פרשת דליפת המידע מפייסבוק – ההתפתחויות האחרונות

מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה הודה שהחברה סייעה לקמפיין של טראמפ באמצעות מידע - והושעה ● הרשויות בארה"ב פתחו בחקירה נגד פייסבוק וחברי פרלמנט בבריטניה הזמינו את מארק צוקרברג, ששותק בינתיים, לעדות ● מניית הרשת החברתית ממשיכה לרדת

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

פרשת דליפת המידע מפייסבוק (Facebook) ממשיכה להכות גלים, כאשר אמש (ג') נרשמה שורה של התפתחויות: שער המנייה של הרשת החברתית בוול-סטריט המשיך לרדת, לאחר שהרשויות בארצות הברית פתחו בחקירה נגדה בעקבות הפרשה; ומנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) הושעה מתפקידו, אחרי שפורסם עוד חלק בתחקיר על החברה, שבו הוא מודה שהיא אספה מידע עבור הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. ופייסבוק? היא לא לוקחת אחריות וטוענת שהונו אותה.

תחילת הפרשה בדיווח בסוף השבוע שעבר, שלפיו דלפו פרטי חשבונות הפייסבוק של 50 מיליון משתמשים, בעיקר בארצות הברית אך גם בבריטניה, שבהם עשתה קיימברידג' אנליטיקה שימוש לכאורה עבור הקמפיין של המועמד הרפובליקני. זאת, עד כדי כך שפרשנים ומומחים לא מוציאים מכלל אפשרות שזה מה שהכריע את הכף בבחירות 2016 בארצות הברית ובמשאל העם על הברקזיט בבריטניה – שתי מערכות שהיו צמודות.

ואמנם, בחלק השלישי של התחקיר שביצע ערוץ 4 הבריטי, שפורסם אתמול, נראים בכירים בקיימברידג' אנליטיקה, בהם המנכ"ל, אלכסנדר ניקס, זוקפים לעצמם את הניצחון של טראמפ בבחירות, לאחר ששטפו את מוחם של הבוחרים בקמפיין "הביסו את הילרי (קלינטון – י"ה) המושחתת".

בתחקיר נראה ניקס מספר לכתבים, שהתחזו ליועצים פוליטיים, כי הוא נפגש עם טראמפ "פעמים רבות". הוא הודה שהחברה "ביצעה את כל המחקר, כל הנתונים, כל האנליטיקה וכל הטרגוט" עבור הקמפיין. "ניהלנו את כל הקמפיין הדיגיטלי והטלוויזיוני" של טראמפ, הוסיף.

מנהל הדטה של קיימברידג' אנליטיקה, ד"ר אלכס טיילר, אף הגדיל וסיפר לכתבים המתחזים כיצד החברה סייעה לו לנצח את הבחירות: "כשאתה חושב על כך שדונלד טראמפ הפסיד את ההצבעה הפופולרית בשלושה מיליון קולות אבל ניצח בהצבעה של האלקטורים, זה בגלל הנתונים והמחקר (שביצענו – י"ה)". מארק טרנבול, מנהל החטיבה הפוליטית של החברה, ציין כי בשלוש ממדינות ארצות הברית, המועמד הרפובליקני ניצח בפער קטן מאוד – של 40 אלף קולות.

בקיימברידג' אנליטיקה ממשיכים להכחיש את הטענות בטענה שהן אבסורדיות ושהם "גאים בעבודתם". עם זאת, בהודעה שפרסמה החברה אמש היא מסרה כי "מועצת המנהלים של קיימברידג' אנליטיקה הודיע היום כי השעה את המנכ"ל, אלכסנדר ניקס, באופן מידי, בתלות בחקירה מלאה ועצמאית".

עוד נכתב בהודעה כי "לדעת מועצת המנהלים, ההערות של ניקס שפורסמו בתחקיר של ערוץ 4 הבריטי והאשמות אחרות אינן משקפות את הערכים או הפעולות של החברה, והשעייתו מדגימה את החומרה שבה אנחנו רואים את הדברים".

חקירות בארצות הברית ובבריטניה

בארצות הברית, החליטה רשות הסחר האמריקנית, ה-FTC, לפתוח בעקבות הפרשה בחקירה נגד פייסבוק. זו מצטרפת לחקירות שעליהן הודיעו התובעים הכלליים במדינות ניו-יורק ומסצ'וסטס. כמו כן, מחוקקים בבריטניה הוציאו זימון למנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, לבוא ולהעיד בפרשה בפני ועדה של הפרלמנט שעוסקת בפייק ניוז.

החשד של הרשויות וחברי הפרלמנט הוא שהמדיניות של פייסבוק לא שומרת מספיק על המידע של המשתמשים. צוקרברג והדמות מספר שתיים בפייסבוק – שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול – שומרים בינתיים על שתיקה בפרשה.

ההתפתחויות האחרונות הביאו לירידה אמש של 2.56% בשער המנייה של פייסבוק בוול-סטריט, עקב החששות של המשקיעים. בריאן ווייסר, אנליסט מחקר בכיר בפיבוטל (Pivotal), אמר לגרדיאן (Guardian) כי "המשקיעים מגיבים לפחדים של הרשויות הרגולטוריות ולהשלכות של מעשיהן. רמת התקלות יכולה להוביל אותם למסקנה שאלה בעיות סיסתמטיות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מנחם לנדאו

    יש להציע למיקרוסופט שימוש במוצר חדש startup shilddocs להגנה על המסמכים וכך ימנעו צרות שיש להם כיום.

אירועים קרובים