזציה, וזה גם חלק מאחריות חברתית שלנו – לוודא שהלקוחות שלנו נהנים מחוויה תעבורתית".

אורי להב, מנכ"ל סמל"ת, שותף גם הוא לפסימיות לגבי הצלחת הרכב השיתופי ואמר כי "זה עניין של תרבות שעדיין לא קיימת פה. יש סיכוי שהדור הצעיר יאמץ את התחבורה השיתופית, אבל זה יקרה רק בתנאי שיהיה שינוי רגולטורי".

אורן אלעזרי, מנכ"ל אלבר ציי רכב, אמר: "רכב זה מוצב צריכה בסיסי ועד שלא תהיינה תחבורה ציבורית בת קיימא ותשתיות תומכות, המצב לא ישתנה. נדרשים עוד פתרונות תחבורה שיתופית בתוך הערים ונדרש שהממשלה תעודד שימוש ברכב פרטי רק בשעות הפנאי". אולם, הוא ציין ש-"בשנים האחרונות זזים דברים וחייבים להגיד על כך מילה טובה לשר התחבורה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים