ארגוני זכויות אדם באינטרנט: "יוטיוב אוספת דטה על ילדים"

הארגונים הגישו תלונה ל-FTC וטוענים שיוטיוב מבצעת עליהם את אותו הליך שהיא מבצעת על כל מבקריה, הכולל איסוף נתוני משתמש לצורך מיקוד מודעות ● הם מסתמכים על סקר שקבע שרבים מהילדים צופים ביוטיוב באתר הכללי, ולא בזה המיועד להם

עם מי שוחחו הילדים ב-Messenger Kids? צילום אילוסטרציה: BigStock

מספר קבוצות אמריקניות שעיסוקן זכויות האזרח ברשת קוראות לוועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, להעמיד לדין את יוטיוב (YouTube) בשל הפרה, לכאורה, של תקנות הפרטיות. לטענתן, פלטפורמת הסרטונים, שנמצאת בבעלות גוגל (Google), מבצעת איסוף של מידע אישי מילדים מתחת לגיל 13 ללא הסכמת הוריהם.

"גוגל עשתה רווחים משמעותיים מהאיסוף והשימוש בנתונים אישיים של ילדים ביוטיוב", כתבו בתלונתם כמה ארגונים שעניינם זכויות האזרח ברשת, בהם המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, הקמפיין למען ילדות חופשית ממסחר ומרכז המידע על הפרטיות האלקטרונית. "האיסוף הבלתי חוקי שלה נמשך שנים רבות, והוא כולל עשרות מיליוני ילדים בארצות הברית", טענו מגישי התלונה.

החוק הפדרלי להגנה על פרטיות הילדים באינטרנט מחייב מפעילי אתרים לקבל את הסכמת ההורים לפני איסוף מידע מילדים מתחת לגיל 13 – כולל נתוני מיקום גאוגרפי, מזהי מכשירים ייחודיים, מספרי טלפון ניידים ועוד.

דובר יוטיוב אמר בתגובה כי החברה לא ראתה את התלונה, אבל ציין ש-"הגנה על ילדים ומשפחות תמיד הייתה בראש סדר העדיפויות שלנו. נקרא את התלונה ביסודיות ונבדוק אם יש דברים שאנחנו יכולים לעשות בכדי להשתפר".

האתר אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 13

יצוין כי תנאי השירות וההגבלות הכלליים של אתר YouTube.com מציינים שהאתר אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 13. גוגל מציעה לקהל הצעיר אתר וידיאו המיועד במיוחד לילדים ושמכונה YouTube Kids, שאינו מאפשר מיקוד פרסומות ומודעות על בסיס אפיוני התנהגות.

אבל הארגונים המתלוננים טוענים כי מרבית הילדים צופים בקליפים באתר הראשי של יוטיוב, ולא בזה הייעודי להם. התלונה מתייחסת לסקר של Common Sense, ששאל את ההורים אם ילדיהם מתחת לגיל 18 צופים בסרטוני וידיאו ביוטיוב, ואם כן – באיזה מהשירותים של החברה. 44% מההורים ענו שילדיהם משתמשים באתר הכללי.

"אין סיבה לחשוב שיוטיוב מטפלת במידע שאספה מהילדים באופן שונה מזה שנאסף ממשתמשים אחרים", נכתב בתלונה. הארגונים הסבירו שמאחר שיוטיוב אוספת מידע אישי מכל הצופים (למשל, כתובות IP, פרטי מכשיר ומיקום גאוגרפי), ניתן להבין שהחברה נוהגת כך גם עם הקהל הצעיר שמבלה על הפלטפורמה – כאמור, מבלי להודיע תחילה ולקבל את הסכמת ההורים, ובאופן שאינו תואם לחוק.

העותרים מבקשים מה-FTC להטיל על יוטיוב וגוגל קנסות, שלטענתם יכולים להסתכם ב-"עשרות מיליארדי דולרים".

דיווחים: יוטיוב תשיק גרסה לילדים עם השגחה אנושית

התוכן של הסרטונים המועלה ליוטיוב עובר בדרך כלל בחינה בידי מכונות שמשתמשות באלגוריתם מתוחכם ומורכב כדי לזהות האם מדובר בתוכן פוגעני או כל תוכן אחר שאסור לפרסום.

הסיבה פשוטה: קצת קשה לבדוק את כמות הסרטונים שעולה בכל יום בידי כוח עבודה אנושי, ועדיין לשמור על העלאה בקצב תקין של החומרים.

אבל בכל מה שקשור לילדים, ייתכן שהתמונה הולכת להשתנות, תרתי משמע. לפי דיווחים, ביוטיוב נמצאים בשלבי פיתוח של אפליקציה ייעודית נוספת לילדים, עם תכנים מדויקים ביותר ומסוננים היטב. החומרים שיוצגו לצפייה בעת שימוש באפליקציה ייבחנו על ידי בני אדם ולא מכונה, וזאת כדי למנוע מקרים בהם בטעות יכול חומר לא ראוי להגיע אל ילדים.

המטרה היא כמובן להבטיח להורים ולאפוטרופוסים אחרים שהילדים צופים בחומרים בטוחים. עם זאת, ההורים שירצו בכך יוכלו לבחור באפליקציה את האפשרות בכל זאת להשתמש באלגוריתם, כל אחד מסיבותיו שלו.

השתתף בהכנת הידיעה: צבי קצבורג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים