"על ה-IT והביזנס למלא יחדיו את המטרות העסקיות של הארגון"

"הכי חשוב זה לשנות את התפיסה - ולא לחשוב כי ה-IT הוא מי שמנסה לרצות את הביזנס", כך אמר מארק שוורץ, אסטרטג פתרונות לארגונים גדולים ב-AWS

מארק שוורץ, אסטרטג פתרונות לארגונים גדולים ב-AWS. צילום: ניב קנטור

"שנים רבות עברו בדיבורים רבים ובמעשים מעטים, על הצורך בהידוק הקשר בין הביזנס ל-IT, לטובת הגדלת הרווחים בהיבט העסקי והבאת תוצרי מחשוב מהר יותר וביעילות רבה יותר. למרות זאת, עדיין, הקשר בין ה-IT לביזנס רופף במקרים רבים ונדרש להדק אותו", כך אמר מארק שוורץ, אסטרטג פתרונות לארגונים גדולים, אמזון ווב סרביסז (AWS).

שוורץ היה דובר המפתח בכנס DevOps Enterprise Israel 2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף אג'יילספארקס, התקיים היום (ג') באולם אירועים LAGO בראשון לציון. השתתפו באירוע מאות מקצוענים מעולם פיתוח התוכנה מכלל מגזרי המשק.

שוורץ הציג את תפיסתו על בסיס ניסיונו העשיר בתחום. בתפקידו האחרון שימש מנמ"ר הסוכנות לשירותי ההגירה והאזרחות בארצות הברית, USCIS (ר"ת US Citizenship and Immigration Services), שמהווה חלק מהמשרד להגנת המולדת (DHS).

הוא הסביר את הקושי שבתקשורת בין חלקי הארגון, בעזרת מפתח תוכנה דמיוני בשם "איגור". לדברי שוורץ, "איגור הוא לא הבעיה, הוא רק מסמל את הפער הקיים בין העובדים שאמונים על התהליכים העסקיים, ובין אנשי ה-IT. איגור נתפס כאיש מוזר, שאינו מתקשר, אבל הוא בסך הכל רוצה להמשיך בעבודתו. שני הצדדים לא רוצים לאבד שליטה, כל צד לא מבין, או לא מספיק מבין – מה שעושה הצד השני, והתוצאה היא בזבוז משווע של זמן".

לדבר בגובה העיניים

לדבריו, "השליטה ב-IT נעשית דרך שיטת הפיתוח המסורתית, 'מפל מים'. אלא שבדרך זו אנשי ה-IT לא עונים לכמה שאלות חשובות שאנשי העסקים רוצים עליהם תשובות: כמה זמן ייארך הפיתוח? מהן אבני הדרך במהלכו? מה עלות הפיתוח? כמה משאבים נדרשים לכך? ככה נוצר מצב בו ה-IT הוא 'קבלן הביצוע' של אנשי הביזנס, במקום שתהיה ביניהם תקשורת שוויונית, בגובה העיניים. שנים רבות מדי גדלנו על המודל הזה – אבל נכשלנו בכך".

למרות זאת, אמר שוורץ, "חלו שינויים בחלוף השנים. אנשי ה-IT כיום מבינים יותר את העסק מהעבר, וגם להיפך. העובדה ששני הצדדים מבינים טוב יותר איש את רעהו, היא בגלל שארגונים עברו לפיתוח באג'ייל, מה שדורש יותר תקשורת בין הצדדים, דיבור בכל אחד ממקטעי הפיתוח, תיאום ציפיות לאורך הדרך ושיח מבוסס מדדים כמותיים".

"הפרדת רשויות מלאכותית"

"גם כיום, עדיין, הצוות הטכנולוגי ממשיך להיות 'קבלן ביצוע' לתוכנה", אמר שוורץ. "עדיין יש 'הפרדת רשויות', מלאכותית במידה רבה. לא בטוח שיש בכך היגיון. קשה מאד לדבר על אובדן השליטה של כל אחד מהצדדים. יש להפנים שה-IT אינו חלק מהביזנס, זה כבר מוטמע במחשבות – למרות כל המאמצים שנעשו במהלך השנים".

מונח חדש נולד: BusDevOps

"יש לשנות את מושג ה-DevOps, אשר מדבר על הידוק הקשר בין הצד התפעולי והצד של המפתחים", אמר שוורץ, "ולשלב את הביזנס בצתוכו. זה ייעשה בדיוק כמו שהכנסנו את האבטחה להליך הפיתוח, עם המושג DevSecOps".

"המושג שאני מציע הוא BusDevOps, והוא מתאר את הקשר שצריך להיות בין כל הגורמים בארגון – המפתחים, אנשי התפעול ואנשי העסקים. בדרך זו יתקבלו תוצרי פיתוח בצורה מהירה ויעילה יותר, תהיה יותר תקשורת בין כל הגורמים, יהיה תיאום ציפיות – ולבסוף – יתהדק הקשר בין ה-IT והביזנס".

קיצור משך הפיתוח – מחודשים לימים

הוא ציין כי "עד שהגעתי ל-USCIS, הפיתוח היה מבוסס על שיטת 'מפל מים'. הודעתי לעובדים שמאותו הרגע אנחנו הופכים להיות מבוססי אג'ייל. בשל כך, המשך הממוצע של פיתוח של שירות, שקודם לכן ארך בין שמונה חודשים לשנה, התקצר לשבועות מעטים, או ימים".

לדבריו, "ה-IT סייע לי לשנות תהליכים, לבצע מהפכות שקטות ולגרום לכל הליכי הביורוקרטיה להיות מהירים ויעילים יותר. זה כלל הכנסת תהליכי פיתוח אג'יליים, לרבות DevOps. פיתוח תוכנה מבוסס אג'ייל מייעל תהליכים ומקצר לוחות זמנים. הצלחנו לשנות דברים משמעותיים בעבודה של הסוכנות, בעזרת ה-IT. עשינו מהפכה באספקת שירותים מבוססי IT. הצלחנו להגיע למצב נפלא בו ה-DevOps תמך במשימה ובדרך לא כואבת – הניע תהליכים מהר יותר. הבאנו לכך שה-IT משפיע".

מה ששינה את חוקי המשחק, סיכם שוורץ, "הוא הכניסה של ארגונים לענן. היא הביאה לקיצור תהליכים, וניפקה יכולת לעבוד על כמה דברים במקביל. בהינתן הענן, היכולת לעבוד באג'ייל וב-DevOps קלה ויעילה יותר. עבודה בדרך זו תביא לכך שכולם יקבלו יותר מדליות, ויותר מהר. אחוזי שביעות הרצון יגדלו".

"הכי חשוב זה לשנות את התפיסה – במקום לחשוב על ה-IT כמי שמנסה לרצות את הביזנס, עדיף לחשוב ככה: על ה-IT והביזנס למלא, יחדיו, את המטרות העסקיות של הארגון. על מנת לממש את מלוא התועלות שבאג'ייל וב-DevOpps, נדרש לחדול מלעשות את ההבחנה בין ה-IT והביזנס, ולחשוב שכולם נדרשים להיות מממשים, מבצעים. ה-IT נדרש להשפיע יותר על העסק, ורק כך הוא יוכל לעשות זאת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים